Hur långa sträckor flyger man med småplan?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av SvanteTorsten, 25 Juni 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. SvanteTorsten

    SvanteTorsten Ny medlem

    Jag funderar lite på att ta cert. En av tankarna var att man kanske skulle göra landet lite kortare (jag har kontakter i skåne såväl som norrbotten). Men med hastigheter på 200km/h och timpriser på 1500kr så verkar det vara ett svårt projekt? Malmö-Gällivare är ju 150mil fågelvägen.
    Därtill så verkar de flesta plan vara gjorda för 2-4 personer, familjen är lite större än så....
    Finns det snabbare plan? Eller ska man lägga dessa tankar åt sidan?
     
  2. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Dlyga långa sträckor i småplan

    Hej

    Jag tycker inte du ska lägga ner tankarna på att ta cert. Det finns enmotoriga flygplan som tar fler än 4 passagerare, t.ex. Piper Six, Beach Bonanza och andra. Oftast tar de 6 passagerare i sk. Clubutförande, dvs. de bakre sätena är placerade mot varandra som i en tågkupé. Behöver du fler platser är kanske en mindre tvåmotorig maskin ett alternativ.

    Att flyga längre sträckor går ju fint och även om kostnaden är lite högre än att åka bil så kommer du fram fortare och får en härlig flygning på köpet. Det är både roligt och lärorikt att ge sig utanför hemmaflygfältlets närhet och upptäcka nya platser.

    Jag tycker du ska ta kontakt med närmaste flygklubb eller flygskola och boka en flygning med en flyglärare. Han kan säkert berätta mer om långflygningar och vilka alternativ det finns om du behöver få med fler passagerare än 4.

    Lycka till!

    Air-man
     
  3. SvanteTorsten

    SvanteTorsten Ny medlem

    Tack för svar!
    Var faktiskt på en spaka själv tur idag och det var ju trevligt. Ger mig nog på certet till hösten om inget oförutsett inträffar.
     
  4. Ejvind

    Ejvind Medlem

    6-sitsare

    Hej

    Det finns desvärre inte allt för många klubbar som hyr ut flygplan med mer än 4 säten.

    På hässlö flygförening går det att hyra en P32R med plats för 6 pers.
    Klubben äger ej flygplanen själv utan klubbens medlemmar har möjlighet att hyra privatägda flygplan.

    timpris P32R: Privat flygning 2.950 kr och Skattefri flygning 2.540 kr.
    Marchfart 147 knop (272 km/t) enligt uppgift från hemsidan. Speciellt mycket billigare än så är nog svårt att hitta i sverige. Så slår man ut det per skalle blir det något dyrare än en 4-sitsare.

    Jag skulle gissa att ägarna vill att man har flugit 100-200 timmar innan man flyger in sig på ett sådant plan.

    /Ejvind
     
  5. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Först ett litet påpekande: Avståndet fågelvägen från Malmö till Gällivare är 135 mil. Bilvägen är 167 mil, så om du flyger 200 km/h med planet så motsvarar det att hålla ett genomsnitt på 247 km/h med bil. Ingen bil skulle klara det även om farten hade varit fri.

    I många sammanhang är allmänflyget oslagbart, och har en mycket stor nöjesfaktor. Men även när det finns andra färdsätt som kan konkurrera, är det så mycket roligare att flyga själv. Att flyga långa sträckor är inget som helst problem. Jag skall exemplifiera med några utdrag ut min loggbok.

    Mina två längsta non-stop-flygningar:

    Sverige (Skövde) till Österrike (Graz) 7 tim 5 min

    Sverige (Vårgårda) till England (Cambridge) 6 tim 0 min (Vårgårda ligger 7 mil NO Göteborg.)
    Vid den senare flygningen reste vi tillsammans med en kör för en konsertturné. Vi startade hemifrån samtidigt, Ingegerd och jag med vårt plan, övriga med reguljärflyg. Vi kom fram en knapp halvtimma före de övriga.

    Mina två längsta dagsetapper:

    Vårgårda - Kiruna - Vårgårda - Skövde 10 tim 48 min. (Den flygningen finns beskriven på
    http://www.flygfyren.nu/showthread.php?t=459)

    Sverige (Göteborg) till Frankrike (Aire sur L'Adour, ca 15 mil S Bordeaux) 8 tim 50 min

    Mina två längsta flygluffningar:

    Sverige (Göteborg) - Tyskland (köln) - England (London) - Frankrike ( Deauville och Lyon) - Italien (Genua, Napoli, Brindisi och Bari) - Grekland (Aten och Rhodos) - Cypern (Larnaca) - Israel (Tel Aviv) - Cypern (Larnaca) - Grekland (Rhodos och Tessaloniki) - Jugoslavien (Belgrad) - Ungern (Budapest) - Tyskland (Altenburg) - Danmark (Roskilde) - Sverige (Göteborg). Totalt ca 50 timmar i luften.

    Sverige (Göteborg) - Belgien (Antwerpen) - Frankrike (Poitiers och Biaritz) - Portugal (Lissabon, Portimao och Faro) - Frankrike (Biaritz och Tossous-le-Noble) - Hooand (Groningen) - Sverige (Göteborg) Totalt 29 tim 10 min

    Två exempel på flygningar där privatflyg totalt utklassar andra alternativ:

    Vårgårda till Freiberg (5 mil från Dresden) 3 tim 30 min

    Vårgårda till Visby 1 tim 50 min

    När det gäller platser i planet, så flög vi en gång till Tel AViv med fyra vuxna och fyra barn i en PA32 RT (sex platser). Två barn under 12 år får sitta på samma plats. När vi startade från Tel Aviv var vi 1.5 kg från maxvikt, och jag fick testa sex olika lastalternativ innan jag hittade ett där tyngdpunkten var OK.

    Så jag rekommenderar dig av hela hjärtat att pröva dina vingar. Själv har jag aldrig ångrat mig.

    Hälsningar

    Allan
     
  6. SvanteTorsten

    SvanteTorsten Ny medlem

    Inspirerande läsning Allan!
    Jag lutar mer och mer mot att sätta mig i skolbänken. Mina barn är fortfarande små så utrymmesbiten håller väl ett tag till :e
    Hur ser det ut med att endast ha VFR på så långa flygningar, eller krävs det mer? Hur ser det ut med vinterflygningar?
     
  7. Zeta

    Zeta Medlem

    IR är att föredra om du ska genomföra längre flygningar. En vän flyger Stockholm - Burgas (Bulgarien) nu i dagarna, och har fått flera förseningar pga vädret. Det är svårt att få flyt i flygandet och planeringen när du flyger längre sträckor VFR.
     
  8. JohannesB

    JohannesB Medlem

    Dessvärre är allmänflyget även oslagbart när det kommer till vad det kostar också.
    När en tachotimme ligger på 1600kr så tar det minst sagt udden av glädjen att flyga.

    Jag hade gärna hälsat på min polare i Kiruna.
    Men inte för 16 000kr...
    Dessutom så kanske man vill stanna ett par dagar.
    Då ska man flyga ett visst antal timmar per dag. Vips så försvann 4-5000kr till per dag.

    Man skulle ha ett eget plan. Med egen hangar och strip.
    Detta skulle man skaffat sig på åttiotalet så att det var avbetalat och klart.
    Då kan man säkert komma ner i 900kr/timme, jippie...

    Ursäkta om jag låter lite gnällig. Men man blir frustrerad på att det ska vara så fruktansvärt dyrt för detta otroligt roliga som flyget faktiskt är.
    Man hade inget hellre än åkt på europasemester.
    Men med priserna som råder har iaf inte jag råd att flyga mer än 1-2 tim per månad.
     
  9. SvanteTorsten

    SvanteTorsten Ny medlem

    Nu har jag ju endast en spaka själv lektion i bagaget så att ens drömma om IR är övermaga i detta läget :) Men det är klart att det måste vara det optimala. Allmänflyget uppåt landet är dock inte särdeles billigt. För min lilla familj ville SAS ha 21000 malmö-luleå. Med lite mer framförhållning kunde jag komma ner i 11-12".
    Jag börjar dock bli mer och mer övertygad om att jag nog hoppar på en utbildning. Impulsstyrd som man är så hade jag velat komma igång direkt men det verkar som om det mesta kommer igång först till hösten för nybörjare.
     
  10. SvanteTorsten

    SvanteTorsten Ny medlem

    Nu är jag anmäld till flygskolan iaf! :tupX2
    Återstår att se om det blir ett cert också :unsure Men i den optimala av världar så landar jag på Pajala flygplats om något år oavsett väder :e
     
  11. floyd

    floyd Ny medlem

    Kul, lycka till och håll oss gärna uppdaterade med hur det går under tiden!
     
  12. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Grattis till att du har börjat utbildningen :)
    Det kostar ju en del, men sällan har man så roligt för pengarna - utom när certet är klart förstås.

    Så till dina frågor. Jag ar aldrig flugit annat är VFR. Det är mycket mer användbart än vad folk tycks inbilla sig. Under en period förde jag statistik, och fann en regularitet på 85 - 90 procent. Det var mycket värre med regulariteten när jag hyrde flygplan på klubbar. Svårt att hitta lediga plan, och ofta försenad start pga sen landning, problem med planet etc. Dessutom tycktes de regelbundna tillsynerna (50-timmars etc) ofta komma som en överraskning. Så ett tag var jag med i tre olika flygklubbar för att kunna ha tillgång till plan när jag behövde.

    En gång flög jag VFR över Alperna i ett väder där IFR skulle ha varit omöjligt. Då insåg jag att även där finns begränsningar, men av ett annat slag. Jag rekomenderar IR-utbildning. Det är väldigt bra att kunna göra en ILS-procedur om vädret skulle skita till sig. Liksom att kunna hantera planet säkert utan sikt. Med den kunskapen i ryggen vågar man gå ner till VFR-minima/planeringsminima. Det finns alltid en väg ut. Hittills har jag aldrig behövt utnyttja det.

    Vad beträffar vinter, så är det ju framför allt isbildning man måste tänka på. Där är ofta större framkomlighet V än I. Å andra sidan är ju vädret oflygbart periodvis både för V och I.

    Största säkerheten anser jag att man får med det som en del sarkastiskt kallar för VFI, alltså instrument som huvudverktyg för navigation, med kartan som backup. Det avlastar och ökar därmed säkerheten. Risken för oavsiktligt luftrumsintrång minskar dramatiskt, särskilt om man använder GPS med luftrumsgränser inlagda och varning när man riskerar att komma in felaktigt.

    Hälsningar

    Allan
     
  13. SvanteTorsten

    SvanteTorsten Ny medlem

    Intressant statistik Allan. Som lekman så tänker jag ju mig att man flyger vfr och går över till instrument om förhållandena blir sådana. Jag får intrycket att så inte är fallet utan det verkar vara två närmast olika ingångar till en flygtur.
     
  14. ankan

    ankan Medlem

    Skaffa flygcert! Det är jättekul att flyga!

    Men med risk för att få hela forumet emot mig vill jag ändå säga:

    Skaffa det _inte_ om du bara är ute efter att transportera dig från A till B.

    Det är nästan alltid billigare och snabbare att åka trafikflyg för längre sträckor, och bil för kortare sträckor.

    Några undantag finns, t.ex om man ska åka till/från Visby eller Mariehamn, eller om man bor i ett område med dåliga vägar men god tillgång på privatfält, eller om man inte har någon trafikflygplats i närheten.

    För resor kortare än ca 2-3h bilvägen lönar sig flyget nästan aldrig tidsmässigt jämfört med bil - min erfarenhet är att det i praktiken tar ca 45minuter från att man kommer ut till flygfältet innan man är uppe i luften (daglig tillsyn, hangardörrar, väderprognos, driftfärdplan, etc). Sen tar det kanske 15-30 minuter efter landning till man kan lämna planet (klossar, förtöjning, loggboksuppdatering, pitotrörsskydd etc). Lägg till resan till och från flygplatsen, och du skulle redan varit framme om du bara åkt raka vägen med bilen.

    Men att köra bil 3h är (tycker i varje fall jag) dödligt tråkigt, medan att sväva fram över molnen och fantisera om alla bilköer man slipper - är rejält njutbart :).

    För längre resor börjar reguljärflyget bli attraktivt. Även om transfer till/från reguljärflygplats tar längre tid, så är trafikflygplan minst 3x snabbare än privatflygplan, vilket gör att man ofta inte tjänar nån tid på att åka privatplan.

    Sen tillkommer att man (speciellt) utan IFR-behörighet är känslig för väder, på ett helt annat sätt än trafikflyget/bilen är.

    Detta sagt, så är det en härlig känsla när man får till en flygning som hade varit knepig att ordna reguljärt:

    * Stockholm - Visby; 2,5h dörr-till-dörr är helt okay, knappt möjligt med reguljärflyg, och absolut inte med bil :)
    * Finspång - Falkenberg; 3h dörr-till-dörr - också svårt med reguljärflyg och rejält olagligt med bil :)

    (nu flyger jag ultralätt, det är fullt möjligt att läget upplevs annorlunda av den som har möjligheten att cruisa i 400km/h, jämfört med de 200km/h jag är van vid)
     
  15. SvanteTorsten

    SvanteTorsten Ny medlem

    Ankan du har såklart rätt. Jag tänker mer i termer av att det måste gå att använda som transportmedel också. Att bara snurra rundor i luften kommer jag att tröttna på. Jag använder min mc på liknande sätt. En hel del köpa glass turer, åka på fina vägar etc men även för att ta mig till jobbet, göra ärenden osv. En kombo helt enkelt!
     
  16. ankan

    ankan Medlem

    Jämförelsen med MC känns klockren. Liknande grej med bil kontra MC som bil kontra flyg. Men som före detta MC-förare vill jag påstå att flyg är roligare (fast bäst är kanske att göra både och :) ).
     
Laddar...

Dela sidan