Flyga till Karlstad

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Knorren, 11 Juli 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Knorren

    Knorren Medlem

    Tänkte besöka äreporten i Karlstad men skulle vilja höra lite om erfarenheter (utöver SvFF).
    Ev kostnader, parkering, tankning 100LL, flygklubb, logi osv
     
  2. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Kan bidra med följande länk: http://ksdarprt.se/wp-content/uploads/Pricelist-2017.pdf

    Priserna verkar vara ex moms om man skall gå på den startavgift jag betalade 2016. Tyvärr kan jag inte bidra med mer information än så då jag bara var där för att sätta hjulen på backen och kontrollera att bränsleberäkningen min stämnde.

    Eller jo, jag kan bidra med att de verkar hålla på inpasseringspunkterna också. Ska visst inte vara så vanligt att man kan få direkt även om man kommer t.ex. rakt norrifrån.

    När jag kollar lite snabbt nu i SvFF (via SkyDemon) så verkar inte den "platen" vara så bra (eller så ser jag dåligt, eller så har jag inte uppdaterat på min telefon eller något) då man inte direkt ser de områden som utlysts som bullerkänsliga. Dessa är tydligt utmärkta på VAC-kortet från IAIP.

    EDIT: Näe shit, VAC-kortet i SvFF är skitdåligt. Nu har jag kollat på pappersutgåvan också och den är riktigt tafatt. Inte ens banan finns med. Inga radialier till inpasseringspunkterna heller. Här har någon misslyckats ordentligt.

    EDIT2: Kollade ett gammalt kort (eftersom jag av okänd anledning sparat de gamla korten även när det kommit nyare rättningar) och på det (från 2013) så finns i alla fall banan utmarkerad, men ändock varken de bullerkänsliga områdena eller radialer till inpasseringspunkterna. På det nyare kortet från 2017 (mars) så har man då alltså lyckats slarva bort själva banan. Kass! Bara att använda VAC-kortet från IAIP istället.
     
    Senast redigerad: 12 Juli 2017
  3. Hej på er!

    Martin Trankell som jobbar med Svenska Flygfält här.

    Det är relevant kritik här på flera punkter som jag gärna vill ge lite information ikring.

    Vi håller på att arbeta om en del design för att flygplatskorten ska bli bättre. Dels kommer korten successivt bli helt vektorbaserade vilket bl.a kommer att förhindra missar som den försvunna bansymbolen på detta flygplatskort. Den nya designen kan man se på de nya korten som kom i juni.

    På arbetslistan står även grafik+data på just bullerkänsliga områden. I dagsläget markeras inte bullerkänsliga områden grafiskt i SvFF men det är något vi jobbar på i designomarbetningen. Så länge anges de bullerkänsliga områdena i text på baksidan med referens till ortsnamnen som står på framsidan.

    Däremot finns radial-distans till utpasseringspunkter markerade i kortet redan nu. Du finner dem längst ned till vänster i den vita rutan på framsidan.

    Tack för feedback som jag lägger i arbetslistan för Karlstad flygplatskort.

    Med vänliga hälsningar
    Martin Trankell
    SvFF/KSAB
     
    • Gillar Gillar x 4
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Får jag komma med ett radikalt förslag?

    Det finns ju en annan flygfältsmanual för flygfält i Sverige -- nämligen Jeppesens VFR-manual som dessutom finns för hela Europa.

    Vore det inte bättre att KSAB -- istället för att dubbelarbeta genom att producera en egen flygfältsmanual -- gjorde en överenskommelse med Jeppesen om att förse dem med "inofficiell" information om flygfält i Sverige?

    Min erfarenhet är att Jeppesens VFR-platar har bättre kvalitet än SvFF när det gäller "officiell" information ifrån AIP, men saknar mycket "inofficiell" information. När det gäller inofficiell information är de ju beroende av att flygplatsoperatörerna självmant meddelar dem och det är kanske inte så många svenskar som tänker på det utan bara skickar till SvFF.
     
