Hur blir vi fler som flyger?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av hans_p, 16 September 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 11 medlemmar.
  1. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    I sommar finns det enligt TS ca 3200 PPL-cert och 800 UL-cert giltiga i vårt avlånga land. Det är en droppe i havet på 9 miljoner invånare!

    Vad tror du är receptet för att det ska bli fler som flyger? Vad är det viktigaste som klubbar och förbund kan satsa på för att vi ska vända trenden med färre certinnehavare per år? Fire away!

    /hans
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Simon

    Simon Aktiv medlem

    TS dödar ju all skolverksamhet från 2015 med de nya avgifterna. Ingen klubb kommer att ha råd att bedriva skolning om det ska kosta upp mot 50000/år i avgift. Steg 1 bör därför vara att få TS att tänka om.
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. frazer

    frazer Medlem

    Risken är nog stor att de där siffrorna ser ändå mörkare ut nästa år, när man tagit bort den sista flygplatsen (inte flygfältet) för alla invånare i Huvudstaden.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Billigare och modernare flygplan :)

    Moderna UL är rätt väg.

    Men vi behöver en frisk fläkt på normalklassade sidan med. Tvåsitsiga bränslesnåla maskiner, typ ELA1 (LSA).

    Vi behöver nog bli bättre på att organisera oss också. Inte bara individuellt flygande. Kanske fler klubbresor. Organisera gemensamma flygningar. Hitta på nya former för att utöva vår "sport". Kanske tänka lite mer "lagsport"? Har kört lite brandflyg för första gången i sommar och fick en ny dimension av det hela då det är klart roligare att flyga med likasinnade och gärna med ett "mission"..

    Jonas
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. NLA-Lennart

    NLA-Lennart Ny medlem

    Helt rätt, håller med Simon.
    Sen tror jag att fler skolor som bara kör och skolar på gamla PPL maskiner måste tänka nytt och hitta billigare och attraktivare alternativ inom UL.
    Man kan tycka vad man vill men de ända som har råd att flyga förhållandevis mycket så är det UL-folket. Det är bara så...

    Så en annat tänk och satsning på fler UL-skolor i fler klubbar skulle göra skillnaden!
    Samt att de klyftor som finns idag på många håll i Sverige mellan PPL och UL måste försvinna, man bör skapa förutsättningar för samarbete om man har som gemensamt mål att privat flyget skall föryngras och växa i Sverige. Fortsätter denna trenden så kommer vi inte vara många av oss kvar i lufthavet om 10 år. Titta på ålderskategorin av piloter idag i Sverige, vad ligger medelåldern på 50-55-60???
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Bra, bra! Men hur får de som inte är "inne i svängen" (eller "uppe i luften" kanske passar bättre) reda på att "det där med flyg, det är nåt kul det"?
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. NLA-Lennart

    NLA-Lennart Ny medlem

    Vi måste synas och höras mer och skapar därigenom intresse.
    Vi konkurrerar om samma kategori människor som köper segel-/motorbåt eller motorcykel.
    Människor som vill uppleva något utöver det vanliga i vardagen.

    Det finns ingen patent lösning på detta problemet, men att marknadsföra sig mer och bättre är en självklar del i att synas och höras mer...

    Sen tror jag att man måste våga och satsa på att förnya framför allt PPL sidans flygplan. Vilken elev som själv kör en förhållandevis ny och fräsch Volvo eller BMW, skall sen vilja hoppa in i en 20-30 år gammal Cessna eller Piper som luktar gammal sommarstuga. Dels så känns allt gammal och omodernt och slitet, sen vilken upplevelse och intryck känner en intresserad person i ett gammalt flygplan från sent 70-tal?

    Man måste våga satsa framåt för att vinna. Det är därför många av de skolor som satsat på UL har en förhållandevis god utveckling av ny piloter på sina klubbar.

