"Flygdramat ytterst nära en katastrof"

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Fredrik, 13 Oktober 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 14 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17650408.ab

    Vad ska man säga om detta? Ett under att denna händelse inte ledde till ett haveri för flygplanet. Det är inte många meter till godo för vingen till den här vajern som skärmflygaren sitter fast i.

    Någon som vet något mer om händelsen?
     
  2. whaoom

    whaoom Ny medlem

    Ämnet har diskuterats livligt i gruppen "Flygplansfotografen" på Facebook, med den gemensamma uppfattningen att ALLA fält där vinchning kan förekomma ska märkas ut på TMAkartorna/SVFF.
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Låter ju som en ren självklarhet att det ska märkas ut på kartor. Vajern kan väl jämföras med en mast som skjuter upp i luften.
     
  4. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Låter ju fruktansvärt! Sicken tur bägge hade.
    Men det låter samtidigt underligt om det aldrig inträffat incidenter förrut, vet iofs inte hur vanligt det är med dessa vincher. En del segelflygplan använder sig väl av dessa med?
    Eftersom både master och högre luftledningar måste märkas ut med diverse synbara saker så känns det rätt självklart att även dessa vajrar måste märkas ut på i alla fall en karta. (det är tyvärr svårt att sätta upp en massa stora flaggor på vajern annars vore ju det en bra idé)

    Hur högt upp når de här vajrarna tro? den här flygaren var på 300 meter men kan ju ha varit på väg upp ännu högre..
    Skedde detta vid ett flygfält eller är det en plats mitt ute i ingenstans?
     
  5. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Var väl på en vanlig åker som jag förstått det, dvs inget som tydde på att det skulle förekomma nån dylik aktivitet i området. Var tydligen motljus också så det var inte så lätt att upptäcka skärm och vajer.

    Måste ju bli haveriutredning av det, på de platser det är återkommande med vajerbogsering borde ju ett D-område kunna upprättas.
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    "Härkeberga" står det i artikeln och då ligger ju Långtora nära -- eller var det på en åker vilken som helst?

    Jag har väldigt svårt att tro att man får släppa upp ett flygande föremål fast förankrat i vajer till 1000 ft höjd utan tillstånd från TS -- och i så fall med utfärdande av NOTAM.
     
  7. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Whoa, nu ska vi inte rusa iväg och kräva upprättande av nya luftrum tycker jag. Häng på alla skärmflygare en radio och kräv att de ska kommunicera precis som alla andra som susar runt i luftrummet så blir det nog bra/bättre. :)
     
  8. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

  9. Simon

    Simon Aktiv medlem

    D- områden finns ju runt ex gruvor där man spränger. Att rita en blå ring på kartan är inte speciellt avancerat. Är det frekvent förekommande med vajerbogsering så känns det definitivt befogat. Är det en enstaka gång bör radio räcka.
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag ser inte hur detta tillbud skulle kunnat undvikas om skärmflygaren hade radio?
     
  11. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Inte av ett D-område heller.
     
  12. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Varför i hela friden går man med en sån här sak till aftonbladet!? Det var det mest idiotiska man kan göra om man vill värna sin sport. Men girigheten är tydligen stor hos många...
    Vinschning av skärmflygare, hängglidare och segelplan är inget nytt. Oftast håller de till på en flygplats och då tycker jag det är självklart att vinschoperatören har radio så att inkommande trafik får veta det. Annars är det som vanligt, att se och synas!
    Sen var det värst för piloten i flygplanet, det hade nog varit good bye. Skärmflygaren har en veklänk (förutsätter jag) som går av vid överbelastning, det hade vi (hängflygare) alltid vid vinschning och har även vid flygbogsering. Antagligen hade skärmflygaren inte märkt nåt med mer än att linan ryckts loss om han inte tittat ned. Vilket larv att överdramatisera det för aftonbladet.
     
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Inte...?

    Om ett D-område fanns så hade piloten fått en tydlig varning om att någonting farligt kan pågå inom området. I och för sig är det inte förbjudet att flyga igenom ett aktivt D-område, men att göra det utan att ta reda på vad som händer där och hur man skall förhålla sig till det känns dumdristigt till gränsen att inte uppfylla sitt befälhavaransvar.

    Jag flyger själv hyfsat ofta i det området och jag hade ingen aning om att det "förekommer" vinschning av skärmflygare där. Hur skulle jag kunna veta det om där varken finns D-område eller något annat.
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Skärmflygare kan du kanske se, men vajern? Aldrig!
    Det hade varit "good bye" för piloten men samtidigt är artikeln överdramatiserad??
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Lite synd att Aftonbladet fick visa den. Det hjälper inte oss som flyger att vi framstår som ignoranta och slarviga piloter helt i onödan. Vad kunde han göra? Han var chanslös och såg ingenting. Men nog bör KSAK få fingrarna ur ni vet vad och få med platserna på nästa tma karta... Eller är det för mycket begärt?
     
  16. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Nu när detta ändå slutade väl så var det faktiskt bra. Jag hade inte en tanke på att skärmflygare vinschades upp ibland och inte ute vid nån kyrka på ett fält mitt i ingenstans. Nu kommer jag alltid ha det i åtanke även om det knappast hjälper mig att se vajern så kommer jag nog aldrig passera rakt under en skärmflygare eller ett segelflygplan runt en flygplats heller för den delen..

    Annars skickade min klubb genast ut ett mail om detta och skulle återkomma med info om fler ställen där vinschning förekommer.
    Bra agerat tycker jag!
     
  17. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Hur fick ens Aftonbladet nys om detta... var det piloten själv?

    Hur som är detta något jag reflekterade under min skolning då jag flugit både där och här..
    I både USA och UK är Glider sites (där ev wichplats är utmarkerad), Winch launch sites (hang och para), foot launch sites, microlight flying sites, parachuting osv är separat utmarkerat med symboler på kartan.
    Jag vart högst förvånad när jag såg de svenska kartorna för första gången att de inte fanns där. Så hur ska man veta då? Och hur kan det komma sig att det inte blivit utmarkerat tidigare. Nästan märkligt att man inte hört mer om liknande incidenter/olyckor.
     
  18. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Eftersom Aftonbladet både intervjuat skärmflygaren och visat hans film så är det med all sannolikhet han som gått till tidningen.
     
  19. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Jupp, antar att du redan har talat med KSAB om detta? Annars lär det inte hända mycket. ;-)
     
  20. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    För fpl-piloter gäller ju att man är skyldig att skriva en ASR (störningsrapport) till TS vid en sån här händelse. Vad som gäller skärmflygare vet jag inte, men jag hoppas verkligen att en ASR upprättats och man inte bara rapporterat det till kvällspressen.
     
    • Håller med Håller med x 2
    • Gillar Gillar x 1

Dela sidan