Hur flyger du?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Leoj, 29 December 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Leoj

    Leoj Ny medlem

    Hej alla,

    Jag råkade snubbla in på PPL-utbildning för en månad sedan. Helt lyckligt ovetande om vad som är möjligt eller förblir drömmar vad gäller flyglivet. Min bild av flygklubbsmedlemmen är en äldre man som flyger runt hembyggden. Ok hur ser jag på mitt flygande? Kanske mindre resor i norden från 1-8 timmar varje månad. 1-3 längre resor per år 10-30 timmar. Hade ni liknande resetankar som jag? Är det isåfall er verklighet eller blev det en dröm? Vad är akilleshälet för just dina flygdrömmar?
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Ett bra år:

    - En Europasemester typ, från Västerås nått stop på södra ostkusten, en dag på Bornholm, ett eller två stopp i Tyskland, kanske en sväng till Nederländerna och någon av de norra öarna, hem via ett besök på Billund/Legoland och någonstans på Svenska västkusten.
    - 3-4 endagssemesterturer av typen, vakna och se att det är fint väder, in med familjen i bilen och vid lunch äter man glass i Visby, hemma igen till kvällen
    - 2-4 flygevent av typen fly-in eller flygshower, en får gärna vara utanför Sveriges gränser
    - ca. 5 "upplevelse" flygningar, kan var att flyga formation, bara var ute och träna IFR inflygningar i lagom tuffa förhållanden, ett avance-pass eller liknande
    - 25-50 timmars instruerande, efter 7 säsonger som FI, är det fortfarande väldigt givande att lära ut

    :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Om man flyger i klubbmiljö och alltså inte har ett eget flygplan kan det vara problematiskt med långresor på egen hand eftersom bokningsreglerna ofta kommer i vägen. Det är konkurrens om tillgängliga flygplan vilket begränsar friheten och drömmarna i praktiken.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    En längre tur om året ner i Europa, 5-8 dagar, tillsammans med andra. Flera längre 1-dagsturer till trevliga platser som Öland, Danmark, norra Tyskland, Gotland, ibland blir det en övernattning eller två också. "Resten av året" besök på lite olika platser i Skåne, ofta mat-flyin.
    Jag har inte upplevt att det har varit några problem med långresor från klubbarna, flygtidsuttaget blir såpass mycket högre än om planet skulle använts hemmavid att det snarare uppmuntras. Men det skiljer sig givetvis från klubb till klubb.
     
  5. Leoj

    Leoj Ny medlem

    @BosseB, skulle du kunna berätta konkret hur klubbplan/tillgänglighet är svår att få till. Skulle tro att dina erfarenheter speglar klubbflyg i stort. Jag är mycket intresserad at skapa en verksamhet mellan traditionella klubbflyg och eget ägande.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Som hans_p säger varierar det från klubb till klubb, men på THF ute på Skå-Edeby har vi ett ganska stort bokningstryck och många skolande elever. Det innebär bland annat att vi inte tillåter långtidsbokningar helt fritt. Långtidsbokningar under högsäsong riskerar att hindra andra som vill flyga helt enkelt. Det är naturligtvis svårt att att sätta ett regelverk som är vattentätt, och i praktiken handlar det mycket om sunt förnuft och att stämma av önskemål om långtidsbokning med styrelsen. Jag tycker att vi har en stor förståelse bland våra medlemmar för den balansgången
     
  7. control

    control Välkänd medlem

    Om klubben har tillräckligt stort uttag för att kunna hålla sig med 3-4 plan eller fler så är det ganska enkelt att få till det. Se till att ha 2 plan för skolning, gärna pålitliga gamla arbetshästar med endast grundinstrument. Typiskt en C172 eller PA28 från 70-talet. Perfekta som skolmaskiner och för den som bara vill ta sig en ekonomisk tur i närområdet. Är de utan mode S så kommer reseflygarna automatiskt att skippa dem.

    Sen 1-2 maskiner med lite bättre utrustning och som gärna går lite fortare, det blir perfekt då timpriset kan vara lite högre medans priset per sträcka tack vare den högre farten kan bli ganska likvärdig. Ex. PA28R, DA40... Elever och de som flyger i närområdet bryr sig om pris per timme och kommer att undvika dessa.

    :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Det är inga problem att flyga långt. Kör på med certet och sen vidare ut i världen! :)
     
  9. Leoj

    Leoj Ny medlem

    Mina flygtimmar motiverar inte köp av maskin. Däremot är min tanke att frigöra maskinen för just dessa korta och långa resor. En ny Da40ng (ifr) vill jag naturligtvis få ut så många timmar som möjligt av, och hellre en Gotlandsresa istället för 4 timmar stopp/go skolning.
     
  10. Leoj

    Leoj Ny medlem

    Svar till @control: Min tanke var just flygande utanför skolning och närområdet. Således ny maskin och ambitiösa piloter.
     
  11. Larscho

    Larscho Moderator

    Det låter som en bra idé. Har inte flugit DA40 men den är säkert bra.
     
  12. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Mitt mål har alltid varit ett helt eliminera reguljärflygande med flygbolag både privat och i tjänst. Jobbar mig sakta åt det hållet. Med nästa plan, när det nu blir, borde det bli möjligt att göra i nästan 100% av fallen.
     
    • Gillar Gillar x 3
  13. LarsBerg

    LarsBerg Ny medlem

    Jag tog mitt flygcertifikat för fyra år sedan.....har ca 100 timmar på mätaren idag - alldeles för litet jämfört med vilja och tillgång på plan.

    Kör ett klubbplan - nu är vi så lyckligt lottade samtidigt att vi börjar få riktigt bra fart i vår lilla förening och börjar närma oss ett beslut om ytterligare ett plan.

    Jag vill inte ligga i trafikvarvet...jag gillar att flyga och navigera och landa på andra flygplatser. Det är en liten begränsning att vara knuten till klubbflygplan....och samtidigt många andra fördelar...

    MEN absolut vill man flyga nautiska mil när man är pilot...
     
    Senast redigerad av en moderator: 11 Januari 2018
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan