Flygplan säljes

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Staffan, 31 Januari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

  2. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Livsfarligt att lägga ut en sån där annons här...Fick ett enormt ha begär!!! :arghh:
     
  3. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Det är bra det. Köp! ;)
     
  4. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Med 85 timmars PPL så borde försäkringspremien bli rätt hög!!! Men helt klart rätt flygplan i långa loppet!!! Varför lade du ut den så jag fick se den?? :banghead:
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Oj då... Dryga 50000kr/år för mig med kasko!!! Utan kasko dryga 7000kr.. Tror dom inte på mina kunskaper? Hehe
     
  6. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Nyfiken, har du kollat upp vad det kostar för dig personligen? Är det baserat på antal flygtimmar?

    (Den här diskussionen kanske borde flyttas)
     
  8. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Japp.. Kollade med Qbe Insurance... Nytt PPL och typ 100 tim.
     
  9. Knorren

    Knorren Medlem

    Vaför sälja en nyare DA-40 och bara behålla (?) en gammal PA-28?
    Är det inte mer ekonomiskt att flyga DA-40 och diesel?
     
  10. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Kan bara gissa att det är samma dilemma som för många andra klubbar... Det flygs alldeles för lite...
     
  11. Knorren

    Knorren Medlem

    Jo men då måste ju en billigare maskin (totalt sett) vara den man behåller?
    Vad är timkostnaden inkl rubbet på DA-40 kontra PA-28? Bränslekostnaden är mer mer än dubbelt så dyr på en PA-28 per timme.
    Eller är det av andra anledningar man säljer?
     
  12. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Nu känns det som om "snillen spekulerar" :ROFLMAO:
    En begagnad DA40 är väl minst 4ggr så dyr i inköp som en PA28 som förmodligen har funnits länge i klubbens ägo och säkert redan är avskriven.. Garanterat högre försäkringskostnad... Säkert fler dyra AD på ett nyare flygplan... Vill inte ens spekulera i klubbens ekonomi... Det vore väldigt oetiskt att göra det på ett forum!!!!! Jag ser bara på mina klubbar som inte har råd med moderna maskiner... Folk flyger inte så mycket "som dom lovade göra" när alla pratade om det nya fantastiska flygplanet som klubben skulle köpa!!
     
  13. Knorren

    Knorren Medlem

    Avskrivningar i all ära, men det är driften och underhållet som kostar dom stora pengarna.
    Ang klubbars ekonomi så är det tyvärr så att dom flesta klubbar nog hankar sig fram med kniven på strupen, så är det t om med Linköpings FK som ändå tillhör landets största.
    Men det jag är intresserad av är att från dom med erfarenhet (Östersunds FK i detta fall) få veta lite om varför man väljer PA-28 framför DA-40, detta då jag sett (glädje)kalkyler och siffor på att DA-40 ska vara "såååå" mkt billigare att flyga :)
    Maskinen är ju riktigt rolig att flyga och jag är själv intypad på DA-40 TDi med G1000 :) Synd bara att jag inte har möjlighet att få flyga den häromkring.... :(
     
  14. control

    control Välkänd medlem

    Jag älskar att flyga DA40 men:

    - Underhållet med den dyra Thielertmotorn (Kanske blir det bättre med Diamonds egna)
    - Sämre lastförmåga/kortfältsegenskaper (Gör lite prestandaberäkningar på exempelvis Visingsö)
    - Och tyvärr finns det nog ett gäng äldre piloter som inte ids skola in sig på den nya kärran

    Jag har inte sett någon som kunnat hålla lägre timpris på en DA40 än på en PA28a
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. Knorren

    Knorren Medlem

    Vilka timpriser har du sett på DA-40 TDi? :)
    En PA-28 ligger väl i spannet 1200-1600:- ungefär
     
  16. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Ni är inte helt ute och cyklar. Kostnaden per timme är ungefär samma, det DA40 tjänar in i bränsle äts upp av service- och inderhållskostnader (jag pratar om ordinarie service). Hade inte Thielert gått omkull hade det varit en annan historia, det ändrade förutsättningarna en hel del.

    För våran ligger båda kärrorna på ca 1250 kr/h.

    Men visst får du mer för pengarna i DA40 framför PA28. För samma peng flyger du bekvämare, snabbare, enklare och roligare enligt mitt tycke i en DA40. Jag väljer den alla gånger före PA28 när jag ska ut och flyga.
    Men den är för dyr för oss att äga, vi är bara 17 flygande medlemmar på våra tre flygplan. Trenden går tyvärr neråt. Det är mycket kapital bundet i flygplanet och vi måste få ner våra lånekostnader.
     
    • Håller med Håller med x 1
  17. Knorren

    Knorren Medlem

    Tack för svaret Staffan :)
    Hoppas ni hankar er fram och kan fortsätta flyga till rimliga kostnader.
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. control

    control Välkänd medlem

    http://www.xn--hssl-loa5i.se/flygplan.html så 1781/1240 för DA40/PA28 med skatt på Hässlö
     
Laddar...

Dela sidan