Hur enkelt är det att lägga till UL på sitt LAPL/PPL?

Diskussion i 'Allt om ultralätt' startad av Larscho, 8 Februari 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Larscho

    Larscho Moderator

    Vad krävs egentligen för att få UL-behörighet på sitt LAPL/PPL?
    Är det typ som en inflygning och sen uppflygning?
    Flyger man upp med samma person som instruerar?

    Ungefärlig kostnad och tid?

    Många frågor men jag tror att det säkert är fler än mig som undrar.
     
  2. Per-B

    Per-B Medlem

    Jag hade sedan innan ett lapl (s)+tmg och skaffade ul i somras. Det var samma krav som för en innehavare av ett lapl/ppl(a) enligt uppgift.

    För mig gick det till så att jag gjorde Inflygning/uppflygning med ul-lärare, total flygtid 1,8 timmar på Icarus plus ersättningen till läraren samt TS-avgiften för certifikatet. Summa summarum cirka 2600 kr.

    Inflygningen och uppflygningen skedde samtidigt så att säga, när han var nöjd med min flygning i samtliga delmoment var det klart. Allt med samma lärare på en eftermiddag.
     
    • Gillar Gillar x 3
  3. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Ja du gör igentligen bara en inflygning som också blir en uppflyttning. Då kan redan flyga och har flygcert därför sätter vi oss i planet och sticker ut en tur så du får bekanta dig med UL maskinen. Vi passar på att göra branta svängar, stall/vikning, lågfartsflygning samt lite nödövningar. Sen är det bara att köra studs o gå tills landningar och bedömningslandningar sitter därefter skickar vi in papprena. Nu skrivs inte UL in i vare sig PPL eller LAPL cert ett utan kommer på eget papper
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Innebär det alltså att man får ett fullvärdigt UL-cert, som man skulle kunna ha kvar även om man t.ex. skulle "lämna in" sitt PPL?
     
  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ja, det är två olika cert så det ena kräver inte det andra.
     
  6. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Och kostnadsmässigt? En årlig avgift per cert antar jag?
     
  7. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Taget ur minnet 470kr/år kan vavara fel
     
  8. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    640 kr år, trodde jag... MEN! Enligt TSFS 2016:105 verkar det vara en utfärdandeavgift på 700 kr för "Behörighet för ultralätt luftfartyg – separat bilaga till PPL, CPL, ATPL eller MPL". Men ingen årsavgift på det? Kan det vara så smutt att man bjussar på dessa 640 kr år?
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Inte nödvändigtvis. Du kan antingen ta ett separat UL-cert eller ha UL som klassbehörighet till ett PPL (eller högre cert). Se 15§ i TSFS 2013:18.

    Jag har inte tittat på avgiftsförordningen, men har man UL-behörigheten som tillägg till sitt PPL så är det rimligt att det inte utgår någon extra avgift. Det utgår ju ingen extra avgift för att t.ex. ha flera klassbehörigheter eller IR.
     
  10. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Enligt de uppgifter jag fått från TS så skriver man inte längre in UL i PPL eller LAPL certen, jag försökte få det i april förra året då de skrev ut mitt LAPL men då gick det inte
     
    • Gillar Gillar x 2
  11. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Betalar man två årsavgifter i så fall?
     
  12. Per-B

    Per-B Medlem

    Japp, jag fick i alla fall en räkning förförra veckan med två årsavgifter på, en för lapl och en för UL.
    Men jag hade inget ppl när jag flög in mig på UL så det var aldrig fråga om att lägga till UL som behörighet istället för separat cert.
     
  13. C42

    C42 Medlem

    Jag tar upp den här tråden igen...
    Jag har PPL-A och UL-bilaga. Om fyra dagar går giltighetstiden ut för bilagan (den gällde i fem år). Hittar ingen blankett för förlängning av behörigheten på Transportstyrelsens webplats. Eller är det bara att skicka in ett brev till dem och be att få förlängning?
     
Laddar...

Dela sidan