IFR Proficiency

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av Jonas, 4 April 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 14 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag vet inte hur många som har IR här i forumet men det vore väldigt bra om vi kunde "kliva ur garderoben" och dela våra erfarenheter med varandra. :)

    IFR flygandet är en hel vetenskap i sig och så det är väldigt lätt att bli rostig när det gäller detta, speciellt om man är en privatflygare som inte flyger så mycket (Vi borde ha en IFR sektion i forumet för detta).

    Ratingen ger ju frihet under ansvar, vilket leder till att man måste tänka till två gånger om man ska flyga IFR och speciellt i IMC och fundera om man är tillräckligt i form. Man hör ofta att folk tappar ratingen pga att man fort tappar kunskaperna efter uppflygningen och aldrig vågar sig ut under IFR.

    Jag skulle vilja höra vilka som har IR i forumet? Hur länge ni haft det och hur ofta ni utnyttjar det? Hur underhåller ni er IR behörighet? Jag känner själv att jag är långt ifrån den form man hade när man tog sitt IR och det är en ständig kamp att närma sig den nivån.

    Själv tog jag mitt oktober 2011. Har inte blivit så många distansflygningar som jag önskat sen dess pga dåligt fält, isbildning och trasiga eller uppbokade maskiner. Förutom en och annan långtur så har jag mest övat approacher i Uppsala/Ärna eller Västerås.

    Jag har även dammat av simulatornprylarna hemma nu så jag försöker bla öva holding och approacher där. Vilket är nyttigt.

    Utöver det så tillkommer ju en PC varje år vilket är en bra träning i sig.

    En del jag talat med försöker få till en extra lärartimme mellan varje PC för att hålla sig fräscha, mao flyga med lärare minst var 6 månad. En del förespråkar att man även bör ha en mentor.

    (Nedan ser ni en bild på X-Plane där jag precis utfört en ILS bana 19 i Västerås. Utöver joystick och tidtagarur så har jag även en radiostack som är väldigt praktisk att ha när man ska byta frekvenser mm. Har bla programmerat knapparna på joysticken så att jag kan vrida på Headingbuggen och på OBS1 och OBS2. )

    bild.JPG


    Vore intressant att få ta del av era tankar kring detta viktiga ämne!
     
    • Gillar Gillar x 3
  2. Lennart Bergström

    Lennart Bergström Ny medlem

    Ja, det är en kamp att hålla sin IFR proficiency. Jag har haft MEIR sedan 1995 och var tredje månad brukar jag göra en frivillig PC med en instruktör.

    Airways har t ex en bra simulator som man kan köra när andan faller på. En egen simulator är heller inte fel att träna på och du verkar ha en bra sådan.
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Jag håller också med om att det är svårt att hålla nån hyfsad nivå på förmågan. Det blir för lite flygtid, och simulator är inte samma sak som att verkligen befinna sig i IMC. När man man tog IR-behörigheten - för min del i mitten av 90-talet - inbillade man sig att man skulle bli i princip väderoberoende men så var det ju inte.

    Det största problemet som jag upplever är att man under en stor del av året alltid har risk för isbildning i moln (åtminstone enligt väderkartorna) och då får man ju egentligen inte ö h t flyga med de flesta klubbmaskiner som finns. Ett enkelt och tillförlitligt avisningssystem för småflygplan skulle kunna höja utnyttjandet avsevärt men det verkar inte finnas. TKS finns förstås men är både dyrt och krångligt att montera. Dessutom är inflygningskartorna inte billiga att ha uppdaterade. Jag brukar köpa Jeppesens trip-kit för Skandinaiven vart tredje år och göra handrättelser.

    Trots allt försöker jag uppehålla behörigheten, mest för den bekvämlighet det trots allt innebär, särskilt på längre flygningar. (Som IFR-flygare kan man ju hysa en viss beundran för dom som klarar att flyga VFR ute i europa med deras komplicerade luftrum och krav på låga flyghöjder.)
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. control

    control Välkänd medlem

    Jag har haft IR sen 2006 har jag för mig. Jag flyger rätt mycket på datorn och får numera ihop över 100tim/år (varav hälften som lärare). Tack vare det så tycker jag inte det är några problem även om det blir rätt få timmar i IMC.

