Hur var det att flyga till London? Knepigare luftrum?

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av Jonas, 6 Januari 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    @magnusl Hur var det att flyga till London? Har hört att det är lite knepigare luftrum. Typ att man bör hålla sig över 10000' om man ska få bra IFR service? Vilken flygplats flög ni till? Vilken rutt?

    Jonas
     
  2. magnusl

    magnusl Medlem

    Jo tack, det var lärorikt. Vi flög till Biggin Hill, EGKB och hade tidigare under dagen flugit till Dortmund, EDLW så rutten var då BAMSU M170 LNO L607 KONAN DCT LYD DCT DET på FL100. Det var ganska straight forward, men mycket trafik så det var svårt att få iväg meddelande på radion. Luftrumsklass A för det mesta men jag tror EGKB i sig ligger i G-luft på låg höjd, men med ILS i ena riktningen. Märkte inget att det skulle vara dålig service som det pratas om i vissa andra forum (som du säkert känner till) - tvärtom bra service och Biggin Hill fungerade mycket bra servicemässigt. Men min erfarenhet är ju dock ringa.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Har också väldigt bra erfarenheter av Biggin Hill (dock för ett antal år sen) men väldigt intensiv radiotrafik vid inflygningen. Vid avfärden fick varje maskin en mapp med väderbriefing för kommande sträcka och tilldelad slot-tid (i o för sig ingen fördel men man kände sig som en av de stora grabbarna och kom ju upp på skärmen...). Däremot är ju inte Biggin Hill helt optimalt om man vill in till centrala London.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. magnusl

    magnusl Medlem

    Ja, vi fick också en fin mapp med väderbriefing etc. men vad jag minns krävdes ingen slot.

    Nej, från Biggin Hill till London så får man först ta taxi, sen tåg så det är inte det bästa läget men det fungerar.

    Vill man flyga till London så finns det en bra översikt från Rocket Route: http://www.rocketroute.com/wp-content/uploads/PDF-airports-London.pdf
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för info både Stellan och Magnus!

    London tillhör min bucket list med många andra resmål :)

    Som sagt, hört att om man sjunker under FL100 så måste man vara på sin vakt. Måste kolla upp vad som egentligen menas...

    Bra översikt från RocketRoute! Biggin Hill kanske inte ligger helt optimalt till för ett Londonbesök men verkar vara prisvärt bland de få alternativ för Airport of Entry?

    Antar att ni fick fylla i en GAR-form? Online?

    Jonas
     
    Senast redigerad: 7 Januari 2016
  6. magnusl

    magnusl Medlem

    Att sjunka under FL100 i kontrollerat luftrum bör väl inte vara något problem i sig, men det är när man hamnar i okontrollerad luft i Storbritannien man har hört att man kan råka illa ut och svårt att komma tillbaka in i IFR-systemet.

    Ja, en GAR (General Aviation Report) får man fylla i och det gör/gjorde man via en online-applikation (www.onlinegar.com). Kostar inget. Kör man SkyDemon eller Euroga Autorouter så löser man det där i samband med filing av färdplan.

    När man väl landat så följer folk på plats noggrant upp alla uppgifter så att säga :)

    EGKB kostade väl ca 200-300 kr att landa och parkera ett dygn men resan in till London gick nog på en tusenlapp. Men det spelar inte så stor roll i sammanhanget tycker jag. Annars kan du ju alltid prova London City Airport - där tar man 130£ i timmen i parkering men erbjuder dock endast JET-A1 senast jag kollade.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Vet inte inte exakt hur luftrummet ser ut. Men om det nu inte är kontrollerat luftrum enroute på vissa sträckor och man är tvungen att sjunka tex pga is eller att man eller inte kan ligga på FL100 eller över pga avsaknad av syrgas så skulle det vara jäkligt snopet att plötsligt bli utpetad ur IFR-systemet och plötsligt få köra VFR utan förberedelse ;) Om det nu verkligen är så ;)

    Ni hade inte syrgas med er?

    Jonas
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Alla britter som beskrivit systemet säger att det är precis så - eller nästan. Det är inte så att man måste flyga VFR, men man flyger okontrollerad IFR och sedan kan man ha svårt att komma tillbaka in i kontrollerad luft eftersom det inte är säkert att färdplanen finns kvar hos områdeskontrollen. Det gör att man kan tvingas till stora omruttningar eller höjdändringar nedåt.

    En ganska vanlig fälla för utländska piloter är tydligen vid flygning från Belgien mot England. På vissa rutter stiger undersidan av kontrollerat luftrum från FL55 till FL105 vid FIR-gränsen. Om man ligger på t.ex. FL80 så kommer man in i okontrollerad luft vid och blir överlämnad till London Information. Sedan kan det vara ett elände att få komma in i kontrollerad luft igen. Det är inte som i Sverige där man kan åka ut ur och in i kontrollerad luft IFR som man vill bara man har en klarering till sin destination.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. magnusl

    magnusl Medlem

    Ja, Sverige är enligt min (begränsade [till södra delarna]) erfarenhet väldigt okomplicerat IFR och oerhört flexibelt när man ska från A till B - lätt att få rutter godkända utan att använda auto routing och det är bara att flyga på utan att bry sig särskilt mycket om luftrumsklassen. Man har någon som tar hand om en hela tiden. Vi har det bra.

    Jag har hittills inte "behövt" syrgas men det finns ju helt klart fördelar med det om man har en maskin som klarar högre flygnivåer. Har inte heller märkt att man blir trött av att ligga på FL100 men man vet ju å andra sidan inte hur pigg man skulle varit om man andats syrgas.
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Yankee

    Yankee Medlem

    Hej Jonas! Har landat på flera flygplatser runt om UK. Till London är de två alternativen Biggin Hill eller Oxford. Biggin Hill är helt klart det smidigaste flygplats från pilotens perspektiv. Relativt låg kostnad (se andra inlägg här) och bra, hjälpsam operations personal. Oxford har jag landat på en gång för att jag skulle just till Oxford, men det var mycket mer "DIY" känsla, förutom att det kostade lika mycket som Biggin Hill. (City flygplats är inget alternativ för privatflyg; bl.a. är både single pilot operations och "recreational flights" förbjudna där. Se deras AIP. Luton, vilket tar emot privatflyg, är hutlöst dyrt; så att man nästa blir förbannad. Har aldrig landat där.) Till London är Biggin Hill och Oxford olika bra beroende på vilken del av London man ska till. För min del, väljer jag alltid Biggin Hill om jag ska till central eller östra London. Ett bra ALT för Biggin Hill är Southend (EGMC), vilket ligger under inflygningen från kontinenten och inte långt borta. Det kan vara en bra start ALT också, ifall man får dimma/dålig sikt på Biggin Hill vid start (inte osannolikt).

    Vad gäller höjd, är det viktiga som sagt att man är kvar i kontrollerad luft. Det som gäller Biggin Hill, såsom Oxford och Bristol, är att själva flygplatsen ligger i okontrollerad luft (inte helt olikt Hässlö faktiskt). När man får sin klarering inför start, berättar ATC var man ska "join controlled airspace", vilket är vanligtvis en fyr som antagligen ligger först i sin färdplan. Också på inflygning, från approach radar, får man det något illa varslande notisen att "radar service ends" redan när man är kanske 6-8 nm ute redan. Det engelska systemet har sina egenheter.

    London ATC är som man kan förstå väldigt busy. De är å andra sidan oerhört professionella och, som jag tycker, förutsägbara. Det gäller att ha sterile cockpit från det att man blir överlämnad till dem. Lyssna noga på radion, titta på kartorna så att man vet vilka fyr, STARs och waypoints kan komma på fråga (man får inte sällan höra typ, "Descend now FL70, level 5 miles before TRIPO" och det gäller att veta vad TRIPO är och hur man stavar den så att man inte behöver fråga. En annan sak, de engelska ATC gillar att ge hela namnet på fyr (som "Lambourne" eller "Detling") istället för att bokstavera dem ("Lima Alpha Mike") som man oftast gör annars för flygplan med utomlands reg. Givetvis har man redan räknat ut vilket STAR man kommer att få, från sista waypoint i sin färdplan och vilken bana är i användning (ATIS). Kan man lägga in en STAR i sin FMS, kan det vara en bra ide att göra det även om man inte vet att man ska flyga den. Då har man redan i APn en lista över relevanta waypoints som kan komma på fråga om man får "direct-to" instruktion från ATC.
     
