Hur fungerar parkering för flygplan på Visby flygplats?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av hans_p, 17 Juli 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Hej! En fråga om parkering, jag har varit på Visby en gång tidigare men återvänder gärna, då parkerade vi på den GA-parkering som nu tydligen är borttagen, vid terminalen. Själv tycker jag att det var oerhört smidigt att bara traska ut till flygbussen och åka in till stan. Hur fungerar det nu, måste jag lämna flygplatsen via flygklubben och likaså ta mig in via den, eller kan jag promenera upp till terminalen och släppas in/ut som tidigare? Debiteras samma avgift för parkering som tidigare?

    /Hans
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Jag har gått flera gånger från klubben, brukar ta 20-30 minuter. Har jag mer bråttom så blir det taxi.
     
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Du menar gått in till stan? Jo, den möjligheten finns ju alltid om man vill. Men för visst sällskap är det inte ett alternativ att gå och då är flygbussen från terminalen bra mycket mer prisvärt än taxi. Kommer man in och ut via terminalen, eller via klubben utan att behöva avtala tid med klubbmedlemmar?
     
  4. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Från klubben kommer du både ut och tillbaka in. För utpassage finns en tryckknapp på en stolpe några meter innanför grinden från utsidan är det kodlås, kod får du från klubben.
    Jag tror inte dom låter någon gå på insidan, jag blev för något år sedan tillsagd då jag gick från tankanläggningen till terminalen istället för att använda närmaste grinden och gå till terminalen utifrån.

    Samtidigt tycker jag att dom är väldigt hjälpsamma så ställ frågan så kanske dom har någon bra lösning. Men taxi från klubben är inte så dyrt.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. SE-KNC

    SE-KNC Ny medlem

    Jag landade på ESSV den 22/7 i år och fick sedan en räkning från Swedavia på take off charge och parking charge (250+150+moms).
    Min fråga är om det är riktigt att ta ut parkeringsavgift när man står på klubbens gräsfält?
    Har försökt fråga Swedavia men det verkar väldigt trögt att få ett mail svar därifrån.

    /Ingvar
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag tror inte att det är "klubbens gräsfält" utan att det förvaltas av Swedavia precis som resten av flygplatsen och i så fall är de riktigt att du skall betala parkeringsavgift. Hade du haft landningskort hade däremot parkeringen varit gratis.
     
  7. SE-KNC

    SE-KNC Ny medlem

    Ja det är helt riktigt, har fått det bekräftat av Swedavia nu. Hade för mig att det var gratis parkering "förr i tiden", men det var det antagligen inte...

    /Ingvar
     
Laddar...

Dela sidan