Hamna i dåligt väder VFR

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av cstrom, 27 Februari 2011.

  1. cstrom

    cstrom Medlem

    under PPL-utbildningen blev vi instruerade att vända om ifall vi skulle råka ut för dåligt väder. En händelse nyligen gick mig att fundera lite på detta.

    Hade lyft från Säve för en kort sväng runt stan. Kort därefter drar det in dimbankar över flygplatsområdet vilket gjorde att jag inte såg banan förens jag låg på final.

    Inget större problem, hittar ju rätt bra runt hammabasen, men jag funderar på om det hade varit ännu värre, säg OVC 500 fot, och flyga till annan flygplats inte är ett alternativ (pga väder och/eller bränsle).

    Spontant hade jag nog velat använda ILSen. Men hur reagerar tornet i ett sådant läge (jag har ju inte IR och flyger VFR)? Finns det ett bättre sätt att lösa situationen snyggt?
     
  2. Zeta

    Zeta Medlem

    I ett sådant läge ska du deklarera nöd eftersom du som sagt inte har bränsle nog att nå en lämplig flygplats för landning. Vad du gör därefter är helt upp till din bedömning som befälhavare.

    PS. Just i det här fallet kan du begära speciell VFR, och då gäller fritt från moln ner till 1500 m meteorologisk sikt. Alltså duger 500 OVC med näppe om du inte berör några tätbebyggda områden. Ett annan lösning på problemet skulle vara att bli klarerad inflygning av tornet, då du är klarerad vertikalt ända ner till bantröskeln. ;)
     
  3. cumulus

    cumulus Medlem

    I det läget vill man ju helt klart få hjulen i backen, hemskt fort! Ur humanfactors perspektiv kan man som van VFR-flygare bli ganska stressad i en sån här situation. Iaf, kör speciell VFR i första hand och måste du så måste du - be om vectorering/ILS. Alltid skönt att ha hjälp av en avstressande ATC-röst! Dimma kan försämra sikten avsevärt, och dessutom överraskande fort.

    Har själv suttit och flugit med marginell VMC på medvinden och vid sväng till bas inte sett flygplatsen längre. På den klassiska stress/kapacitet-grafen var jag nog nästan inne och nosade på fel sida av peak, inte kul!
     
  4. TOC

    TOC Ny medlem

    Pga liten erfarenhet om flygning på sämre väder än CAVOK vill jag fråga vad löser man med klarering ovan?:X

    /TOC
     
  5. Zeta

    Zeta Medlem

    Du kanske inte uppfattade smileyn TOC? Men det är klart, allmänt känt är det ju att äldre inte uppfattar textad ironi.

    För att svara på din fråga; genom att få klart inflygning kan du gå under molnen utan att bryta mot några höjdbestämmelser om du absolut inte vill deklarera nöd. Detta är varken säkert eller något att rekommendera om det finns hög terräng, men det GÅR. :p
     
  6. TOC

    TOC Ny medlem

    Otroligt,det måste vara fel på ........

    Att få klart inflygning innebär inte att du kan flyga på vilken höjd som helst. Du kan få klart inflygning hur långt som helst från banan.

    Du skulle vinna mycke att läsä liten till,var det en bunt papper .....

    /TOC

    P.S. Bra att det med inklination mm löste sig

    :)
     
  7. cstrom

    cstrom Medlem

    jo det är väl så att det rätta är att snacka med ATC, deklarera nöd och därefter ta hjälp av vectors-ILS (om man känner sig bekväm med det).

    Hoppas slippa den situationen. På sikt vill jag gärna ta ett IR - då slipper man ju det problemet :)
     
  8. TOC

    TOC Ny medlem

    Jag har hamnat på liknande situationer i utomlands. Har inte upplevt detta som nödläge och inte deklarerat nöd heller.

    Pratat med tornet och dom har frågat vad jag vill göra,sedan landat.

    I dag skulle jag skriva avikelserapport efter landing.

    MVH/Olle
     
  9. cstrom

    cstrom Medlem

    Jag hade inte heller upplevt det som ett riktigt nödläge tror jag.

    Däremot så har jag för mig att ATC (enligt regelverk) inte kan ge ILS-klarering till en VFR-flygare utan att det föreligger ett nödläge? Nån form av ansvarsgrej. Men visst, man behöver ju inte använda ordet nöd ifall man får nödvändig klarering/hjälp ändå.
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem

    Flygledare "hör" om du är i nöd...:laugh

    Edit/ Ärlighetens namn måste jag säga att det är sällan man hamnar i dåligt väder,man flyger dit....
     
  11. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Jag tycker den viktigaste lärdomen av det här är att alltid ha ett bränsleöverskott. Själv tillämpar jag IFR-reserver vid alla VFR-flygningar. Alltså minst beräknad mängd till destinationen + minst ett alternativ + 45 minuter vid kortare flygningar. Vid längre, mer än två timmar, lägger jag på minst en timma extra.