    Mycket är också beroende på vilken kärra man flyger, jag trivs oerhört bra bakom en EFIS. Men att sätta sig i en äldre kärra med ett 6-pack+VOR/ADF, utan GPS, utan autopilot och som kanske är lite ramsne så att den inte kan trimmas ut annat än i höjdled... då är det inte så kul om det är kyttigt under en inflygning i IMC.
     
    • Gillar Gillar x 2
  5. Fredrik S

    Fredrik S Medlem

    Hej
    Viktigt ämne du tar upp. I princip gäller detta även för vfr piloter men det blir ju mer tydligt för oss som flyger Ifr. Tillfällen att praktisera Ifr flygningens utmaningar är ju ganska få!
    Att träna på PCn hjälper men ersätter inte "verkliga livet"
    Jag har funderat en hel del på detta under åren som gått sedan Ifr behörigheten klarades av. Jag ser det som en nedåtgående spiral där brist på praktiskt övande ger sänkt förmåga. Med sänkt förmåga minskar naturligt viljan att flyga och då fortsätter spiralen nedåt.
    En PC varje år bromsar den negativa utvecklingen men kan inte vända trenden. Visst loggar jag Ifr på sträckflygningar men IMC blir det ju inte mycket.
    jag startade ett initiativ här i Skåne för ett par år sedan. Tanken var att vi skulle kunna bryta trenden genom att finna likasinnade som ville förkovra sig inom IFR flygning.
    Vi körde en teori genomgång för att fånga upp förändringar och för att bättra på minnet!
    Vi tog in en föreläsare som hade stor erfarenhet av privat IFR flygning och delade med sig sv sina kunskaper.
    Trots ett ganska ambitiöst program rann det ut i sanden.
    Engagemanget tröt och jag kände inte att det fanns utrymme att köra vidare.

    Mvh
    Fredrik
     
    • Gillar Gillar x 2
  6. bobo

    bobo Ny medlem

    Hej Allihopa,

    Kan jag hjälpa till?
    Föreslår en liten kurs i IFR praktisk planering.
    Jag ställer upp under förutsättning att kursen är gratis. (Klubbanda alltså).
    Lokal i Eslöv finns.

    MVH
    Bo Gartner

    Redigerat med hänsyn till §2.01 - http://www.flygfyren.nu/community/index.php?help/terms
    //Moderator
     
  7. kungen

    kungen Medlem

    Jag tog mitt IR förra året och har precis gjort min första PC, jag försöker flyga så mycket IR det går och om jag känner mig rostig så brukar jag ta en flygning med lärare eller vän med IR behörighet och invänta lite IMC väder så man känner sig mer komfortabel med sådan flygning själv.Alternativt simulatorn på Airways, jag tycker den fungerar kanon.
    Den största skillnaden som jag har märkt är att hoppa emellan G1000 och klockor.
    Jag har märkt att man måste ut och flyga när det är piss väder och inte skämmas för att ta med sig någon, alltid lättare när man är 2.
    Det har jag märkt nu när jag flyger större maskiner King Air 300/350 på PPL (jag kör med saftey pilot tills jag känner mig säkrare på maskinen och mina kunskaper.)
    Jag gillar att flyga med klockor bäst då jag känner att jag får en bättre förståelse för IR flygningen, visst g1000 är underbart hjälpmedel men det gör att det blir lättare och systemet flyger åt dig. bara min tanke :)
     
    • Gillar Gillar x 2
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Skönt att fler känner som jag. Jag är visserligen ganska färsk men jag man känner att kunskaperna snabbt blir rostiga. Sant att hemmasimmen inte kan ersätta riktigt IMC men det är ett jättebra verktyg för repetera grundläggande teknik och procedurer.

    I mitt fall som jag nämnde tidigare så har man hämmats av tillgång till utrustning/maskin. Då blir det mindre flygande och den nedåtgående spiralen som nämnts sätter igång. Kan också nämna det här med IFR plates. Har berört det i en annan tråd, men tillgången till tex Jeppesen IFR plates är också hämmande (Varför ska det vara så j-kla dyrt?). Kanske inte känns lika tryggt att flyga med AIP varianten om man inte är tillräckligt rutinerad.

