Hyra ett flygplan för en aktivitet inom en firma

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av maciekish, 12 November 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. maciekish

    maciekish Ny medlem

    Hej,
    jag har ett CPL och är med i en vanlig flygklubb.

    Vad gäller ifall vi vill göra en aktivitet med företaget som jag jobbar för? Jag är anställd som iPhone-utvecklare och jobbar heltid med detta.

    Tanken är att vi ska ta ett plan och flyga en runda runt Stockholm som teambuilding. Att jag får göra detta är det ingen tvekan om, men får företaget stå för hela flygplanshyran, eller måste vi "dela på kostnaden"? Som jag förstått det så innebär inte ett CPL i sig att jag får ta betalt för en flygning?

    Och spelar det i så fall någon roll hur företaget betalar detta? Måste företaget betala direkt till flygklubben? Måste jag ta det som ett utlägg? Kan jag fakturera mitt egna arbetsgivare?

    Tack
    Maciej
     
  2. darnell

    darnell Medlem

    Hej,

    I BCL-D (OPS) kan man läsa om Firmaflyg.
    LFS 2007:58
    https://www.transportstyrelsen.se/publicdocuments/PDF178.pdf
    "privatflyg räknas även flygtransporter som bedrivs för ett företags eller en organisations egen räkning och inte mot ersättning från utomstående och som utgör en mindre del av företagets eller organisationens verk-samhet, s.k. firmaflyg"

    Frågan är väl om en tur runt Sthlm räknas som "flygtransporter"...
     
  3. maciekish

    maciekish Ny medlem

    Tack, men det besvarar tyvärr inte frågan. Finns det kanske någon som har erfarenhet av detta i praktiken?
     
  4. maciekish

    maciekish Ny medlem

    Fick just följande svar från TS:

     
    • Gillar Gillar x 2
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Vad bra att du fick ett klargörande tillbaka. Tack för informationen.
     
  6. control

    control Välkänd medlem

    Ett jävla nonsenssvar från myndigheten som alltid motarbetat firmaflyg i alla former. Hade vi inte en länk här tidigare om förtydligandet som kom för inte så länge sedan från något EU-organ.

    Kanske lite hårt skrivet, de säger trots allt att det är ok så länge passagerarna inte behöver betala.
     
  7. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Men frågan gällde väl inte om Maciej får tjäna pengar på att flyga sina kollegor? Det var just frågan om företaget kan stå för kostnaden det gällde. Jag har precis samma situation där vi diskuterat på jobbet om att göra en aktivitet, men jag har tvekat då jag varit osäker på om företaget kan stå för kalaset. Och det kan det uppenbarligen.
     
  8. Fredan

    Fredan Medlem

    Jag läste nånstanns en bra sammanställning om var gränsen till kommersiell verksamhet går och det var som vanligt en gråskala. Jag tolkade det som att man kunde gå ganska långt och också få ersättning men att de betalande passagerarna måste ha någon form av relation med mig för att vara där. Det var nästan lättare att titta på det utifrån det andra hållet. Så fort det blir en form av kund/leverantörsförhållande, där jag som kund börjar kunna ställa krav på en tjänst så har man passerat gränsen.

    När det gäller om företaget kan betala så handlar det nog mer om hur företaget hanterar det praktiskt. Om de kan fakturera klubben och vad det isåfall ska bokföras som, eller om ersättningen ska utgå som lön till piloten etc.
     
Laddar...

Dela sidan