Flygteoriskolan börjar med EIR-teori

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av Jonas, 27 Juni 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Det börjar röra på sig lite grann.




    Saxat från flygteoriskolans nyhetsbrev:

    "EIR, Enroute IR. En ny behörighet i Part FCL som ger piloten rätt att flyga IFR på sträcka, men inte göra instrumentinflygningar. En begränsning, ja, men jag ser det samtidigt som en lagom kompetenshöjning bland klubbflygarna som ger en större trygghet då man ska iväg på distansflygning. Om allt klaffar försöker vi få till dessa kurser gemensamt med vår hela IR kurs i vinter, men att det kanske räcker med 1+1 vecka i klassrummet istället för 2+2 veckor. Samma här, om du är intresserad går det bra redan nu att maila in en intresseanmälan på info@flygteoriskolan.se"
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för uppdateringen, Jonas. Det här ska bli intressant att följa. Kommer det finnas något naturligt påbyggnadssteg när man har EIR och vill går vidare till ett komplett IR?
     
  3. Epelle

    Epelle Medlem

    En mycket bra fråga. Kul det börjar hända något.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. litens

    litens Aktiv medlem

    Fantastiskt roligt att detta kommer, det är precis vad som behövts för privatflyget i 25 år. Äntligen ett privatflygs perspektiv, tror det är för att de gamla militära piloterna som fick allt "gratis" och fnyser åt regellättnader och privatflyg börjar försvinna i allt större utsträckning från europas flygmyndigheter.

    Om jag inte redan hade IR skulle jag skriva upp mig direkt!
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ja, eftersom det nu finns "kompetensbaserad IR" vilket i praktiken innebär att man får tillgodoräkna sig tidigare erfarenhet av instrumentflygning när man skolar till IR -- till exempel instrumenttid under grundutbildningen -- detta var inte tillåtet tidigare vilket egentligen var helt bisarrt.

    Enligt de nya reglerna för "kompetensbaserad IR" omfattar utbildningen 40 timmars instrumenttid. Av det kan man tillgodoräkna sig upp till 30 timmar tidigare instrumenttid som elev eller som befälhavare under IFR (alltså med enklare behörighet än IR -- speciellt då EIR men jag antar att den brittiska IMC-behörigheten också räknas). Det riktigt intressanta är att instrumenttiden som elev inte behöver ha gjorts på en flygskola utan man kan skola med en frilansande instruktör!

    Eftersom utbildningen för EIR är 15 timmar så får man till fullo tillgodoräkna sig den om man senare tar ett "riktigt" IR och även 15 timmar av den tid man flugit IFR med sin EIR-behörighet.

    Fast tänk på att tidskraven är minimitider -- förutom att en elev kan behöva mera flygtid så finns också den praktiska aspekten att alla moment i utbildningen måste gås igenom i alla fall. Har man maximal tillgodoräknad tid så kan det vara svårt att hinna med allt på den tid som blir kvar.
     
    • Gillar Gillar x 2
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Vad jag förstått så är orsaken ett chefsbyte på EASA. Den gamla chefen var uttalat allmänflygfientlig, medan den nya chefen är uttalat allmänflygvänlig. Eftersom allmänflyget inte har någon stark lobby som det tyngre kommersiella flyget har så spelar sådant tyvärr större roll än det borde.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för bra och informativa svar! Hela det här upplägget låter väldigt intressant. EIR tycker jag definitivt låter som en bra först ingång till ett komplett IR.
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Även lite kul att det nu är mycket enklare att konvertera eventuellt FAA IR till EASA IR. I princip en kortare uppflygning, givet att man har rätt antal timmar. Det finns en ganska stor community i Europa som flyger N-reggat på FAA IR - En grupp som riskerar att förlora rättigheten att flyga med FAA IR här precis som britternas IMC-bevis i Storbritannien.
     
  9. m_grahn

    m_grahn Ny medlem

  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för uppdateringen. Är det samma teoriupplägg på EIR som för IR? Jag får den känslan.
     
  11. dypen

    dypen Medlem

    Samme teori for EIR og CBIR, "Night Rating" kan du også legge til i din EIR / CBIR. Med bestått teori eksamen og bestått oppflyging til EIR kan du ta deg god tid til å sluttføre siste del med CBIR og eventuelt "Night Rating" :)
     
  12. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  13. control

    control Välkänd medlem

    EIR verkar vara en riktigt bra behörighet på så sätt att den kan byggas på allt efterssom.
     
    • Gillar Gillar x 2
  14. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan