Flyga till Gotland

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Charlie, 8 April 2009.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Charlie

    Charlie Ny medlem

    Hejsan på er allihop!

    Jag hade tänkt att flyga till Visby i sommar.
    Är det någon här som gjort det och som har några bra tips?

    Har planerat att navigera efter både vanlig instrumentnavigering men tar med mig dubbla gpser för att vara på den säkra sidan.

    Flyger från Säve och tänkte flyga raka vägen via HAR och JON direkt till Visby med inpassering Karlo.

    Tacksam för lite tips och erfarenheter.

    Mvh Charlie
     
  2. wetterström

    wetterström Ny medlem

    Hej. Låter som en bra rutt.
    Jag har varit över där en gång och ska dit i sommar igen.
    Några tips är att välja en hög flygnivå, flyg på dagen, tanka fullt och försök att alltid ha båtar i sikte om du måste nödlanda.
    Trevlig resa :)
     
  3. piloten

    piloten Medlem

    Är det internationellt vatten man passerar? Hur är det med färdplansreglerna?

    Måste kommunikationen ske på engelska?
     
  4. Charlie

    Charlie Ny medlem

    Tack för snabba svar! Jag tänkte flyga på FL85 dit och FL95 hem om vi kommer så högt :)
    Jag flyger naturligtvis på dagen och bara om det är fint väder.

    Man flyger över internationellt vatten men vad jag förstår så ligger luftrummet under Sweden Control?

    Någon som vet om man kan flyga direkt till Karlo eller måste man välja någon annan inpasseringspunkt? Karlo = utpasseringspunkt??
     
  5. Kalle

    Kalle Medlem

    Jag har för mig att svenska flygfält har en del matnyttiga tips på Visby-kortet. Det gav i alla fall förr mer info än den man får från AIP...
     
  6. wetterström

    wetterström Ny medlem

    Man passerar internationella gränsen, men det är sweden control hela vägen så det går bra att prata svenska. Dock måste du ha en ATS färdplan :)
     
  7. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej Charlie, Karlo funkar alldeles utmärkt.
    Om du sen tänker efter på halvcirkelregeln, ost=ojämn så blir det ännu bättre ;).
    hursomhelt så är alla från Östgöta till Stockholm och Visby ganska liberala med höjder och man brukar få det man önskar både öster och västerut.
    Har varit i Visby många gånger och det är alltid lika trevligt att komma dit

    mvh / Mats B
     
  8. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    ...och glöm absolut inte flytvästen (och kanske inte livbåten heller)!
     
  9. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Har flygit dit två gånger. Båda gångerna fick jag klarering direkt till banan utan att gå via Karlo, likaså hemåt. Jag bad dock att få gå via Karlo första gången för träningens skull.

    Som någon annan sa så var korrekt höjd inte så petig, antar att man dessutom är lite snällare på den sträckan. Jag låg som mest på FL 95 (för första gången så högt) vilket var mäktigt, förutom att en flygtur till Visby är det häftigaste och oförglömligaste (kanske subjektivt) jag kan komma på.

    Lycka till!
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem

    Observera att lultrummet till Visby TMA är okontrollerat,G-luft.

    Det är Du som befälhavare som bestämmer höjden,inte trafikledningen.

    Dom har inte tid att vara petiga,man tar för givet att vi alla vet halcirkelregeln och hur man tillämpar den i Sverige.

    Eller?

    /TOC

    Om man flyger ensam i lufthavet spelar det nog ingen roll vilken höjd man väljer,eller "hamnar"
     
  11. peer

    peer Ny medlem

    Om du skall stanna några dagar på Gotland kan du ta dig ner till hamnen och hyra en bil till priset av några hundralappar per dygn. Känner du sen för ytterligarenen flygning så ta en flygtur upp till Bunge flygfält och sov över på vandrarhemmet som ligger direkt vid flygfältet. En mycket vacker flygtur och dessutom en möjlighet att se Fårö och den speciella naturen där.
    Lycka till med Gotlandsbesöket. Ps. Jag brukar ta ett par turer till Gotland varaje sommar. Det blir liksom en längtan att återkomma då man har varit där en gång.
     
  12. pasj66

    pasj66 Medlem

    Hej,
    om du planerar att hyra cykel så kontakta någon av uthyrningsfirmorna innan så hämtar de upp er på flygplatsen. För en god middag testa Stenkyrka mejeri. God frukost finns på kafeet vid Lummelundagrottorna.

    Just my 5 cents...

    MVH
    Patrik
     
  13. Kalle

    Kalle Medlem

    Beträffande cykel vill jag påpeka att även flygklubben hyr ut sådana. Kanske inte alltid toppenskick men billigt ;). Där kan man ju dessutom övernatta om man vill...

    Ett tips föresten... Det är närmare till byn från flygklubben så det är bättre att taxa dit och parkera där än på gästparkeringen vid terminalen. Ring i förväg och fråga om koden till grinden. (Och hoppas att det finns folk där när ni kommer för de är alltid lika trevliga)

    Och det viktigaste! Beställ solsken för Visby är lika härligt när solen skiner som tråkigt när det blåser kallt och regnar :p
     
  14. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hur gick det med era flygningar till Gotland? Några lärdomar?

    Jag har själv planerat för en flygning från Norrköping till Visby i slutet av augusti. Det ser jag fram emot väldigt mycket. Jag har tänkt att flyga Norrköping-Västervik-Visby.

    Mvh
    Fredrik
     
  15. Zeta

    Zeta Medlem

    Flög själv till Visby för ett par dagar sedan. Fick klarering för FL95 både på dit- och hemvägen av Visby control, och de gav mig även inpassering via hamnen istället för Karlo (kanske de ville skryta med sin fina stad, eftersom inpassering via hamnen skulle komma att innebära en anslutning i varvet via staden). Ett resmål väl värt att besöka enligt mig - inte minst för er som aldrig varit på FL95 över öppet hav förut. ;)
     
  16. kalleh

    kalleh Ny medlem

    FL95? För kärrorna i klubben tar det nog en förmiddag att ta sig upp dit :)
     
  17. Zeta

    Zeta Medlem

    inte nödvändigtvis en hel förmiddag, men ungefär hela första sektorn av Östgöta TMA om man startar Kungsängen :e
     
  18. TOC

    TOC Ny medlem

    Flög du på FL095 hel vägen hem?

    /TOC
     
  19. Zeta

    Zeta Medlem

    Nästan, fick gå ner på FL65 på grund av moln när jag närmade mig land. :)
     
  20. TOC

    TOC Ny medlem

    Tack för svaret.

    Var bara nyfiken varför man väljer att flyga fel höjd i okontrollerat luft.

    Bra att veta att folk ignorerar halvcirkelregeln.

    Att man flyger valfri höjd/klaredad höjd i TMA/C-luft över FL 100 är helt ok,det kan blir vilken höjd som helst.

    /TOC
     
Laddar...

Dela sidan