    Jag tog min IR-utbildning i en PA28 med klockor, G430 och autopilot. Efter detta har jag ställt kravet på att alltid ha autopilot med minst en wing leveler, åtminstone tills jag är riktigt rutinerad. Känns inte som ett problem att hålla maskinen rätt IMC, men att kanske göra det i turbulens och samtidigt ta emot en komplicerad klarering, studera en ny STAR/approach, känns som jag inte vill uppleva det.

    Enda maskinen med autopilot som jag har tillgång till är klubbens C172 G1000. Fin maskin, men man får lära om en del när det gäller rutiner kring IFR. Jag har fått ihop ett antal timmar nu med G1000, men man märker att man snabbt blir rostig även där oavsett om man flyger IFR eller ej. G1000 är ett kraftfullt verktyg med massor av info. Samtidigt kan det bli för mycket info som ska få plats på lite yta så det kräver rutin för att använda systemet rätt. Personligen känner jag mig fortfarande mycket bekvämare med klockor, kanske en vanesak och för att man utbildats med dessa, men det känns som allt är tydligare, enklare och robustare.

    Initiativet man hade i Skåne är nåt som jag skulle önska i Stockholmsregionen. Ett "IFR-flygar" sällskap där man kunde utbyta erfarenheter. Att köra en frivillig IR-PC var 3e månad vore egentligen inga konstigheter. Att ta med en mer erfaren pilot som safetypilot när man känner sig rostig utan att det ska påverka prestigen tror jag också är bra idé :).

    Jonas
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Micke1983

    Micke1983 Ny medlem

    Ett tips är att köra IFR när det är VMC ute för att kunna öva upp sina IFR kunskaper. Det är rätt skönt att ha tryggheten att det är bra väder om kunskapen sviker en till en början om man inte har flugit IFR på ett tag.
     
    • Gillar Gillar x 2
  10. Fredrik S

    Fredrik S Medlem

    Hej
    jepp view funkar väldigt bra och det går att samköpa ett antal licenser.kostnaden är då ca 1000 sek per år, kanske lägre med tanke på euro kursen.
    mvh
    Fredrik
     
  11. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack Fredrik :)

    Menar du att man kan köpa Jeppview med flera licenser med ett snittpris på 1000 per skalle? Har du någon mer info eller länk till detta? Har inte sett något på Jeppesens sajt om detta.

    Jonas
     
  12. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hmm. När jag tänker efter. Man får fyra licenser när man köper Jeppview norden va? Så priset ligger på ca 4000 för Norden då?
     
  13. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    • Gillar Gillar x 1
  14. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej Jonas, om du har IPad, varför vill då då skriva ut nåt? Jag har kört med Ipad i 2 år, klockrent! Backup med frekvenser etc finns ju i Garmin 1000.
    "vad gör du om den inte startar?" -frågan.....
    Tjaaaa, vad gör man om alla papper flyger ut genom fönstret?
    Och... Ja, jag har laddningsmöjlighet ombord.
    Dela licens på 4 fungerar alldeles utmärkt.
    Med vänlig hälsning, Mats B
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Stämmer att man alltid får fyra licenser.. Jag gjorde av med alla fyra på två ipads och två datorer!!!
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Aha nice. Bra input på det här. Gäller att hitta nån som vill gå ihop då eller sälja nycklar ;) Skicka PM om ni har känningar :)
     
  17. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Mina är bara VFR :(
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Förresten Mats.

    Angående skriva ut från iPad. Är det Jeppesen TC eller Flightdeck som du kör? Har testat demo mode i TC och där verkar man kunna skriva ut. Hittade bara FlightDeck Pro på app store. Verkade inte finnas nåt demo mode där.

    Känns ändå lite tryggt att ha papperskopia tills jag åtminstone fått mer kött på benen, alternativt om jag flyger nåt annat än G1000.
     
  19. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej, kör TC och det finns utskriftsmöjlighet i den appen.

    Lågt o sakta!


    Med vänlig hälsning, Mats
     
    • Gillar Gillar x 1
  20. Fredrik S

    Fredrik S Medlem

    Hej
    Ser att du redan fått svar. 4 St licenser/ enheter gör att du får en "behaglig" kostnad.
    Utskrift är nog bra men efter en flygning med padda vill du inte ha papper, jag lovar!
    Vet inte hur många gånger jag rensat väskan från gamla platear.
    Lycka till
    Fredrik
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...
Liknande trådar
  1. DanielW
    Svar:
    39
    Visningar:
    6,893

Dela sidan