Hjälp med adiabatkurvor

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av capi, 12 Februari 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. capi

    capi Ny medlem

    Hej,
    Jag har inte riktigt kommit underfund med adiabatkurvor och skulle behöva lite hjälp med att förklara dessa:
    [​IMG]
     
  2. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Td långt under T = klart
    Td nära T = dis
    Td = T = moln

    1. klart vid marken, första inversionen gör nog inget, men vid den andra blir det disigt.
    2. lågdimma/moln, sen helklart. Två luft massor, alt tidig morgon med strålningsdimma.
    3. Klart vid marken, blir mer och mer disigt till ett skikt tjocka moln, sen klart igen
    4. Mer eller mindre disigt hela vägen upp.

    Sen vet jag inte riktigt vilken hjälp du var ute efter.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. JosefR

    JosefR Ny medlem

    Hej,
    Detta är inte riktigt lika mot vad en meteorolog är van att titta på. I våra diagram syns torr och fuktadiabater i bakgrund till skiktningskurvan. Ur detta kan vi sedan tolka bland annat stabilitet och fuktinnehållets variation med höjden. Ur din bild är det svårt att urskilja hur skiktningen ser ut jämfört med torr och fuktadiabater. Dock tycker jag man kan läsa följande ur bilden:
    1. Torrt under 1.5 km höjd, sedan fuktigare.
    2. Ordentlig inversion på ca 500m, därunder genomfuktigt med dimma, däröver torrt (kanske ett hösthögtryck med mycket fukt i botten)
    3. Här tycker jag man kan utläsa mer... Temperaturen avtar ganska snabbt (torradiabatiskt kanske) upp till ca 700m sedan lite mindre snabbt (typ fuktadiabatiskt) upp till ca 1500m. Sedan skarp inversion och däröver torrt. En temperaturprofil från Visby skulle kunna se ut såhär på vintern om det advekteras ut kall luft över varmt hav; torradiabatiskt upp till molnbasen på 700m där det sedan blir fuktadiabatiskt. Välblandad luft i de lägsta nivåerna, konvektivt. Inversionen ovanför är mest sannolikt subsidens (sjunkande luft som värms torradiabatiskt) från ett högtryck.
    4. Verkar vara nån varmluftskil som smugit sig in med lite mer fukt runt 1000 m. Daggpunkten stiger ju närmre marken du kommer (kanske varmt hav under...). Ser ganska torr ut men med lite hävning av den där luftpelaren blir det nog en hel del moln.

    Hoppas det var till hjälp. Svårt att tolka dessa bilder utan att se torr och fuktadiabater. T nära Td innebär dis eller moln (T=Td). Om T avtar fort med höjden är luften väl omblandad (labilt skiktad). Om T ökar med höjden är det en inversion och därmed stabilt (liten omblandning); luft som vill stiga upp i en inversion kan inte göra det eftersom omgivande luft i de de allra flesta fallen är varmare.
    /Josef
    Bifogar en Visbysondering under ca 800 hPa som är några dagar gammal, inringat är vindvridet vid inversionen:
    upload_2017-2-15_7-56-29.png
     

    Bifogade filer:

    • Gillar Gillar x 3
Laddar...

Dela sidan