Flygplats med slot-krav som IFR alternate?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Spacemani, 23 September 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Hej, jag sitter och planerar en Y flygning till Kjeller (VFR flygplats) i Norge, och vill sätta Gardermoen som alternativ om vädret inte skulle tillåta VFR eller annars.
    Det är lätt och lockande att sätta större flygplatser som alternate när man skall till en mindre flygplats nära ens destination, då de sannolikt har bättre faciliteter än målflygplatsen. Dock har ofta större flygplatser krav på slot för landing (vilket Gardermoen kräver), något man antagligen inte har, eftersom man inte tänkt flyga dit.

    Har någon erfarenheter av detta och vad som händer i praktiken om man skulle behöva avvika till alternativet? Kan man boka alternate slot, bör man ha ytterligare en alternate eller..?

    Det självklara svaret kanske är att inte välja sådana flygplatser som alternativ, men att inte göra det kan också skapa onödig börda, då det t.ex. i mitt specifika fall går precis lika bra att stanna på Gardermoen som målflygplats, om Kjeller inte är tillgänglig.

    Tack på förhand!
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag inser att jag kanske har totalfel men behöver du verkligen ett alternativ om du filar Y-färdplan?
    Om man inte behöver alternativ så skulle jag inte skriva in det som alternate men självklart ha det som alternate i mitt huvud under flygningen. Gardermoen är mer GA-vänligt än Arlanda skulle jag säga, om än kanske marginellt.

    Om det är ett krav med alternate för Y-färdplan så skulle jag sätta Gardermoen om jag behövde det och skippa sloten. Jag tror inte att det krävs för alternativ, skulle det bli tjafs får man ta det på marken i efterhand. Norge tror jag inte är så blodigt, hade det varit Ryssland så hade jag kanske varit mer rädd.
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Grundprincipen är väl att krävs PPR så måste man ha tillstånd för att ange en flygplats som alernativ, men är det slot som krävs så behöver man inte ha det.

    Flygplatser har slot-krav för att de ligger nära sitt kapacitetstak. Att då reservera slottar som nästan säkert inte kommer att användas skulle inte göra någon glad.
     
  4. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Krav eller inte så vill jag väldigt gärna ha en IFR alternate i de fall jag inte kan gå över till VFR. Anledning till att fila Y är pga att det inte går att landa IFR på Kjeller.
    Gardermoen var väldigt GA-vänligt vill jag påstå när en kompis och jag flög dit för någon månad sen, dock hade vi ju då en slot.

    Detta låter ju rimligt, och det känns som det är så det måste fungera.

    ...Och den som letar, finner i AIP... Kanske kan detta anses vara standard.
     
  5. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Når det gjelder Gardermoen, så har jeg selv måtte lande der ved et tilfelle da været gjorde det umulig å komme frem til Kjeller. Dette var riktig nok på en VFR-plan, men poenget er at det ikke var noe problem å få lande der uten slot når det var værfold som ikke gjorde det trgyt å fly til Kjeller.

    Jeg opererer fra Kjeller flyplass, og vi bruker rutinemessig Gardermoen som alternate.
     
    • Gillar Gillar x 4
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Du kan skippa att skriva alternate och ändå gå till Gardermoen. Även om du har skrivit ENGM som alternate så kan du välja att gå till Arlanda. Det man skriver i färdplanen har väldigt lite betydelse i händelse av en diversion, då går man dit man behöver och får också all hjälp man ber om.

    Det jag menar är att det är stor skillnad på driftfärdplan och ATS-färdplan. Så länge du har bränsle i tankarna så har du hur många alternativ som helst.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det finns väl egentligen bara ett skäl till att ange alternativ i färdplanen och det är för att trafikledningen skall vara förberedd, dvs färdplanen skall snabbt kunna skickas till alternativflygplatsen etc. Ifall man flyger IFR och får radiobortfall kan det vara av stor betydelse...
     
    • Håller med Håller med x 1
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Japp, det anser jag också. Nu tror jag inte att det är så i det här fallet men det är väldigt vanligt att man överskattar vad man angivit i sin färdplan och tror att det är skrivet i sten. I verkligenheten är det ju bara en "preliminär avsikt" och sedan kan allt ändras i luften. Om man inte kommer ner på Kjeller så är alla flygplatser inom ens räckvidd att anse som alternativ. :)
     
Laddar...

Dela sidan