    Det har visat sig bra i många situationer. Vid stress är det väldigt bra att inte behöva fundera över om bränslet räcker.

    Vid inrullande dimma kan man ju använda ILS för att hitta fram till kort final. Till det behövs ingen klarering, eftersom man är i VMC. Däremot kan det ju vara bra att be om intensivljus. För övrigt har nog flygledaren redan märkt att det är dimma.

    Men ser man inte banan på kort final, så är man under minima och då är avbruten inflygning det enda alternativet utom i ren nödsituation, och i så fall får man räkna med ett skadat flygplan efter landning.

    Hälsningar

    Allan
     
  12. Zeta

    Zeta Medlem

    Har du fått klart inflygning är du klarerad att lämna din höjd och sjunka ända ned till tröskeln, sa aldrig att du kan flyga på vilket höjd som helst. :X Se till att läsa igenom vad jag skrivit nästa gång, så att vi slipper poänglösa inlägg som bara tar upp onödig plats. :tupX2 På tal om att läsa var det ja.

    PS. Nej, du kan inte få klart inflygning hur långt ifrån banan som helst.
     
  13. Zeta

    Zeta Medlem

    Tror bestämt att det i AIP och resten av alla världens publikationer står att man ska hålla sig VMC vid VFR, oavsett vad man "upplever som nöd". Blir det omöjligt har man ett nödläge, eftersom man inte är utbildad att flyga utan yttre referenser. :p
     
  14. TOC

    TOC Ny medlem

    Bra att du tror,hoppet är inte ute....

    Önskar att du tar tid på dig och läser "AIP ohc resten av alla världens publikationer",jag vet att det hjälper.

    Jag har flygit ofta VFR trots att det råder IMC i controlzon,och helt enligt regelverk.

    Har alrdig upplevt nödläge.


    /TOC
     
  15. Zeta

    Zeta Medlem

    Och det har då varit utanför speciell VFR TOC? :p
     
  16. TOC

    TOC Ny medlem

    Hoppas att det här tar slut,vet att du vet allt.

    Ville bara vänligt informera dig att man kan flyga in i IMC utan nödläge,även på hög höjd....

    Jag har fått nog.

    /TOC

    Edit/

    http://www.transportstyrelsen.se/sv/Regler/Regler-for-luftfart/Forfattningssamling/?lfs1=2010&lfs2=145&series=&text=&status=G%c3%a4llande&date1=&date2=

    IMC
    (Instrument Meteorological Conditions, instru-mentväderförhållanden) väderförhållanden ut-tryckta i värden för sikt, avstånd från moln samt molnbas lägre än fastställda minima för visuella väderförhållande
     
  17. Mikael

    Mikael Medlem

    "Däremot så har jag för mig att ATC (enligt regelverk) inte kan ge ILS-klarering till en VFR-flygare utan att det föreligger ett nödläge? "


    För ett år sedan eller så lyssnade jag på trafiken på ESSL där ett litet plan, kom in för VFR landning och tornet meddelade ett väder som det inte gick att landa VFR i. Efter en liten stund återkom tornet, på eget initiativ, och sa att det var lika illa på grannfältet ESSP. Ett kinkigt läge alltså.
    När då piloten ville göra en ILS inflygning frågade tonet om han hade lov att göra det.
    Det sade han sig ha och fick då klarering för detta.

    Man kan alltså få sådana frågor från tornet.
    Vad tror ni hade hänt om han sagt att han inte hade IR?
     
  18. RWT

    RWT Ny medlem

    Hade han inte haft IR så hade man övervägt alternativen mer noggrant, kollat med närliggande fält etc.
    Fanns det inget alternativ så hade han givetvis fått göra en ILS men där skulle tornet kunna stötta mer än normalt genom att kontrollera höjder etc.
    Dessutom hade varningslarm högst troligt dragits vilket innebär att räddningstjänsten hade gått upp i beredskap.
     
  19. Zeta

    Zeta Medlem

    Säger inte att jag kan allt, säger bara att man ska följa de väderrestriktioner som finns:

    "Väderminima i olika luftrumsklasser
    1 § VFR-flygning ska utföras med flygsikt och avstånd från moln som är lika med eller högre än de värden som anges i tabell 2–1."

    "Väderminima för kontrollzon
    2 § För VFR-flygning i kontrollzon gäller följande minima om inte klarering erhållits för speciell VFR-flygning:
    1. molntäckeshöjden ska vara minst 1500 fot (450 m)
    2. sikten vid marken ska vara minst 5 kilometer."

    Alltså: flyger man VFR ska man hålla sig VMC. VFR är inte detsamma som speciell VFR, därav namnet. :X
     
  20. TOC

    TOC Ny medlem

    Vad glad jag blev. .Du har ändrat ditt säkerhetstänkandet åt rätt riktning...:tupX2

    Läste "Flyga till Gotland" och kom på att...du vet. :)

    /TOC
     
Laddar...

Dela sidan