Flygplan sjunker i skärgården

Diskussion i 'Nyhetstips' startad av Aviation Stockholm, 3 Augusti 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Ett sjöflygplan sjunker just nu söder om Rindö, Vaxholm, i Stockholms skärgård.

    – Flygplanet misslyckades med landningen på vattnet och sjunker nu, bara nosen syns, säger ett vittne på plats.

    Enligt sjö- och flygräddningscentralen kom larmet vid 13.44.
    Det ska bara ha varit en person, piloten, ombord planet. Personen är oskadd, enligt sjö- och flygräddningscentralen, JRCC.
    Räddningstjänst, Kustbevakning och en polisbåt är på väg för att biträda JRCC med räddningsarbetet.
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Någon som har koll på väderförhållandena? Blåser det mycket?

    Är det hjulen som är boven i dramat mån tro?

     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Flygplanet är en Eurocub, SE-YJR. Det är sällsynt att de har amfibieflottörer men det är givetvis möjligt att så är fallet. Det ska inte ha varit dåligt väder på platsen.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Såg en artikel om haveriet i tidningen Mitt i Bromma:

    image.jpeg
     
  5. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    De e som den vad sjöflyg voltar runt i den svenska skärgården. Jag som verkligen ville göra det förut, kanske nöjer mig med att "bara" landa på land.
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Låt inte det avskräcka dig. Det är trots allt inte så ofta det händer ändå. När en Cessna 206 voltade sist så var det ju för att hjulen var ute, det kan ju inte uppstå om man bara har vanliga flottörer utan hjul. Den här Eurocuben kan ju ha berott på vindbyar eller liknande, förhoppningsvis får vi reda på vad som hände. Jag har ingen sjöflygbehörighet själv men ett första steg är nog att inse att man är mer beroende av väder, vind och miljö.
     
Laddar...

Dela sidan