    Sen tror jag att man måste inse att de gamla goda tiden med låg skatt på bränsle och låga kostnader för skolor och klubbar är för evigt förbi.
    Vi måste hitta nya vägar för att bli fler medlemmar och fler piloter och gilla läget.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Våren 2006 så fick jag en bilaga i Computer Sweden med en artikel om det nya folkflyget, UL. Har för mig att det var bilder på DynamicWT-9 med EFIS. Jag hade inte haft något större flygintresse tills dess, men nu blev jag eld och lågor när jag såg bilderna och läste om de humana priserna. Barkaby hade öppet hus i samband med det så jag hoppades på en provlektion i UL. Tyvärr så var UL maskinen på service den dagen så det blev PA28 istället.... och inte heller fanns det någon UL utbildning i Uppsala där jag bor så det blev den dyrare vägen istället då jag redan var frälst....

    (Hittade en artiikel i CS nätbilagan från samma period, men jag vet inte om det var exakt den för jag känner inte igen bilderna.
    http://computersweden.idg.se/2.2683/1.45612?queryText=ultral%E4tt%20flyg )

    I mitt fall nappade jag initialt på ett snyggt, snabbt och modernt flygplan med ganska låg timpenning som man kunde ge sig ut på äventyr med :)

    Jag tror att den typ av marknadsföring är viktig :)

    Jonas
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. NLA-Lennart

    NLA-Lennart Ny medlem

    Klockrent Jonas
    Marknadsföring, marknadsföring och åter marknadsföring. Locka med Spak själv flygdagar i kombination med bra paketering, kanske att delbetala sin utbildning under en längre tid är kanske vägen framåt. Jag är själv involverade i Eslövs UL-klubb nystart av ULB skolning och vi kommer att erbjuda delbetalning av din UL-utbildning. Precis på samma sätt som du delbetalar en ny TV.

    Det finns många sätt och metoder som kan provas för att se om och hur vi kan locka ny personer att få uppleva drömmen om att flyga. Bara fantasin sätter gränser och ingeting är omöjligt om man bara är villig att satsa.
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Jim

    Jim Ny medlem

    Hej !

    Så här ser jag på saken!

    Är en flyg intresserad kille som gärna vill ta UL eller PPL..Helst PPL,men varför jag tänker på UL är för att den är mkt billigare såklart !! :)
    MEN det blir ju aldrig av för att det kostar alldeles för mkt ! UL är ju i rätt prisklass men det är trögt ändå !

    Har kollat runt lite bland flygklubbar här omkring där jag bor å DÄR KOM en liten skräck/tanke som drog ner det lite mer så man funderade på om man verkligen ska göra detta eller inte!? såklart så vart det liggande på IS för att den närmaste klubben "tycke jag" skulle kosta mig för mkt varje år..Förstår att flygplan inte är billiga att äga och ha i drift men !! Med tanke på att det kostar ju en slant att ta ett certifikat (100 000 kr ) så kan det ju bli lite mkt för en ...!

    inträdesavgift + deposition av nyckel : 2400 kr

    årsavgift : 4800 kr

    Ideell arbetsinsats (10 tim X 200kr debiteras vid årsskiftet om ingen arbetsinsats gjorts under föregående år.. !
    2000 kr (är ju inte helt säker att man kan lägga tio timmar är 31 år och jobbar ganska mkt å bor i hus som man bygger,den vanliga vardagen osv )

    PLUS hyra av plan...

    Är det så här det ser ut för hobby flygare?

    Håller med dig NLA-Lennart att gamla kärror kanske inte är det som man suktar efter direkt!! dom flesta unga gillar teknik åt data osv ! När man googlar på UL plan,cessna eller piper så dyker det ju upp sjukt fina kärror i mina ögon så är det rolls royce :) :) :)

    Hoppas jag inte har vart för knällig å petig bara ! ;) trots detta så har jag inte gett upp tanken om certifikat :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Det blir lätt prat om hur dyrt det är!! Jag har massor med folk runt mig som har fina båtar och motorcyklar eller snöskotrar.
    För att inte tala om bilen som gärna får kosta 3-400000kr utan problem.
    Jag tror inte problemet är priset. Problemet är nog mer att man inte vågar ta steget ut.
    Jag trodde inte att jag kunde lära mig att flyga! Visst ska jag erkänna att det kändes svårt ibland men det var helt klart värt det!

    Det är alla vi som flyger som måste se till att locka andra! Se till att ta med folk upp i flygplanet. Låt dom känna på att ta över en stund på säker höjd.
    Sälj vårt intresse till dom.. Berätta att det faktiskt går att klara av detta..
    Att säga att klubben ditt och klubben datt är bullshit.. VI ÄR JU KLUBBEN!! Du och jag!!! Inte dom andra... ;)
     
    • Gillar Gillar x 3
  12. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Tyvärr är dom nyaste Cessna och Piper ovanliga i mindre klubbar men jag lovar dig att när du för första gången väl sitter ensam i flygplanet för att starta så känns även den äldsta gamla skorv som cockpiten på en 747 :D

    Strunta i om det är modernt eller inte.. Det är ändå lika underbart varje gång man lyfter från marken!!
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. AlohaBird

    AlohaBird Ny medlem

    Det finns åtskilliga sätt att se på det här med flygning. För det ÄR JU SÅ MKT MER än att bara "flaxa" runt lite runt fältet eller skutta över till grannfältet. För egen del så är flyget en hel värld i sig, att trivas i. Att flyga är helt klart den absolut mest tillfredställande delen, spelar då egentligen inte så stor roll vad jag råkar sitta i eller om det finns skärmar eller klockor att leka med, det är mer sekundärt så säga, men visst är det kul med grejer att leka med oxå. Sedan kan man ju gå in för vissa flygplanstyper, fördjupa sig i teknik, egenskaper, historia, förädling, experimental osv. Har en Cherokee 180c -68, som ger det gumman å jag efterfrågar (känns inte alls sliten och doftar gott dessutom ;-) med kapacitét för 4 personer och bagage. Den används för resor till vänner, semestrar, nöje, träffar, träning, socialt med pax som typ ta med gamla Mamma, vänner eller vänners barn som födelsedagspresent, arbetet och avkoppling etc. Finner dessutom stor glädje av valet att äga en egen maskin med den relation det för med sig. Skall ju pysslas om med och det ger en annan dimension i det här med flygning som åtminstone ger mej en tillfredställelse och glädje jag inte vill vara utan. Jo, så klart kostar det! Jag säger så här, försäkring ungefär som en MC, 100h-årsservice motsv. årsservice med kamremsbyte på normalbil, bensinförbrukning som en normalbil, hangarkostnad som bil i hyrt varmgarage. CAMO och TS avgifter står dock i en klass helt för sig självt, tyvärr! Anser dock att dessa kan bearbetas genom att organisera sig i någon av våra föreningar/organisationer som kan påverka besluthavare i EU och nationellt. Utbildningen kostar, men i "portioner" s.a.s.
    Att öka intresset, förståelsen och betydelsen av flyget ligger nog mycket i att upplysa om nyttan med "allmänflyget"! Det är ju egentligen frågan om NYTTOFLYG, eller hur?! Påfallande många (förefaller det som) ur allmänheten tror sig veta att vi är lyxlirare som glassar runt i dyra leksaker, till ingen nytta!
    Man skulle kunna dra paraleller med bilismen med dess alla former av användning och grupperingar, eller båtlivet, som har en helt annan acceptans därför att allmänhet bättre känner till vad det är och vad de gör. Dock behöver flyget endast en bråkdel infrastruktur, förhållandevis miljövänliga är vi också, vi ger mkt god grund till ökad sysselsättningspotential dessutom. Vi kanske behöver föra ut nyttan, glädjen, naturupplevelsen med flyget. Och inte ursäkta oss.
     
  14. Jim

    Jim Ny medlem

    Jepp det tror jag säkert :) vi får väl se när det blir dags.. Som tur är finns det ju bra redskap för vfr flygning ex surfplatta mm :) verkar finnas riktigt trevliga program att ha till en platta för inte allt för många riksdaler och det är ju inte helt fel för en tekniknörd som man är :) så då får man ju ändå lite av det också ..

    Kart det finns dyrare hobbys men flyg måste ändå ligga ganska högt på listan..!

    Ska ta å boka in en provlektion på UL så får man se vart man står efter det :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Jag har på annat forum gjort jämförelsen mellan de drygt 4000 flyglicenser som är gällande i landet och de cirka 20000 bilsportlicenser som finns utfärdade. Väl medveten om att det är ganska stor skillnad i vad man måste göra för att få respektive licens, så tycker jag ändå att det talar för att det måste finnas potential för oss att bli fler som flyger.
     
  16. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Well, det är vi ju. :) Jag har nog inte flugit någon gång utan att det har varit för mitt eget, eller en bekants, höga nöjes skull. Vilket väl är precis vad de som kör MC, paddlar kanot, åker jetski, båt, cyklar mountainbike, triatleter, maratonlöpare, rallyförare, hemmasnickare och så vidare också gör. Ingen har väl gjort världen till ett bättre ställe genom att springa Lidingöloppet? Sen finns det många som ägnar sig åt vettiga saker såsom brandflyg och liknande men eftersom det är en värld stängd för mig som UL-flygare så lämnar jag det därhän. Man ska absolut inte förkasta nyttoaspekten med flyg, men man ska nog balansera "marknadsföringen" ganska lika med nöjesaspekten. Ena dagen en tur med polarna till Visby, andra dagen ett pass över skogarna.
     
  17. Jim

    Jim Ny medlem

    hans_p, så du rekommenderar UL-certifikat? ;) blir väldigt väldigt sugen...! tycker du att det räcker för nöjesflygning? har du funderat på att gå vidare till PPL?

    H/ Jim
     
  18. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Jim, det är klart jag gör, för min del täcker det 90-95% av mina önskemål och de sista 5-10% får jag helt enkelt klara mig utan. :)

    /hans
     
  19. AlohaBird

    AlohaBird Ny medlem

    Ja det är ju så att "nytto-flyg" faktiskt i högsta grad inbegriper nöjesflygning också. Detta enligt en diskusion inom AOPA-S om ett alternativ till begreppet "allmänflyg" som kan vara riktigt missvisande för en många gånger oförstående/okunnig omgivning. Dessutom ingår ju nöjet i allt det vi gör, eller hur?
    Vad jag vill få ut är att om man står i frågan om man ska ge sig in i flyget, vare sej UL eller normalklassat vilket ju mera är en smaksak och inte mkt att diskutera vilket som "är bäst", som en hobby, en alldeles förträfflig sådan dessutom, är att bredda perspektivet till att inbegripa allt det andra också och därmed ha ett bättre "alibi" att ta sitt cert. I det perspektivet kan man få bättre förståelse hos ev.motståndare till tanken på flygeriet. Ett UL duger väl alldeles förtäffligt många ggr att resa med också,eller hur, eller....? Tycker själv det är lite onödigt att gruppera sig i olika klasser oss emellan. Någon som är emot?
    Varför skulle det vara ovettigt att nöjesflyga? Vad händer med oss själva när vi flyger, utvecklas vi, hur känner vi oss efteråt, vilken nytta, vilken glädje ger det andra av det vi gör? Listan kan göras lång. Men INTE är det onyttigt! TVÄRT OM! Så Jim, och alla andra som tvekar inför ett cert., fundera ett varv till! Och lycka till i beslutet.
     
    • Gillar Gillar x 1
  20. litens

    litens Aktiv medlem

    Det viktigaste är att berätta hur förträffligt roligt det är med flygning avsett vilken specifik typ av flygning man sysslar med, för vem skall berätta om flygning om inte vi piloter gör det!

    En annan viktig del är att det måste ordnas ett riktigt flygfält för 1,5 miljoner av Svenskarna, dvs Stockholmarna, de är dessutom statistiskt sett köpstarka och många skulle ha råd med flygning som hobby. Endast på Barkarby fanns det många hundra aktiva piloter.

    Det vi kan göra för att förbättra är att engagera sig i att intressera fler, sänka kostnaden och att Stockholmarna jobbar för att fixa nya flygfält.

    Att sänka kostanden är viktigt men ändå viktigare är att ha roligt för det man betalar, är det knapert med stålar så skippa den där lilla kvällsturen och boka på en hel helg där du flyger iväg och gör något riktigt roligt.
     
    • Håller med Håller med x 1
Laddar...

Dela sidan