Frågor om upprätthållande av PPL-certifikat

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av korthoga, 18 Februari 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. korthoga

    korthoga Medlem

    Jag har några frågor ang. mitt certifikat.
    Jag har snart haft mitt certifikat i två år och det börjar bli dags för en PC.
    Vad är en PC egentligen? Hur tar man den? När tar man den? Vad kostar det? Vad gör man? Vem kan utföra en PC?
    Vad händer om man inte kommit upp i de tolv timmar som krävs de sista 12 månaderna?

    Tack på förhand!
     
  2. C42

    C42 Medlem

    Det är om du inte har de tolv timmarna som du måste göra en PC.
    PC (Proficiency check) är en kunskapskontroll som rätt mycket liknar en uppflygning. Du gör den för en kontrollant, och du kommer till checkflygningen förberedd på det sätt som du skall var för en flygning (MET, ATS-färdplan, vikt o balans etc).
    Sen drar man iväg och ser vad kontrollanten säger.

    Har du flugit de tolv timmarna under den senaste tolvmånadersperioden av klassbehörighetens giltighet så skall en av dem vara en timma med en flyglärare. Läraren skall ha signerat detta i din flygdagbok. Sen går du till en kontrollant och visar upp flygdagboken, fyller i en blankett och skickar den till Transportstyrelsen. Kontrollanten för in den förlängda behörigheten på ditt certifikat.
    Hittar du ingen kontrollant för detta kan man skicka in flygdagbok och alla papper till TS. Då tar det tid och kostar mer pengar.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. control

    control Välkänd medlem

    Flera kontrollanter tar 500:- för detta pappersarbete och sist jag gjorde en lärartimme där piloten skickade in direkt till luftis så kostade det 650:- Vad som är vettigast beror därför ofta på om man har en kontrollant lättilgänglig eller inte...
     
  4. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Vissa flyglärare har rätt att fylla i blanketten själva, det underlättar
     
  5. C42

    C42 Medlem

    Ja, om de samtidigt är PC-kontrollanter.
     
  6. control

    control Välkänd medlem

    Berätta mer!!! Hur har de fått denna rätt utan att vara PC-kontrollanter?
     
  7. korthoga

    korthoga Medlem

    Tack för svaren!
    Jag håller på att utöka mitt certifikat nu med en mörkerbehörighet och flyger därför med lärare. Jag har 8 timmar flygtid detta året, kan han skriva på i min loggbok gällande flyglärartimme eller det är för tidigt? Måste det skrivas på vid tolv eller fler timmar, hur fungerar det?
     
  8. C42

    C42 Medlem

    Du kan göra lärartimmen när som helst under tolvmånadersperioden. Det finns inget krav på att flyga elva timmar först och lärartimmen sedan.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Stämmer det? Min PC-kontrollant säger att han inte får göra lärartimme med mig och sedan fylla i blanketten själv utan det måste i så fall en annan PC-kontrollant göra! Det låter iofs helkonstigt eftersom han kan göra PC med mig och i så fall fylla i blanketten själv, så jag kan ha missförstått.
     
  10. control

    control Välkänd medlem

    Du måste ha missförstått, PC kontrollanten kan hantera allt.
     
  11. REX

    REX Ny medlem

    Visst är det 12 timmar blocktid per år...?
     
  12. korthoga

    korthoga Medlem

    Nej, på en period av 24 månader är det bara de sista 12 månaderna som räknas. Så med andra ord kan du vänta med att flyga dina 12 timmar den 23:e månaden. Inte för att jag tror att någon skulle få för sig att göra det, men man kan.[/quote]
     
  13. REX

    REX Ny medlem

    correction: visst är det 12 timmar BLOCKtid som gäller?
     
  14. korthoga

    korthoga Medlem

    Ja.
     
  15. C42

    C42 Medlem

    Jag har levt den övertygelsen att det räcker med att uppfylla kravet 12 timmar varav en lärartimme under den sista 12-månadersperioden av klassbehörighetens 24 månaders giltighet. Signatur av kontrollant kan mycket väl komma efteråt. Jag har till och med diskuterat det med en kontrollant och vi har varit överens. Om klassbehörigheten går ut den 30:e april är det helt OK om man flugit sin erforderliga tid innan dess, uppvisande och påskrift kan man lösa senare i maj om man vill.
    Nu hittade jag på ett annat europeisk forum att även påskriften skall ske inom giltighetstiden. Har den skribenten fattat fel, eller har detta ändrats i och med att bestämmelserna från EASA trätt ikraft istället för JAR-FCL?
     
  16. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det står ingenting i part-FCL eller AMC/GM om de administrativa reglerna kring detta -- bara att flygtiden och lärartimmen skall ha gjorts innan giltighetstiden gått ut. I så fall kan jag inte se att luftfartsmyndigheten kan ställa några krav på när papperna skall skrivas under.
     
  17. C42

    C42 Medlem

    Just som jag trodde. Tack för svaret.
     
Laddar...

Dela sidan