Hyfsat billigt aktivt headset -- vad rekommenderas?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av mats77, 15 Augusti 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. mats77

    mats77 Medlem

    Hej alla!

    Jag håller på med min PPL-utbildning, men har tröttnat på låneheadseten som finns på klubben och vill köpa ett eget headset.

    Jag är rätt säker på att jag vill ha ett aktivt sådant, men jag är inte lika säker på att jag vill spendera 8000-10000 kr (läs: Zulu, S1, A20) -- inte just nu iallafall, kanske om några år.

    Finns det egentligen några okej aktiva headset under 5000 kr? Jag har t.ex. hittat Sennheiser HMEC 250 som jag tycker verkar bra, iallafall om man läser specifikationen. Någon som har erfarenhet? Finns andra märken/modeller som är okej i detta prissegment?

    Mvh,
    Mats
     
  2. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Om man vill komma billigt undan så torde GCA:s ANR-headset vara ett alternativ:
    https://www.gulfcoastavionics.com/products/3583-gca-anr.aspx

    För ett par år sen så klassade Aviation Consumer GCA:s headset som ganska nära Zulu och Bose, men nu verkar det i och för sig vara ett annat utförande på det. Borde väl dock inte ha blivit sämre.
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Har på mig Sennheiser HMEC 250 på min profilbild här till vänster... :) Jag är ganska nöjd, det är ett skönt headset att ha på sig, lätt och bra utformat, och det funkar bra i en ganska bullrig UL. Säkert bättre i en mer välisolerad större kärra. Det har tyvärr ingen automatisk avstängning och en löjligt liten strömknapp så det är lätt hänt att man glömmer dem på. Jag kombinerar dessa med ett par Sennheiser HME100 för korta sträckor.

    Det bästa du kan göra är att skippa solbrillor och försöka minimera ljudinsläpp genom kuddarna. Jag flög hela utbildningen med vanliga glasögon på mig, när jag skaffade linser så konstaterade jag att min hörsel nog hade varit snäppet vassare om jag hade tänkt på det (eller blivit tipsad!) innan jag började flyga!

    /hans
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. mats77

    mats77 Medlem

    Har helt missat märket GCA i mitt surfande efter headset. Ska ta mig en titt på detta.

    Tack för tipset!
     
  5. mats77

    mats77 Medlem

    Okej, bra att veta att HMEC 250 alltså inte är att rekommendera tillsammans med glasögon... synd då att jag bär glasögon... :(

    Tack för denna information!
     
  6. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Nja, det var inte så jag menade... :) Undvik glasögon överhuvudtaget tillsammans med headset är min åsikt, kan du testa flygning med linser så gör det. Ska du ha solglasögon så skaffa ett par med trådsmala skalmar, typ RayBan.

    /hans
     
  7. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag köpte Aircraftspruce Skycom ANR till klubben 239 USD Dessa är enligt uppgift okey men drar batteri gissar 10-15 tim på ett 9v batteri.
    Men se upp för aircraftspruce i Tyskland det var där jag köpte och fick problem se tråden köpa utomlands. Aircraftspruce USA verkar fungera bra.
     
  8. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag skulle nog rekomendera ett begagnat Lightspeed sierra eller Zulu för 3000-5000kr
    Mina fungerar jättebra med glasögon och har både blåtand och aux ingång.
    Jag brukar säga att jag hellre köper en tre år gammal Audi än en ny SsangYong. :D
     
  9. mats77

    mats77 Medlem

    Då är jag med på vad du menar!

    Ja, det är lite av ett gissel det där med glasögon. Inte väldigt skönt i samband med headset... :(
     
  10. mats77

    mats77 Medlem

    Okej, tack för detta tips. Ska kika på dessa.
     
  11. mats77

    mats77 Medlem

    Är helt med på vad du menar. Verkar lite halvsvårt att hitta några begagnade exemplar bara. Men jag får väl ha tålamod och leta lite till...
     
  12. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  13. mats77

    mats77 Medlem

    • Gillar Gillar x 1
  14. Percy

    Percy Ny medlem

    Håller också på och skolar just nu och är fantastiskt trött på låneheadseten vi har. Obekväma och otympliga och ibland får jag bara ljud från ena sidan. Efter att läst runt lite så hittade jag Halo från http://www.quiettechnologies.com/ som är ett in-ear headset och fått goda omdömen från vad jag läst. Ska tydligen vara jämförbart med ett ANR.

    Jag la en beställning förra veckan så jag kan inte uttala mig om något än men det kan ju kanske vara ett tips att kolla in i alla fall. 2500 kr landade det för min del på med aktuell dollarkurs. Värt att notera kanske är att det är 3 veckors väntetid på leveransen pga att det är högt beställningstryck just nu.
     
Laddar...

Dela sidan