Flygförbudet över Härjedalen

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Thord, 29 Juli 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Hej alla, när bränderna i Sveg och Ljusdaltrakten drog igång så blev det efter ett flygförbud över dessa brandhärjade områden. Eftersom jag skolar så skulle jag försöka leta rätt på var i AROweb jag skulle kunna läsa om förbudet samt kunna se när förbudet hävs. Det enda jag hittar är NOTAMs och då är de flygfälts specifika.
    Att det var/är flygförbud fick jag veta genom en nättidning.

    //Thord
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Informationen finns på NOTAM! NOTAM är inte bara flygfältsspecifika. I NOTAM-bulletiner finns ett avsnitt "en-route" och/eller "navigationsvarningar" med NOTAM som inte (bara) gäller flygfält. Normalt finns det avsnittet efter flygfältsnotamen. Om du t.ex. går till AROweb och tar fram NOTAM-bulletinen för Sweden FIR VFR så hittar du (just nu) "NAV WARNINGS" på sista sidan och där har du bl.a. det tillfälliga restriktionsområdet vid Sveg. Man kan också se att man skall undvika ett område vid Emmaboda på grund av något som gissningsvis är en lasershow och att två nya permanenta D-områden har upprättats.
     
  3. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Nu hittade jag det, tackar för hjälpen.
    Men att lägga nya varningar/restriktioner sist i ett omfattande var inte vad jag hade väntat mig.
     
  4. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Först kommer alla flygplatser i "platsindikator"-ordning och sedan kommer En route-varningar. Så är det sen gammalt :)
     
  5. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Får väl tacka bränderna att jag fick anledning att lära mig detta ;)
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag blir lite bekymrad över att du inte fått lära dig det i din flygskola...
     
  7. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Tja :( vad skolan lär ut och vad jag kommer ihåg är två skilda saker. För mig brukar inte polletten ramla ner förrän jag fått praktisera det. :whistle:
     
  8. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Måste få inflika att jag anser formatet på Notam är bedrövligt. Snudd på oläsbart, bara versaler och ologisk styckesindelning.

    Förstår inte att dom inte gör en mer läsvänlig variant på webben.
     
    • Gillar Gillar x 2
  9. Fredan

    Fredan Medlem

    Håller med, det är helt värdelöst. Har de inte dessutom introducerat en kategori ”Sweden FIR”, alltså utan VFR/IFR? Kan inte minnas att den alltid funnit. Där finns viktig info som inte fanns i Sweden FIR VFR som jag brukar kolla i. Nu senast att banan var stängd pga WIP och det är ju rätt viktigt att veta kan man tycka
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Bulletinen "Sverige FIR" innehåller alla svenska NOTAM (och några danska flygplatser som ligger i Sweden FIR). Sedan finns "Sverige FIR VFR", "Sverige FIR IFR" och "Sverige FIR Hkp" som innehåller urval relevanta för IFR, VFR (dager) och helikopter.
     

Dela sidan