Gamla Bettan tar sig till Kansas City.

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Adam Frisch, 15 Maj 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Adam Frisch

Adam Frisch Aktiv medlem

Första långresan efter alla reparationer för ett litet tag sedan. Fortfarande en del kvar att göra. Tryckkabinen måste tätas bättre (läcker mindre, men fortfarande inte acceptabelt), autopilot fixas etc. Har även läckage i dom yttre long-range-tankarna, så fick göra resan med bara inbordstankarna. Dom rymmer 900l, så det räcker ungefär i 3.5timmar (så man vill helst landa efter ca 2-2.5timmar för att ha lite marginal). Detta innebär två stopp på vägen från LA till Kansas City - ett i Gallup, NM och ett i Garden City, KS. Mer än man skulle vilja, hade nog gått att flyga direkt om jag hade kunnat tanka fullt.

Dock, överlag mkt smidig resa. Lite oväder över the Rockies med mkt mild isbildning i molnen. Jag sjönk ned från 17000ft till 15000ft och dök under det värsta, men det var rätt mkt turbulens istället. Jobbigt att handflyga i flera timmar i sträck, men jag är van vid det här laget efter mina tidigare antika plan. Första längre flygningen med den nya Avidynen också - och den är mkt enkel och intuitiv att jobba med. Känns som det var ett bra köp.

Snittade runt 250 knop, och resan tog ca 5.5t i luften, ca 7.5t med alla bensinstopp. Drog i snitt 240l/tim. Var rätt mör när jag landade runt midnatt i Kansas City.

Bifogade filer:

Senast redigerad: 17 Maj 2018 kl 16:31
    • Gillar Gillar x 5
  2. Fredrik

Fredrik Moderator Flygfyren Operations

Tack för en intressant "trip report"!

3. Jonas

Jonas Moderator Flygfyren Operations

Tack för intressant rapport! Är det en iPad du har fast monterad i cookpit med approach plate på? Använder du Avidynes app även på den? Användbart? Kan den visa plates som finns i IFD 540/550?

4. Adam Frisch

Adam Frisch Aktiv medlem

Ja, exakt. Jag är lite allergisk mot rattmonterade iPad-hållare, så när jag gjorde om panelen bad jag dom sätta in en Guardian Avionics fast iPad-hållare med eluttag i sig. Kör inte Avidynes IFD100 på den, men det skulle jag kunna göra. Har bara inte lärt mig den än. Som jag förstår kan den visa plates också. Enda nackdelen är att ipaden är lite för lång borta för att man ska kunna bekvämt ändra i en routing t.ex - man måste luta sig lite. Så planen är att ha en sekundär hållare mellan framsätena så småningom med en andra iPad och låta den bortre mest vara för VFR och Synthetic Vision och situational awareness, och låta den närmre göra grovjobbet IFR. Men det är en bit kvar tills dess, har rätt mkt annat som måste fixas innan det blir aktuellt.

• Gillar Gillar x 1
  5. Jonas

Jonas Moderator Flygfyren Operations

Låter vettigt!

Laddar...

Dela sidan