Studiematerial till Garmin G1000 och GNS 530/430?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av bluecmd, 20 Maj 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. bluecmd

    bluecmd Medlem

    Hej,

    Jag hyr en hel del kärror med GNS 530/430 och skulle uppskatta att fördjupa mig i funktioner och workflows som jag kanske inte har tänkt på. Känner att jag mestadels skruvar och rattar lite på måfå - slutresultatet blir ju bra, men det känns som jag skulle kunna gå mycket mer på djupet.

    Likadant med G1000 - har lite G500 erfarenhet, men G1000 har jag ingen på.

    Har ni något bra material att rekommendera för grundlig genomgång av bas men absolut mest intressant de avancerade funktionerna i dessa system?

    Jag kikade lite på Jeppesens G1000 och GNS 530/430 material men de skulle ju tillsammans gå på typ 5000 kr - så intressant känns det inte, då kan jag lika gärna läsa systemmanualerna pärm till pärm.
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Har du provat simuleringsprogrammen?
     
  3. bluecmd

    bluecmd Medlem

    Inte betalsimulatorerna till G1000 - just för att de kostar en slant och jag vill gärna ha något utlåtande om dem först.

    Till GNS 430/530 har jag testat, men utan något faktiskt material som går igenom funktionerna så känns det som jag missar alla icke-självklara grejer.
     
  4. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Det finns en hel del på Youtube. Annars tycker jag också att manualen för GNS 430 är riktigt bra. Dock läste jag in mig på en gammal Bendix/King just innan och då kändes allt helt plötsligt mycket mera logiskt. :D
     
  5. bluecmd

    bluecmd Medlem

    Köpte lite grejer och testade.

    Sporty's G1000 checkout på iPad var helt OK. 1h 40m video för tusenlapp med bl.a. en fiktiv "VFR cross country" och en "IFR cross country". Man får med Garmin's G1000 simulator i detta priset så man kan sitta och leka på sin Windows-maskin.

    Jag köpte även iPad G1000 från http://www.simionic.net. Verkar soft om man kör simulatorer som jag gör. Dessvärre behöver jag 2 stycken iPads för att köra både PFD och MFD. Med en så kan man bara köra PFD (inte endast MFD).

    Om ni har några frågor så fråga!
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan