Hyra ett flygplan för en aktivitet inom en firma

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av maciekish, 12 November 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. maciekish

    maciekish Ny medlem

    Hej,
    jag har ett CPL och är med i en vanlig flygklubb.

    Vad gäller ifall vi vill göra en aktivitet med företaget som jag jobbar för? Jag är anställd som iPhone-utvecklare och jobbar heltid med detta.

    Tanken är att vi ska ta ett plan och flyga en runda runt Stockholm som teambuilding. Att jag får göra detta är det ingen tvekan om, men får företaget stå för hela flygplanshyran, eller måste vi "dela på kostnaden"? Som jag förstått det så innebär inte ett CPL i sig att jag får ta betalt för en flygning?

    Och spelar det i så fall någon roll hur företaget betalar detta? Måste företaget betala direkt till flygklubben? Måste jag ta det som ett utlägg? Kan jag fakturera mitt egna arbetsgivare?

    Tack
    Maciej
     
  2. darnell

    darnell Medlem

    Hej,

    I BCL-D (OPS) kan man läsa om Firmaflyg.
    LFS 2007:58
    https://www.transportstyrelsen.se/publicdocuments/PDF178.pdf
    "privatflyg räknas även flygtransporter som bedrivs för ett företags eller en organisations egen räkning och inte mot ersättning från utomstående och som utgör en mindre del av företagets eller organisationens verk-samhet, s.k. firmaflyg"

    Frågan är väl om en tur runt Sthlm räknas som "flygtransporter"...
     
  3. maciekish

    maciekish Ny medlem

    Tack, men det besvarar tyvärr inte frågan. Finns det kanske någon som har erfarenhet av detta i praktiken?
     
  4. maciekish

    maciekish Ny medlem

    Fick just följande svar från TS:

     
    • Gillar Gillar x 2
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Vad bra att du fick ett klargörande tillbaka. Tack för informationen.
     
  6. control

    control Välkänd medlem