Hjälp mig tolka en NOTAM

Diskussion i '033 Färdplanering' startad av Björn L, 26 September 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Björn L

    Björn L Ny medlem

    Hej!

    Första inlägget här. Jag är en riktig "färsking" med certifikat sedan en dryg månad och i runda slängar 50 flygtimmar. Jag tänkte ge mig ut på en tur upp till Sveg denna strålande lördag, men då jag kollar NOTAM reagerade jag över följande:

    - AERODROME HOURS OF OPS/SERVICE: MON-FRI 0500-1700 SAT CLOSED SUN
    1200-1500
    FROM: 03 AUG 2015 00:00 TO: 15 OCT 2015 23:59 ES/C1010/15

    Innebär detta bara att flygledning, terminal etc etc är stängd lördag, eller är flygplatsen helt stängd för trafik? Väldigt tacksam för svar. Dessa tider överensstämmer ganska bra med hur linjen till Arlanda går (mer trafik vardagar, mindre på söndag och ingen på lördag).
     
    Senast redigerad av en moderator: 26 September 2015
  2. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det står inget om PPR i Svenska Flygfält så det borde inte vara några problem, ring flygklubben och kolla. Annars går du in och gör ett normalt trafikvarv och ropat upp som vanligt fastän ingen svarar.
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det innebär att flygplatsen är helt stängd för trafik. "Aerodrome hours of ops" är dess öppettid. Däremot går det ofta bra för lätt allmänflyg att använda flygplatsen även om den är officiellt stängd. Flygklubben borde som sagt veta.
     
  4. Fredan

    Fredan Medlem

    Om det inte står något om PPR så (tror) jag det är fritt fram att landa. Sen är det en annan fråga om man tar sig ut från flygplatsområdet eller kan tanka. Då måste man nog slå en pling till flygplatsen/klubben för mer info.
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om flygplatsen är öppen, ja! Men nu var flygplatsen stängd. Då är det absolut inte fritt fram att landa.

    Bortsett från det juridiska så kan man hamna i den olustiga situationen att man inte kan komma ut från flygplatsområdet utan att klättra över stängsel. :)
     
  6. Björn L

    Björn L Ny medlem

    Tack för era svar, det blev en tur till Malung istället. Fint åt det håller också.
     
  7. Fredan

    Fredan Medlem

    Hm ja, de flesta flygplatser jag landar på är stängda för det mesta, med precis samma notam, och det har aldrig varit något problem, vad jag vet :). De gånger jag ringt för att kolla t.ex utpassage utanför öppettid så har de snällt förklarat rutinerna, aldrig direkt eller indirekt sagt att jag inte är
    välkommen.
    Finns garanterat undantag så det bästa är nog att ringa om man är osäker.
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Kan du ge något exempel...? Det är skillnad på att flygplatsen är stängd och att trafikledningen (TWR/AFIS) är stängd.
     
  9. Fredan

    Fredan Medlem

    Ja nu gjorde du mig fundersam. Kollade igenom notam och det står lite olika beroende på flygplats. Om en flygplats sätter AFIS SUN 15:50-18:00 och det är inte en levande själ där på morgonen, då är ju flygplatsen i praktiken stängd. Skulle vara intressant vad som styr vad de skriver i hours ops/service

    I AIP AD 1.1 hittar jag följande:
    Tillstånd att använda i AIP intagen enskild flygplats behöver dock inhämtas endast om PPR anges i AD 2 mom 2.2 och AD 1.1 mom 12.
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Vi kan ta Västerås/Hässlö som exempel. I AIP står under rubriken "Operational hours": AD Operating Hours: H24 och ATS: Ref AIP SUP/NOTAM. Det betyder att flygplatsen är ständigt öppen medan trafikledningen har andra öppettider som publiceras löpande i AIP SUP eller NOTAM. I Västerås kan man alltid komma ut eller in genom GA-center, men det måste man ta reda på själv.

    I Sverige får man i princip starta och landa var som helst bara man har markägarens tillstånd (i tättbebyggt område dessutom polisens). Texten i AIP innebär att om innehavaren av en enskild flygplats har bett om att den skall publiceras i AIP så är det underförstått att man har tillstånd att använda den, såvida det inte uttryckligen står något annat.

    Men återigen, "tillstånd" att använda en flygplats kan bara vara aktuellt när flygplatsen är öppen. Det kan finnas flera skäl till att en flygplats är stängd vissa tider - ett av dem är miljökrav. Det kan helt enkelt vara förbjudet att använda flygplatsen t.ex. kvällstid pga bullerstörningar. Om du landar ändå så bryter du inte bara mot reglerna utan du kan ge flygplatsinnehavaren problem. Om du landar på Bromma under tider när den flygplatsen är stängd så lovar jag att du får problem. ;)

    Ett annat skäl till att inte landa på stängd flygplats är att det inte finns någon garanti för att banorna går att använda - det kan t.ex. pågå annan verksamhet. Är flygplatsen stängd finns ingen skyldighet att skicka ut ett separat NOTAM om sådant.

    På min egen hemmabas Sundbro är flygplatsen ofta stängd några veckor vid snösmältningen pga mjuk fältyta. Då skickar vi ut NOTAM där vi stänger flygplatsen. Landar du där ändå så kan du dels få en obehaglig överraskning när du sätter i hjulen, dels kan du förstöra fältytan.
     
  11. Fredan

    Fredan Medlem

    Internet och forum är underbart. För 20 år sedan så hade man helt och hållet fått förlita sig på det man lärt sig och sen de eventuella fel man gör.

    AERODROME HOURS OF OPS/SERVICE MON-TUE 0400-2045
    I det här fallet så kan jag tycka att iallafall min utbildning, frågebankar eller proven inte tagit upp det här tillräckligt. För huruvida man kan landa på en flygplats eller inte är ju minst lika viktigt som trafikseparering (som böcker, lärare och prov gått igenom i detalj).

    PPR fick man lära sig ordentligt om. Och att kolla Notam. Men jag kommer aldrig ihåg att vi gick in de subtila text-skillnaderna mellan "AERODROME HOURS OF OPS/SERVICE" och "AERODROME CONTROL TOWER (TWR) HOURS OF OPS/SERVICE" som trots allt är enorm skillnad om det är som Airborne again skriver (vilket jag inte har någon anledning att ifrågasätta).

    Gjorde några stickprov i AIP och på alla flygplatser (förutom Sveg) så står det i AIP "PPR outside TWR HR of OPS". Och har man lärt sig vad PPR är för något så är det ju ingen praktisk skillnad mellan öppettiderna i "AERODROME" och "TWR".

    Sveg däremot har inget PPR i remarks. Och har man då dragracing på lördagarna då "AERODROME" är stängd så kan det ju sluta illa om man inte fått lära sig skillnaden mellan vad öppettiderna egentligen står för. I de fallen jag sett notam om stängda flygplatser så har det uttryckligen stått att den är stängd den och den perioden pga banarbete, eller annan verksamhet. Men det är ju ingenting man kan förutsätta med andra ord.

    Rätt sjukt egentligen. Fick frågor om vilken jäkla färg det är på papperna i AIP SUP, men ingenting om att om en stängd flygplats i AIP är no-go utan föranmälan oavsett PPR eller inte. Är det fler än jag som inte haft hundra koll på det här?
     
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jo, det är skillnad. Du kan mycket väl få lov att landa även om det är PPR. Du måste bara fråga först. I många fall kan dessutom den lokala flygklubben ge tillstånd. Om det stod att flygplatsen var stängd så skulle jag inte ens fråga.
    Rätt vanligt är det, men flera flygplatser (t.ex. Kalmar, Kramfors/Sollefteå, Lycksele, Mora, Trollhätta, Västerås) är faktiskt öppna även när TWR/AFIS är stängt.

    I AIP står angående Sveg: AD Operating Hours: H24, ATS for SKED TFC other O/R.

    Det får mig att tro att de verkligen menar att flygplatsen av någon speciell anledning faktiskt är stängd utanför de angivna tiderna de aktuella datumen i NOTAMet. Formuleringen för ATS ovan gör ju att man inte behöver skicka ut något NOTAM vid förändringar av AFIS-tiderna så länge det finns någon på plats när linjeflygningar skall landa eller starta.

    Ja, det finns en hel del brister i teoriutbildningen just vad gäller operationella procedurer. Ingenting t.ex. om hur man i praktiken beter sig när man som allmänflygare skall in/ut på en trafikflygplats. Det förväntas man lära sig under den praktiska utbildningen.

    En annan fantastisk sak - som för all del inte berör så många privatflygare - är att teoriutbildningen för IR inte ger tillräckligt information om hur man skall kunna lämna in en färdplan för IFR-flygning i Europa. Det finns nämligen i de flesta områden så många begränsningar på hur en tillåten flygrutt skall se ut att det är nästan hopplöst att konstruera en för hand utan man måste ha stöd av en färdplaneringstjänst.
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. Det påminner en smula om http://www.di.se/artiklar/2015/9/27/flygplatsen-tom---planet-fick-vanda/ ("...personalen skulle anlända och tillade att Jönköpings flygplats har knasiga öppettider, berättar en passagerare ... Enligt flyplatsledningen handlar det om ett fel i schemat. Varför det stod fel har jag inte lyckats tar reda på ... så här får det inte gå till").
     
Laddar...

Dela sidan