Importera flygplan från USA

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av C42, 27 Augusti 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. C42

    C42 Medlem

    Är det någon som vet hur det förhåller sig om man importerar ett flygplan från USA och behåller det i N-registret.
    Finns det någon tidsgräns innan man måste föra över det till svenskt register?
    Är det lätt att få tag på FAR-certifierad mekaniker?
    Inga problem att flyga VFR-dager på vanligt PPL?
    Räknas flygtiden för att behålla klassen SEPL?
    Är det någon skillnad på normalklass, X-klass och LSA?
     
  2. litens

    litens Aktiv medlem

    Jag är ingen expert men tittade på import för två år sedan.

    Svarar i röd text


    Är det någon som vet hur det förhåller sig om man importerar ett flygplan från USA och behåller det i N-registret.
    Finns det någon tidsgräns innan man måste föra över det till svenskt register?
    Nix, det är ett amerikanskt flygplan, du behöver dock ett amerikanskt bolag för att få äga flygplanet i USA.

    Skall dock sägas att fransoserna, tyskarna och flera andra länderinte gillar alla N-reggade flygplan som är baserade i Europa och de försöker hitta ett sätt att tvinga in dem i EASA.
    Man blir säkert inte någon gullegris hos luftis när man aktivt undviker det europeiska systemet.

    Är det lätt att få tag på FAR-certifierad mekaniker?
    Svårare än EASA mekaniker men det finns ett antal som jag hört om, lite krångel men inget omöjligt.

    Inga problem att flyga VFR-dager på vanligt PPL?
    Du behöver ett FAR, PPL dvs ett cert i USA. faxa in en anmälning så kan du få det på posten, evt att du måste åka till USA och plocka ut det på ett FAA kontor.
    Räknas flygtiden för att behålla klassen SEPL?
    Japp men troligen bara på ditt FAA cert.
    Är det någon skillnad på normalklass, X-klass och LSA?
    Säkert, detta är ett område för de verkligt inlästa, ta kontakt med EAA.
     
Laddar...

Dela sidan