Flytur fra Kjeller til Bromma

Diskussion i 'Artiklar' startad av sobjerke, 11 Augusti 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Ursprungligt publiceringsdatum: 2009-08-26
    Ursprunglig artikelförfattare: sobjerke

    Våren 2009 begynte jeg å planlegge en tur med småfly fra Kjeller (ENKJ) til Stockholm/Bromma (ESSB) og tilbake. Jeg fikk mange gode råd på Flygfyrens forum (www.flygfyren.nu) og ble oppfordret til å skrive litt om erfaringer fra turen i etterkant.

    Jeg fikk mitt PPL-A med SEP rettighet i slutten av november 2008. Opplæring foregikk på PA28, og våren 2009 tok jeg utsjekk på C172. Jeg hadde litt over 100 timer totalt før turen, og var med andre ord en fersk pilot. I utgangspunktet var jeg litt usikker på om Bromma ville bli for komplisert med min erfaring. Barkarby ble vurdert, men på forumet ble jeg fortalt at det egentlig var enklere å fly til Bromma.

    Det gikk med en del timer til planlegging av turen. Svenske TMA kart i 1:250.000 ble valgt for navigering. Kartbladene Göteborg/Karlstad, Östgöta og Stockholm dekker hele ruten. I tillegg brukte jeg VFR-kart fra Sveriges AIP og Jeppesen VFR-kart for Bromma og flyplasser langs ruten (Arvika, Karlstad, Örebro og Västerås). En utskrift fra Google Earth over området rundt Bromma ble også tatt med.

    I tillegg til visuell navigering, hadde jeg en Garmin 296 ombord. Denne var spesielt god å ha i innflyvingen til Bromma, og når vi måtte legge om ruten fordi R18 ved Karlskoga var aktivt. Flyet har også en GPS, men der hadde jeg ikke innlagt planlagt rute.

    Første forsøk på få gjennomført turen, var helgen 25. og 26. juli med LN-NAR (PA28). På avreisedagen var det imidlertid for dårlig vær i Oslo-området, samt at flyet nesten ikke hadde timer igjen før vedlikehold. Vi endte opp med å ta en dagstur til Kristiansand/Kjevik med LN-DAH (C172) på søndagen i stedet.

    Mandag 24. august var det tid for et nytt forsøk, og da var været mye bedre. Det var også meldt bra vær for returen på tirsdag, med mulighet for litt regn i Oslo-området på kvelden. Vi hadde booket flyklubbens stolthet, LN-NRF (C172), fra klokken 10:00, og 11:10 lokal tid, var vi på vingene. Turen var planlagt i 5.500 fot (eller FL55 som det ble ved Karlstad - min første tur på flight level). Mellom Arvika og Karlstad måtte vi ned til nesten 3.000 fot og svinge litt nord for planlagt rute på grunn av skyer. Skylaget gikk nordover fra Väneren, og før Karlstad gikk vi on-top og fløy helt i den sørlige delen av skylaget.

    Etter å ha forlatt Karlstad TMA og fått kontakt med Sweden Control igjen, fikk vi beskjed om at R18 (Bofors) var aktivt, og at vi måtte fly rundt. Östgöta-kartet går omtrent så langt nord som R18, så vi valgte å fly sørover. Der ble det litt rot med navigasjonen, og vi fløy lengre sør enn det som var nødvendig. Vi kom inn på planlagt rute igjen øst for Örebro ved Hjälmaren.

    Fra Örebro og østover var det forholdsvis enkel flyving mot Mariefred. Der fikk jeg beskjed om å gå ned til 1.500 fot mot Älvnäs. Like før Älvnäs kontaktet vi Bromma TWR og fikk klarering først til Björnholmen og videre til landing på bane 30. Etter en flytid på 2:10 var vi på bakken.

    Vi bestemte oss for fylle bensin med en gang, og taxet til fuel-anlegget og fyllte full tank. Vi burde nok heller tanket ved avreise, for etter at flyet hadde stått parkert på Norra parkeringen natten over, hadde noe fuel rent ut via lufteventilen. Dette fordi parkeringsplassen ikke var plan, men heller nedover fra flyklubbens lokaler mot tankanlegget. Ved tankanlegget var det kortleser for BP og Shell kort. Forøvrig kan det nevnes at det stod en vakker DC3 Dakota bak oss i fuel-kø. De skulle til Mariehamn og skulle nok ha mer fuel enn oss.

    For å komme ut av flyplassen, ropte vi opp Bromma Ground og de sendte en Marshall-bil for å hente oss og kjøre oss til GA-terminalen. Derfra tok vi taxi til Mornington hotell som heldigvis hadde ledig rom til oss. Så var det å nyte Stockholm sentrum resten av dagen i nydelig sensommervær.

    Etter å ha sjekket vær og NOTAM på tirsdagen, fant vi ut at det nok ville være smart å reise litt tidligere hjem enn planlagt, fordi det var meldt regn rundt Oslo utpå kvelden. Vi sjekket ut av hotellet og dro direkte til flyplassen. Etter oppdatering av navigasjonsplan med siste vindrapporter, tok vi av fra bane 12 klokken 13:35. Ruten hjem til Kjeller var den motsatte av ruten til Bromma. Planlagt høyde var 6.500 fot, men siden det var meldt en del skyer i vest, brukte vi 4.500 fot i stedet. På turen hjem gikk navigeringen rundt R18 bedre.

    I det vi nærmet oss Karlstad, trodde vi at et av kartene hadde blitt borte, inntil vi fant ut at vi bare måtte brette det riktig. Det er ganske utrolig hvor selv litt stress gjør at en overser det helt opplagte. Heldigvis fant vi ut av det før vi trengte kartet.

    Turen hjem tok også 2:10 og vi landet på Kjeller 15:45 lokal tid. Dette var en fantastisk opplevelse og har gitt mye nyttig erfaring for kommende turer. Jeg vil gjerne oppfordre svenske piloter til å ta turen motsatt vei.

    Navigasjonsplaner for turen:
    http://bjerkeset.com/~sobjerke/PPL/navplans/navplan-ENKJ-ESSB.xls
    http://bjerkeset.com/~sobjerke/PPL/navplans/navplan-ESSB-ENKJ.xls

    GPS logg fra turen tilbake til Kjeller (åpnes i Google Earth):
    http://bjerkeset.com/~sobjerke/PPL/bromma-kjeller-track.kml

    Til slutt vil jeg takke for hjelpen til alle som har kommet med tips og råd slik at denne flyturen ble noe av, og at piloten hadde en god følelse før turen begynte.

    Svein Olav Bjerkeset
    Nedre Romerike Flyklubb (www.nrfk.org)
     
Laddar...

Dela sidan