Gratis ATPL-teori!

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Airborne again, 25 Februari 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    • Gillar Gillar x 2
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Intressant. Hur länge har detta funnits?
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Har funnits i flera år i alla fall. Jag gick den med kursstart 2009. Funkade bra. Men bara för att staten bekostar den så behöver den inte vara billig. Bor man i Stockholm är det nog billigare att läsa den på Flygteoriskolan eftersom man måste åka ner dit flera gånger och betala boende och så vidare. Har man en ATPL-kurs nära sin hemstad så bör man räkna på vad som egentligen är billigast.

    Annars tyckte jag kursen där var bra och kan rekommendera den!
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Har för mig att man även läser typ 7,5p Pedagogik på kursen. Så det blir väl lite mer att plugga om man ska följa deras schema? Kan man välja bort den?
     
  5. Mattsson

    Mattsson Ny medlem

    Det stämmer att du kan välja bort den Jonas. Dock inte fel och ha en pedagogik kurs från ett universitet på cv-et. Tror det handlade om 6-7 veckor. Varav vi var 3ggr på skolan.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Aldrig fel att fylla på CVet ;) Dock räckte fyra års universitetsstudier för mig så om jag skulle mig satsa ATPL så skulle jag ta snabbaste och lättaste vägen ;)

    Lite off-topic, undrar om tex Bristols eller CATS distans-kursmaterial är lättare att ta sig igenom vs etablerade som Oxford eller Nordian. Har fått den känslan när man läst lite i utländska forum. Sägs vara väldigt pedagogiska och mer klara-prov-skippa-annat-orienterade. Någon påstod sig klarat ATPL via CATS på 6 månader med heltidsarbete ;) Kanske skryt eller väldigt studiebegåvad ;)
     
  7. J.Eriksson

    J.Eriksson Ny medlem

    Hej!

    Jag har själv gått just denna kurs. Har ni några speciella funderingar kan ni skriva till mig i PM så ska jag göra mitt bästa att svara. Rent generellt kan jag säga att lärarna är bra och kompetenta. Men det kräver väldigt mycket eget ansvar och hög motivation från den som studerar. Eftersom kursen är till stor del på distans krävs det att man inte skjuter upp saker till sista kvällen. För då kommer man aldrig lära sig något.

    Fördelen är å andra sidan att du kan lägga upp plugget efter eget behov och schema. Vilket betydde att jag kunde jobba några timmar i veckan samtidigt och på så vis minimera den ekonomiska skadan.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Är det inte en motsägelse här? :)
     
  9. control

    control Välkänd medlem

    Tycker jag inte, det finns alldeles för många läroboksföfattare som har en massa eget tyckande om vad en elev ska kunna.

    Jag föredrar material som på ett bra (Pedagogiskt) sätt lär ut det som behöver läras ut och inte något utöver detta. Fördjupning vill jag ha separat och normalt efter att jag klarat prov ;)
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Att lära sig och att klara ett prov är inte nödvändigtvis samma sak. Dessutom så är det väl belagt att man alltid glömmer en del av vad man lärt sig. Det krävs alltså en viss överinlärning för att man skall komma ihåg det man skall kunna.
     
    • Gillar Gillar x 2
  11. control

    control Välkänd medlem

    När jag läste ATPL teorin så tvingades jag nöta in vad de olika föhnvindarna heter, hade varit mycket bättre att läsa mer om effekterna av dessa vindar än vad de lokala namnen på dessa vindar är....

    Om det är detta du menar med överinlärning så är jag av motsatt åsikt, det var rent skadligt med den enda effekten att mitt intresse för ämnet minskade.
     
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om du inte fick lära dig effekterna av föhnvindar så kan väl pedagogiken inte varit så jättebra...?
     
  13. control

    control Välkänd medlem

    "mer om"....
     
  14. Larscho

    Larscho Moderator

    Tyvärr så är proven gjorda så att det inte är viktigt att lära sig något från grunden, det enda som är viktigt är att klara proven. Därför tycker jag också att man ska fokusera på det. Den teori som verkligen räddar livet på en lär man sig under briefingar och i samband med flygning. Tyvärr har man tappat verklighetsförankringen i teoriproven, framförallt på ATPL-nivå.
     
  15. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Av praktiska skäl måste man klara proven, uppbarligen, men det man borde fokusera på är just att lära sig från grunden. Jag är lite skrämd av den här attityden att det enda viktiga är att klara proven.
     
  16. Larscho

    Larscho Moderator

    Det är något av ett systemhaveri. Teorin är så omfattande att många inte klarar av att lägga ned den tiden som krävs och att det inte finns en web-baserad lösning i sikte är skandal. Om vi ska få verklig spridning så behövs web-baserad teori där man "tentar" av skolprov och luftisprov.
     
  17. control

    control Välkänd medlem

    Jag är helt klart av den uppfattningen att de officiella proven kräver en massa kunskap som har noll relevans när du är klar med utbildningen.

    Att då dessutom ha läroboksförfattare som lägger in sina "bra" ideer på vad som ska läras ut och än värre, skolor som i sina skolprov ställer frågor på andra områden än vad som behövs för att klara de riktiga proven, det blir för mycket och resulterar bara i att elever skaffar konton till frågebankar och mer eller mindre uteslutande kör dessa... Detta är inte bra pedagogiskt, som gjort för att glömma snarast efter proven.
     
  18. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Så är det absolut. Men är det en anledning att inte lära ut det som har relevans bara för att det inte är med i TS prov?
     
  19. Larscho

    Larscho Moderator

    Vi har idag väldigt många som hoppar av flygutbildningen för att de inte gör klart teorin. Det betyder att vi måste tänka om.
    Jag tror fortfarande att det som kommer att hålla en vid liv är det man lär i samband med den praktiska flygningen. Man kan läsa flera timmar om hur farligt det är med CBn men det är inte förrän man flyger i närheten som man inser vilken kraft de har och vad de faktiskt kan göra.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan