Hög årsavgift eller högt timpris? (omröstning)

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Larscho, 31 Oktober 2016.

?

Hög årsavgift och billigare timme eller vice versa?

  1. Hög årsavgift och billigare timme

    17 röst(er)
    94.4%
  2. Låg årsavgift och högre timpris

    1 röst(er)
    5.6%
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. Larscho

    Larscho Moderator

    Fortsätter på temat med vad som får folk att flyga.
    Förutsatt att ni endast är med i en flygklubb, föredrar ni en billig årsavgift och ett högre timpris eller vice versa?

    Exempel:

    Klubb X
    Årsavgift 5 000 kr, timpris PA28 1200 kr/h

    Klubb Y
    Årsavgift 2500 kr, timpris PA28 1500 kr/h

    Jag vet att man lätt kan räkna ut vad som blir billigast i längden om man vet hur många timmar man ska flyga men kan det också vara så att det finns en viss "psykologisk" faktor i det hela. T.ex. att det skulle vara enklare att ta en spontan tur om timpriset är lägre.

    Jag föredrar själv en högre årsavgift och lägre timpris. Svara gärna i frågan högst upp i tråden.
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Om det är den kärran jag vill flyga regelbundet så föredrar jag en hög årsavgift och låg timkostnad! Kan då tänka mig årsavgift ännu högre än ditt exempel. Vill helst använda mitt flygande till längre turer och kunna rättfärdiga psykologiskt att det inte är så dyrt för själva flygturen.
     
    • Håller med Håller med x 1
  3. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Just exempelpriserna du gav tyckte jag var fasligt höga överlag, men jag förstår poängen du vill få fram. Skulle föredra högre årskostnad för lägre timpeng.

    Förstår såklart att det här beror väldigt mycket på om man flyger mycket eller ej. Om målet (och verkligeheten) inte är att flyga mycket då skulle jag nog föredra det omvända (låg årsavgift och högre timpeng), så jag förstår om det i många klubbar måste råda någon sorts balans mellan ytterligheterna. Kanske är det möjligt att ha olika former av medlemskap för att passa bägge typerna av medlemmar, men samtidigt så blir kanske mer byråkrati och mer jobb för de som skall sköta ekonomin.
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Intressant, jag tänkte att de var ganska normala. Hur ser prisbilden ut där du flyger?
     
  5. Merf

    Merf Aktiv medlem

    1800 SEK i årsavgift (medlemskap i KSAK ingår då).
    1250 SEK (eller kanske 1280, minns aldrig exakt) per tac-timma. Flyger man "normalt" (beror på varv, så övar man något där man kör motorn på generellt högre varv så kostar det mer, kör man lugnt kostar det mindre. Hur mycket man lägger på att taxa påverkar också såklart) verkar man kunna räkna ungefär 0.8 tac-h per block-h så jag brukar räkna med en effektiv kostnad på typ 1000 SEK per block-timma.

    Detta för en (av två) C172or (uppgraderade med 180hk-motor. "Steamgauges". Rätt så bra avionik på i alla fall den ena, och den andra skall uppgraderas till samma standard har jag förstått så bägge blir IFR-kapabla, klarar 8,33 och Mode-S).

    Jag tycker våra priser är riktigt bra för vad man får, men som jag varit inne på lite i andra trådar så hade jag föredragit ett alternativ där man får lite mer flygglädje för pengarna, antingen genom roligare flygplan eller genom billigare per timme. Det är ju onödigt att betala för en större motor, IFR-egenskaper etc om det enda jag vill göra är att njuta av en flygtur och samla timmar. Men givet samma flygplan skulle jag inte alls ha något emot att vår årsavgift ökade i utbyte mot billigare timkostnad.

    Nu blev jag lite intresserad av om det finns en indelning i typ "storstadskostnad" och "lantiskostnad" som är vanligt bland mycket annat?
     
    • Gillar Gillar x 3
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är omöjligt att säga ifrån ditt exempel. Några saker som kan påverka priset kraftigt:

    • Hur gammalt är flygplanet? Är det helt avskrivet eller ingår avskrivning i timpriset.
    • Är flygplanet belånat så att det finns en räntekostnad?
    • Vilken underhållsstandard har man? Låter man "mindre viktiga" brister vara eller är inställningen att allt skall fungera?
    • Hur mycket flygs flygplanet varje år?
     
  7. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Och hur klarar klubben sina fasta kostnader om flygplanen blir stående på backen?
     
    • Håller med Håller med x 2
  8. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Haha, jo visst är det så. Speciellt eftersom mitt exempel bara utgör en datapunkt och jag inte ens har nämnt huruvida jag flyger i/nära en storstad eller på landet. Jag vill mena på att alla de aspekterna du listade som påverkar priset kan ses som irrelevanta beroende på vad det är man vill få reda på. Är man bara intresserad av "var är det troligast att jag kan flygaför minst kostnad, storstad eller landsbyggd?" då är de andra punkterna irrelevanta.

    Men visst, det kan finnas ett intresse i att veta om en likvärdig maskin i likvärdig situation förutom just planets närhet till en storstad kostar ungefär lika eller om man kan se en skillnad i priset enbart baserat på närhet till storstad. Då har man nog ett rejält arbete framför sig dock.

    Ska se om jag kan svara på några av punkterna som togs upp dock, så kanske någon känner sig mer upplyst.
    Flyger härifrån: http://www.skovdemotorflygklubb.se/ (vilket nog får ses som lantligt, speciellt om man skall se på luftrum/lufttraffik)
    • Hur gammalt är flygplanet?
      Flygplanen är N-modeller, så de bör väl vara från 77 typ. Kan inte svara på om de är avbetalda eller ej.

    • Är flygplanet belånat så att det finns en räntekostnad?
      Ingen aning.

    • Vilken underhållsstandard har man? Låter man "mindre viktiga" brister vara eller är inställningen att allt skall fungera?
      Jag skulle säga att den är ganska hög. Saker som anmärks på fixas generellt. Vissa saker kan få vänta på nästa 50/100-timmars etc men ambitionen verkar helt klart vara att hålla flygplanen i god vigör. (Tyvärr har hemsidan inte bilder på planen i dess nuvarande färgschema, de målades om för inte allt för länge sedan)

    • Hur mycket flygs flygplanet varje år?
      250 respektive 140 timmar än så länge i år verkar det som. Inte kollat mer historiskt än så.
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Min poäng var att andra faktorer spelar så stor roll att jag inte tror att du kan se någon skillnad mellan storstad och landsbygd.
     
  10. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Så kan det vara. Man kan också se det som att nära större städer är flygplatser generellt större/mer trafikerade och då kan det komma kostnader med det som driver upp allt från hangarhyror till driftkostnader (startavgifter etc). Är mark billig kanske man kan ha gott om hangarplatser för uthyrning, vilket kan hjälpa med kostnader etc.

    Det kan säkert vara som du säger dock att det inte är någon skillnad direkt. Jag har näst intill 0 data att gå på, men blev nyfiken på huruvida det var så eller ej.
     
  11. LeifsHobby

    LeifsHobby Medlem

    Medlemskap i Piteå FK 600:- (+KSAK)
    Bokningsavgift 1000:- /år för att få nyttja klubbens flygplan.
    PA 28 från 1967 (tror jag) 950:- tacotimme
    Eurostar EV97 550:- tacotimme.
    Jag föredrar låga flygtimpriser, vilket vi ju har. Det borde iaf stimulera till mer flygande tänker jag.
     
    • Gillar Gillar x 4
  12. control

    control Välkänd medlem

    Piteå verkar ju lyckas kombinera en inte alltför hög medlemsavgift+bokningsavgift med den lägsta tachokostnaden jag hört talas om för en PA28a på länge. Härligt!

    Annars verkar väl trenden åtminstone delvis vara så att ju längre söderut man kommer med en normalt längre flygsäsong och därmed större timuttag per år, så är priserna lägre.
     
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det vore intressant att jämföra kalkylerna för olika flygklubbar för att se vad det är för kostnader som egentligen skiljer. Så låt mig starta med MUFK. För vår PA28-181 (1979 års modell) ser årets budgetkalkyl ut så här, beräknad på ett flygtidsuttag på 230 tim/år. Flygplanet har ett bokfört värde på 50 000:- så vi skriver inte av det längre. Det är IFR-utrustad med enaxlig autopilot, HSI, en GNS430, extra NAV/COM, ADF, DME och mod S-transponder.

    Fasta kostnader per år:
    Navigeringsdatabas: 3 500
    Försäkring: 14 000
    Startkort Hässlö: 4 375
    Radiotillstånd: 460
    Myndighetsavgifter, CAMO: 6 240
    Fördelade räntor: 22 000
    Totalt fasta kostnader: 50 575
    Per flygtimme: 220

    Rörliga kostnader per flygtimme:
    Bränsle: 549
    Olja: 30
    Service: 155
    Reparationer: 232
    Motorfondering: 150
    Totalt rörliga kostnader: 1 116

    Totalt per flygtimme: 1 336

    Det pris vi tar ut av medlemmarna per flygtimme varierar mellan 1 359 och 1 395 beroende på prismodell.
     
    • Gillar Gillar x 4
  14. Larscho

    Larscho Moderator

    @Airborne again, tack för transparensen! I min flygklubb får jag inte ens se timkalkylen trots att jag bett om den...
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Huh? Måste inte budgeten godkännas på årsmötet?
     
  16. Larscho

    Larscho Moderator

    Jo, men i den generella budgeten finns endast en kostnadspost på hela flygplanet för det förväntade timuttaget. Hur man sedan får fram timpriset som det är baserat på är tydligen topphemlig information.
     
  17. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Lägg en motion till nästa årsmöte om att kalkylen eller t.o.m. hela budgetunderlaget skall offentliggöras!
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. Larscho

    Larscho Moderator

    Wilco!
     
  19. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag skulle gärna vilja se fler breakdowns av timpriset i andra klubbar.
     
  20. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Ännu mer intressant hur det verkligen blev de senaste åren. Cessna 172M från 1974, IFR, för skolflyg, privatflyg, brandflyg och FFK, flygtid omkring 250 h/år, inga lån.

    Service och reparationer inkl CAMO-avgifter i spannet 450-500 kr/h
    Bränsle i spannet 600-650 kr/h
    Fasta kostnader i spannet 100-120 kr/h
    Bokförda kostnader ganska precis 1200 kr/h under de senaste 4 åren.

    Avsättningar för nyinköp av motor 150 kr/h och för uppgradering av skrov eller "nytt skrov" 150 kr/h (eftersom skrovet inte är värt mycket i bokföringen).

    1500 kr/h är svårt att komma under om man vill vara garderad och klara det oförutsedda som alltid kommer.
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan