Hur ser framtidsutsikterna ut för flygteknikeryrket?

Diskussion i 'Flygteknik' startad av lundin018, 7 November 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. lundin018

    lundin018 Medlem

    Hej

    Jag vill veta mer om yrket, framtidsutsik? Lönenivåer? Hur ser en vanlig arbetsvecka ut? Kolv och propeller motorer känner jag är mest intressant för min del, ju mindre plan desto bättre :)


    Brinner för flyg, kan inte bli yrkes pilot pga hälsoskäl. Men PPL utbildningen ska jag fortsätta med till nästa höst.

    Hur trivs ni som jobbar som tekniker?

    Tacksam för alla svar.

    Mvh Viktor
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det verkar vara ett väldigt tryck på de verkstäder som tar lätta flygplan så ur kundperspektiv skulle jag säga att framtidsutsikterna ser bra ut.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. REX

    REX Ny medlem

    Hej!
    Jag sadlade om från ett höginkomsttagarjobb som serviceingejör till flygtekniker såhär i vuxen ålder (30) relativt nyligen. Vill påstå att jag har bra koll på hur det funkar, vad det innebär och processen till att bli flygtekniker. Så överös mig gärna med frågor!!!

    Det är inte ovanligt att de som inte ”kan” bli piloter blir tekniker - det är trots allt så nära man bara kan komma utan att vara pilot.
    I övrigt är kanske inte ett intresse för just flyg obligatoriskt men det hjälper definitivt. Att man är intresserad av TEKNIK är däremot helt och hållet obligatoriskt, annars kommer man inte långt.

    Att släppa allt, börja studera och börja jobba som flygtekniker är btw ett av mina bästa beslut i livet. Sen är lönen i många fall ”sådär” jämfört med andra branscher. Personligen gick jag ner flera tusen i månadslön - men det var det värt - för jobbet är verkigen skitkul.
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. lundin018

    lundin018 Medlem

    Hej