Giltighetstid för medicinskt intyg (Klass 2)

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av andreasvibo, 11 Oktober 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    På framsidan på mitt medical står det "Klass 2 / LAPL". Längre fram finns två rutor "giltighetstid klass 2" och "giltighetstid LAPL".

    I Svenska Flygfält på sid 5:23 står det att om man är över 50 år, så gäller medicinskt intyg klass 2 i 12 månader och medicinskt intyg klass LAPL i 24 månader.

    Om man är UL-pilot, vilken klass gäller? Kan man som UL-pilot välja Klass 2- eller Klass LAPL-undersökning när man besöker flygläkaren?

    Nån som kan detta?
     
  2. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Hmm, intressant! Mitt medical har inte dessa rutor som du beskriver men åandrasidan är det från 2011... Det här gäller för UL-piloter (TSFS 2013:18, 6§);
    "En sökande ska ha ett gällande elevtillstånd och ett medicinskt intyg lägst av den klass som motsvarar det som krävs för certifikat för lätta luftfartyg (LAPL) enligt förordning (EU) nr 1178/2011".

    Jag vill minnas att Klass 2 innebär en mer noggran kontroll av dig än vad medical för LAPL kräver. Men enligt texten ovan så är LAPL-medical fullt tillräckligt.
     
  3. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Som UL pilot räcker det med LAPL det innebär en mindre undersökning (billigare) var annat är.
    Du kan dock välja att behålla klass2 då bokar du tid inom 12 månader och får samma större (dyrare) undersökning som tidigare

    Du väljer alltså gäller när du är över 50
     
  4. Bengan

    Bengan Ny medlem

    Japp, UL gäller som LAPL, dvs i två år istället för ett som tidigare om man enbart flyger UL för oss "gamlingar"...;-)
     
  5. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Och man kan ju lägga till att trots att det står i TSFS att man måste ha klass 2-medical för att få bogsera segelflygplan så gäller inte det. TS har gjort ett undantag så att det räcker med klass LAPL-medical vilket verkar naturligt eftersom det är så i alla andra länder.
     
Laddar...

Dela sidan