  5. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Sant om vita rutan. Där var det jag som inte tittade noga nog, utan letade efter radialpilar på själva kartan (som ni verkar använda för avlägsna fyrar på en del kort). Gillar er notation när ni ritar ut radialpilar, så lite synd att man för radialerna till in-/utpasseringspunkter är hänvisad till en vit ruta i marginalen.

    Trevligt att höra om planerna för att märka ut bullerkänsliga områden!
     
  6. Ingår Karlstad i landningskortet? Är det någon här som landat på en alternativ flygplats i närheten, till exempel Brattforsheden?
     
  7. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Jag har landat Brattforsheden (tänker nog landa där idag också). Trevligt gräsfält med trevligt folk. Är målet att ta sig in till Karlstad så kan Brattforsheden kanse vara lite avsides. Har tyvärr ingen vidare koll på det, med mer än att jag vet att det ligger väldigt avsides =)

    Gällande själva fältet, deras aktiviteter och lokala föreskrifter så har de en hemsida: http://brattforsheden.se/
    Den är något gammalmodig i sitt utförande med informationen verkar hållas uppdaterad.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Tack! Ska definitivt flyga till Brattforsheden snart. Min sambo är uppvuxen i Källorna/Molkom som ligger precis där vid flygfältet så hon tycker att det kommer bli extra kul att flyga just dit :)
     
  9. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

  10. Nej vad trist! Hoppas att man kan få dem att ändra sig. Är det staten som äger marken?
     
  11. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Jag var där och pratade med dem idag. Blev varse om namninsamlingen (och skrev på papper fysiskt på plats). Det verkar framförallt handla om en konflikt med föreningen (egentligen en person) som driver muséet. Man tycker att banmarkeringarna, byggnader och även de flygplan som besöker förstör kännslan av krigsflygfältet som muséet bevarar (platsen är skyddad). Försök att sammarbeta verkar ges "kalla handen". Det är visst därifrån det klagats till länssytrelsen vilket lett till den situation som råder nu.

    Personligen tycker jag det verkar smått befängt att stänga ned flygfält med aktiv förening istället för att försöka sammarbeta och få synergieffekter. Hoppas namninsamlingen kan hjälpa till.

    Jo! Med dagens besök färskt i minnet har jag ytterligare ett litet tips för den som tänkte flyga dit: Var medveten om att klubbfrekvensen är aktiv på andra klubbar i "närheten" som vid rätt (fel?) förhållanden kan leda till "kommunikationsöverlapp". Så, var extra tydlig med vilka du anropar (fick en liten förvirring med traffik som visade sig vara i Säffle idag). Inget konstigt att reda ut bara man är medveten om problemet.
     
  12. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Klubben har väl bara hangarer och bana, kulturreservatet är en bra bit större om jag förstår artikeln rätt.
     
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Enligt Swedavias prislista, ja. Det har ännu inte kommit någon ny lista för 2017, men risken för att Karlstad skulle ha utgått ur systemet sedan ifjol är väl rätt liten.
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. OK, ja det kommer en artikel om det hela i Filipstads tidning framöver har jag förstått, så håll utkik!
     
  15. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Ägande av mark har en del begränsningar. Äger du mark, börjar plöjja och hittar fornfynd, då får du inte längre plöjja vidare. Äger du skog och det visar sig bo arter som är skyddade där... då är det inte säkert att du får avverka. I sådana fall brukar det vara så att man har rätt till ersättningsmark någon annanstans (osäker på hur det ser ut med regler kring sådant där, så det kanske man inte alltid är?).

    I fallet Brattforsheden så är det väl just kulturklassningen som gör att länsstyrelsen har något att säga till om.
     
  16. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jag var där i fjol. Hade landningskort på den kärran så betalade inget.
    De har ju två plattor Norr och Syd och jag tror jag fick parkera på södra vilket var den för GA flyg.
    Trevlig personal i tornet som det alltid är.
     
Laddar...

Dela sidan