Flygskola/klubb runt Stockholm

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Fabian Martinez, 21 Juli 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. Fabian Martinez

    Fabian Martinez Ny medlem

    Hej,

    Jag har nyligen flyttat till Sverige och jag letar efter en flygklubb eller en flygskola som kan hjälpa mig att överföra min PPL licens till det svenska systemet. Jag har cirka 150 timmar i en PA-28 och jag skulle vilja fortsätta flyga i Sverige. Vet ni någon flygskola / flygklubb som kan hjälpa mig med det? Jag bor i Stockholmsområdet.
     
  2. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Hej
    Det beroende av var i Stockholm du bor så finns det
    Skå-Edeby på Ekerö.
    Hässlö flygförening i Västerås,
    Norrtälje
    Uppsala.

    Stockholm är tyvärr rätt kört när det gäller GA-flyg
     
  3. Fabian Martinez

    Fabian Martinez Ny medlem

    Tack för ditt svar. Jag har sett dessa flygskolor innan, men jag är inte säker på om de har erfarenhet av att överföra en PPL från ett annat land. Det är vad jag är ute efter. Vet ni vem kan jag kontakta?
     
  4. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Hässlö flygförening har själv ingen flyg skola men aitways har säkert kompetensen för det
     
  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Gäller inte ett ppl utfärdat enligt EASA inom hela EU?
     
  6. Fabian Martinez

    Fabian Martinez Ny medlem

    Hej,
    Jag glömde att säga att jag kommer från Sydamerika, men min PPL är fortfarande en ICAO licens, jag gissar lika med EASA standars. Det är precis vad jag undrar ... om jag behöver en ny licens eller min PPL licens kan vara giltigt i Sverige.
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Vilket land är det du har ditt PPL utfärdat i? Om det är inom EASA så råder jag dig att ha kvar det som du har såvida du inte har orimligt höga kostnader.
     
  8. CirrusDaniel

    CirrusDaniel Ny medlem

    Hej Fabian!
    Kontakta Malte Degerman som är flyglärare på Skå Edeby (Ekerö), har för mig att han hjälpte en tjej överföra från FAA förra sommaren! Han nås på malte.degerman@hotmail.com
     
  9. FGUbeagle

    FGUbeagle Ny medlem

    Vore det inte bättre att ringa till LFV direct I st f att spekulea I div tveksamma förslag. Där kan du säkert få svar på en gång vad som krävs eller om det går att göra det med eller utan flygskolas medverkan.
     
  10. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

  11. Larscho

    Larscho Moderator

    LFV kan nog inte svara men däremot kanske Transportstyrelsen kan. Jag tror att du skulle kunna få ett LAPL nästan direkt.
     
  12. Dejan Inic

    Dejan Inic Ny medlem

    Hej,

    Jag tycker du ska söka dig till ÖSFK som finns i Gnesta och flygplatsen heter ESSZ. Min utbildning där var riktigt bra och alla som jag träffar som har skolat där tycker det är riktigt bra klubb och att instruktörerna är duktiga och pedagogiska. Min utbildning som jag var klar med 2014 kostade 95.000 kr inklusive allting.

    Gå in på: www.osfk.se så kan du läsa mer. Jag är idag medlem i klubben och vi har nu i klubben 3 st PA-28 och en Super Cub.
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Eftersom Hässlö Flygförening redan nämnts passar jag på att nämna min gamla klubb, Västerås Flygklubb.
    Klubben bedriver i egen regi PPL-utbildning och mörkerutbildning.
    Det finns fem flygplan att välja mellan, bland annat två PA28:or som används för flygutbildning. Det finns även en 172:a, en Katana, samt en Cub som vinterstid brukar utrustas med skidor. Klubben har egen tankanläggning och ligger på en flygplats utan start/landningsavgift under okontrollerad luft.

    Helt och hållet utmärkt ställe, och jag säger inte det bara för att jag har goda vänner där.

    Hemsida med mer info: http://www.vfk.nu/
     
    • Håller med Håller med x 2
  14. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    hoppas inte våra bränslepriser avskräcker dig..
     
  15. RR.leap

    RR.leap Ny medlem

    Har någon upplevelse av flygträning på Centurio Flight Training AB?
    Teori eller praktiskt?
     
Laddar...

Dela sidan