    • Gillar Gillar x 2
  11. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för bra info @Yankee !

    Om det nu blir av så får jag hoppas att man fattar vad de säger, har många gånger svårt för brittisk accent ;)

    Jonas
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Bodde i England och London i många år och konverterade mitt utgångna svenska PPL till engelskt där. Flög dock aldrig IFR där, bara VFR.

    Men mina tips på alternativa flygplatser av dom jag landat på runtikring London är som följer:

    Damyns Hall - litet gräsfält i östra delarna nära Upminster. Bra kommunikationer in till London. Billigt, kostade för några år sedan £10 att landa och parka en hel dag. En kopp te i cafeet kostade 60 pence. Men banan är rätt kort och det är elledningar precis vid tröskel på en av dom.

    Elstree - förmodligen Londons "mesta" allmänflygfält. Asfalterad bana och med mkt trafik. Banan var från andra världskriget och i mkt dåligt skick i många år, men har nu gjorts om har jag hört. Banan rätt kort här också runt 6-700m, men det räcker för det mesta. En av gubbarna i ATZ-"tornet" var alltid väldigt sur, men jag tror han har pensionerats nu. Högre landingsavgift, vill minnas runt £25. Trots att det är närmre London, rätt dåliga kommunikationer. Men det är mkt aktivitet där, mkt flygplan, service etc och det händer saker, så kul på det viset.

    Denham - Också asfalterad, inte långt från Elstree. Banan är kort, men det var alltid trevligt bemötande där och inte lika mkt trafik som Elstree. Kommunikationerna inte dom bästa, men jag brukade be tornet ringa en taxi och åka till Uxbridge och där hoppa på tuben.

    Nedan följer andra fält som jag själv ej landat på, men som det pratades om flitigt på flygklubben:

    Stapleford - Inte landat där själv, men flög ofta över. Både asfalt och gräs. Mkt flygträning. Bra kommunikationer, men dyrare än dom mindre fälten.

    White Waltham - Stort gräsfält med långa banor precis västerut om Heathrow. Man måste vara extra noggrann så man inte kör in i Heathrows luftrum, eftersom den ligger precis på gränsen. Mkt klubbverksamhet och flygning.

    Redhill - ett annan mkt besökt allmänflygfält i närheten av Gatwick. Mkt klubbverksamhet och mkt helikoptertrafik. Inte så dyrt, tydligen.

    Farnborough - har bara hört att dom hatar GA och har ohemula priser för att hålla småfolket borta. Dom är endast intresserade av jetflyg och big business. Men man kan landa där om man inte har nåt emot att betala en mindre förmögenhet.

    Heathrow - Ja, det går faktiskt att landa där om du är IFR och ringer in och får en slottid. Det är såklart väldigt dyrt, men om man ska in till stan på kortast möjliga tid, så kan det vara ett alternativ. Hört landningsavgiften är runt 5000skr.
     
    • Gillar Gillar x 3
  13. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack @Adam Frisch ! Bra alternativ och värdefull info om man kanske mellanlandat i tex Southend/EGMC (AirPort of entry) och fortsätter.

    Jonas
     
  14. CD

    CD Ny medlem

  15. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

  16. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag flög till Biggin Hill tidigare i år IFR och då var det busenkelt. Vi kom nog in strax under FL100 in över FIR-gränsen vid Dover och sedan bara raka spåret mer eller mindre, fick vektorer från ganska långt ut. Det var likadant på vägen hem sedan. Tveka inte, kör bara kör!
     
    • Gillar Gillar x 2
  17. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Åh, Biggin Hill! Väcker "ljuva" minnen från ATPL-teorin och det flitiga kartläsandet i Jeppesens Student Airway Manual!
     
Laddar...

Dela sidan