Flygklimatet i Sverige/Stockholm

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Foxis, 7 April 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 15 medlemmar.
  1. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    1500:- för landning, handling och ett dygns parkering alltså. Dyrt, men inte oöverkomligt om man har ärende till Stockholm. Är de priserna med eller utan moms, förresten?
     
  2. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Inklusive moms enligt Grafair!
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Ska man till Stockholm enstaka gånger så bör man definitivt satsa på Bromma, det är det enklaste alternativet och även om kostnaderna är detsamma som en flygtimme så kan det vara värt det för den där enda resan man gör om det är så.

    Det är korrekt att det är 750 kr för svenskreg och att det då ingår 2 h parkering.

    Tyvärr är startavgiften 500 kr + moms sedan 1 april(ej aprilskämt).
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    ...och numer krävs det dessutom slot på Bromma. Men det kostar inget vad jag förstår och det borde dessutom ingå i handlingtjänsten.
     
  5. kermebrant

    kermebrant Ny medlem

    Jag är inte ny medlem men hade glömt mitt lösenord.
    Ja Stockholm har ju ändrats sedan jag började flyga för mer än 40 år sedan. Bott i Stockholm i nästan 30 år men flyttat norröver och är nu medlem i en liten norrlandsklubb. Men det finns lösningar. Jag reser rätt ofta till Stockholm med klubbens Cessna 172. Jag har 13 mil till mitt flygfält men inga bilköer. Förutom Arlanda som min klubb har licensavtal för egenhantering av marktjänst med - kolla deras hemsida, där står vad det är - finns flera fält inte så långt bort. Sundbro, Vallentuna, Norrtälje, Västerås. Arlandas personal är mycket tillmötesgående och trevlig och med licensavtalet betalar man inte höga handlingavgifter. Man får naturligtvis vara lite om sig och kring sig för att hålla igång flygandet - locka vänner, grannar, arbetskamrater att hänga med på trevliga resor, flyga i FFK med brandflyg, havsövervakning mm. Gått i pension i ett yrke som inte har något med flyg att göra och har jobbat ihop alla pengar från scratch. Men sporadiska uppdrag för fack och vissa myndigheter kan flygas även efter avslutad yrkeskarriär. En bra bit över 3000 flygtimmar har det blivit och av stort rekreationsvärde. Och fantastiskt roligt. Min äldste son har nyligen tagit PPL i Norrtälje och flyger också i Vängsö
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Detta är mycket intressant. Min klubb (Uppsala) har funderat på egenhanteringsavtal för att kunna använda Arlanda som alternativflygplats på ett bra sätt. Hur bär ni er åt för att komma till/från flygplanet på platta S utan hjälp av ett handlingbolag?
     
  7. kermebrant

    kermebrant Ny medlem

    Ringer busstationen 0101091320 och går ut via 30 D
     
  8. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Tack för tipset, jag får prova detta.
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag har skickat ett privat meddelande till dig.
     
  10. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Alltså, när man räknar om det till dollar som i mitt fall, så är det inte så himla dyrt att landa på Bromma. Låter mer på svenska eftersom det har fler nollor. I NY kostar ju bilparkering på Manhattan typ en tusing för en heldag... Visst, $170 för handling är i överkant även för USA, men rätt ofta får man pynta uppemot $100 på Signature eller Atlantic vart man än kommer med en större kärra. Dom brukar bjuda på handling fee om man köper över 25gal soppa, men deras soppar är ju ett skämt - dubbelt så dyrt som på många mindre flygfält. Och att landa på Teterboro (NY) eller LAX kostar betydligt mer.

    Å andra sidan så kan man ju komma undan mkt billigare om man will. När jag flög in till NY och skulle stanna ett tag, så jämförde jag alla flygplatser. Valde Essex County (KCDW). Där betalar jag $25/dag i parkering på FBO'n och även fast det är lite längre bort, så tjänar man in det gentemot Teterboro som är närmre ($120 dag). Uber taxi går på ca 80 dollar in till Manhattan, så stannar man bara i några dagar har man sparat in den kostnaden jämfört med TEB. Jag antar att om man åker till Sthlm bara över dagen eller så, så kan Bromma vara ett hyfsat prisvärt alternativ. Men ska man vara där i någon vecka är det nog bättre med Västerås eller Norrtälje etc.
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. bluecmd

    bluecmd Medlem

    Hmm. Vad är det som avgör vart man vill registrera sitt flygplan? Kan jag ha det svenskreggat men ha det ståendes i t.ex. Schweiz?
     
  12. control

    control Välkänd medlem

    Beror på vilka regler Schweiz har. Många länder liksom Sverige , Frankrike och Italien kräver att flygplan som är stadigvarande/stationerade i landet skall vara reggade i landet. Andra bryr sig inte.
     
  13. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Fick en uppdaterad siffra av Grafair idag, mitt tidigare pris är exklusive moms!
     
  14. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Håller med i stort men en sak skiljer Sverige åt här - i staterna (i alla fall där jag flugit) finns allt som oftast ett alternativ till den stora flygplatsen där prisbilden är annorlunda (som du nämner). I Las Vegas kan man till exempel välja McCarran och få betala en ganska rejäl handlingkostnad, eller så kör man på någon av de andra flygplatserna och får billigare bränsle och parkering. I Sverige finns inte den möjligheten, antingen landar man på Bromma eller så hamnar man ett halvt universum från Stockholm. Och det är det som är så himla tråkigt här hemma.

    När jag byggde tid i USA planerade jag ofta mina rutter så att jag skulle ha just behov av att tanka runt 20 gallon när jag väl landade. Då fick man royal treatment hos Signature/Atlantic m. fl. men betalade sällan en krona. I mitt fall hade jag också det ganska förspänt för soppan ingick i planhyran (upp till en högt satt ribba) så det spelade ingen roll om de låg en dollar högre per gallon. Värst var det på Oakland, där var soppan jäkligt mycket dyrare, men den behandling man fick plus att man landade på en svinstor flygplats så nära San Francisco gjorde det värt det.
     
  15. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Jo, Stockholm har ju sjuklig brist på alternativa flygfält. När jag tog mitt cert så fanns både Tullinge och Barkarby kvar - och saknaden är enorm! Men man får sätta i perspektiv. Vad kostar det att landa Västerås, ta taxi till stationen, åka tåg in till Stockholm och sen tillbaks igen? Rätt snabbt har man nog kommit upp i summor nära kostnaden av att landa på Bromma. Iallafall om man bara ska göra ett snabbmöte på en dag. Säkert helt andra summor om man ska långtidsparkera.

    Själv hoppas jag en dag kunna flyga mig själv till min gamla hemstad och landa. Turbo Commandern är bra på gräs, så både Norrtälje, Vallentuna och till och med Skå är alternativ om vädret tillåter. Om inte, så är nog Västerås enda alternativet för en längre vistelse.
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Norrtälje har asfalt. Sundbro finns också, förstås.
     

Dela sidan