Importera från USA, kostnad och steg?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Martenare, 6 Januari 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Martenare

    Martenare Medlem

    Jag håller på att titta på att importera en kärra från USA. Jag har aldrig gjort det förrut och det verkar inte helt enkelt. Bara en sån sak som att försöka lista ut vad det kommer att kosta är ganska svårt.

    Här på forumet finns det många kloka och erfarna människor som jag hoppas kunna få hjälp från.

    Att ställa frågan “vad kostar det att importera?” blir alldeles för generellt så jag tänkte ta ett konkret exempel istället.


    Jag är intresserad av en Taylorcraft BC12D och har tittat på den här på Barnstormers:

    https://www.barnstormers.com/classified_1139886_46'+TAYLORCRAFT+BC12D.html


    Pre buy inspection: Vad kostar det att skicka ut en kunnig mekaniker i USA för att kolla flygplanet innan man köper?


    Inköp: Om jag utgår från att jag köper den för $25000 som begärt så motsvarar det i svenska kronor 204’000 kr.


    Frakt: Sen måste den packas ihop, stoppas i en container och skickas till Sverige. Någon som har erfarenhet av det och vad kan det kosta?


    Moms: Momsen har vi snackat i en annan tråd och kommit fram till att den antingen blir 25% eller 12% om man kan få det att gå som “samlarfordon”.


    Ihopsättning efter transport: Är det komplicerat?


    Registrering i Sverige: Vad kostar det och hur går det till? Hur gör man med de STC:er som är utförda? Kommer det att bli ett Annex II flygplan eller klassas som experimental?


    Vad har jag missat?
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. control

    control Välkänd medlem

    Om du ska slippa tullen som i sammanhanget är en mindre kostnad så måste du ansöka om det i förväg... tror det rör sig om 2 eller 4% annars så inte säkert att det är värt besväret.

    Jättebra att du är inne på att göra en "pre buy inspection", otroligt viktigt vid köp i USA, det finns gott om både fynd och uppsminkade vrak på andra sidan pölen.
     
  3. Martenare

    Martenare Medlem

    Ok, tack för tipset!
    Hat du någon erfarenhet av att få en pre buy utförd? Vet du vad det kan tänkas kosta?
     
  4. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Nu när det är ett flygplan som är ganska enkelt(rör och duk) så är ju riskerna mindre och då kanske man bara man nosa upp någon mekaniker i närheten, helst då inte någon som är kompis med säljaren. Det du främst vill kolla på är att det inte finns någon korrosion i motorn och att duken är OK. Den verkar inte ha flugit så mycket i sitt liv så ta reda på när motorn var på översyn och när den dukades om. Har den alltid stått i hangar?

    Har en kompis som har skickat lite flygplan hit och dit, jag tror att det rör sig om ca 30-40 000 kr. Sedan tillkommer ju kostnader för demontering och packning. Flygplanet är ju nära kusten vilket minskar transportkostnaderna till närmaste containerhamn. Tänk på att frakten räknas in i värdet som det ska betalas tullmoms på. Här har du en länk till DHLs sjöfrakt: http://www.dhl.se/sv/logistics/transport_och_logistik/sjoefrakt.html

    Kan ju vara värt att ta prisuppgifter från flera håll. Folk som importerar bilar och sånt från USA borde ha bra koll på fraktmöjligheterna.

    Enligt det jag läste så kan du få det till 12%. Håll oss uppdaterade med hur det går här, viktigt att veta för nästa importör!

    Nej, det viktiga är ju att det har packats rätt så att inget är skadat. De flesta tekniker ska kunna hjälpa till att sätta ihop ett sånt här flygplan. Om du bor i Norrköpingstrakten(vilket jag tror du skrev) så kan jag tipsa om en mekaniker i din närhet som kanske kan hjälpa till.

    Jag försökte titta på lite i Transportstyrelsens avgiftsdokument men det är svårt att veta exakt vad som gäller vid registrering av Annex II. Räkna med ca 15-20 000 kr så ska du vara på säkra sidan. Vore ju grymt om du kunde dokumentera allt under tiden du registrerar och återkomma med verkliga kostnader.

    Se till att ha en lista på alla de STCer som är dokumenterade, då kan du skicka dem vidare till TS så att de godkänner dem. Generellt sett så godkänner de alla FAA-STC när de väl tittat på dem. Troligtvis blir det ett Annex II-flygplan men det bästa vore om du kunde styra det mot att bli Experimental om du själv föredrar det. Ibland vet inte TS vad det ska vara och då skulle man kunna ta det via EAA istället, kanske enklast att ringa EAA och höra sig för.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Martenare

    Martenare Medlem

    Tack för mycket bra svar!

    Jag har hittat ett företag som sysslar med att packa och skicka flygplan så jag har kontaktat dem för att få ett pris (inget svar än) http://neelaviation.com/
    Det verkar finnas många bolag som sysslar med biltransporter och där är det lättare att ta fram kalkyler. http://www.nordtrafik.se Här kan jag göra en kalkyl på vad en bil för samma pris skulle kosta att importera. Fraktkostnaden blir ca 22000kr. Man får ju säkert räkna med mer för ett flygplan eftersom det skall packas på rätt sätt och risken för skador är nog lite större så jag gissar att försäkringen blir dyrare. Din gissning på 30-40000kr stämmer nog ganska bra.

    Jag tor också att det bör bli 12% moms på en taylorcraft i någorlunda orginalskick. Kruxet är att man måste på något vis intyga att det är orginal.

    Låter ju lovande att de godkänner FAA-STCer rakt av. Det gör ju saken betydligt enklare för jag tor inte att alla FAAs STCer är överförda till EASA.
     
  6. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Verkar som att du hittat ganska bra information där. Kanske kan också Nordtrafik hälpa till med ett flygplan?

    Ja, att få ett intyg på att flygplanet är i originalskick kan ju bli klurigt. Det enklaste kanske är att ringa till dem och förklara läget eller fråga vad de accepterar för form av intyg?

    Du måste fortfarande ansöka om att få STC godkänt men finns det ett FAA STC bakom så ska det gå vägen vill jag gissa på. Jag har pratat med TS lite om sånt innan och då har jag fått intrycket av att det fungerar på det sättet.
     
  7. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Vi ser fram emot att höra mer om händelseförloppet allt eftersom!
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

  9. Martenare

    Martenare Medlem

    • Gillar Gillar x 1
  10. Martenare

    Martenare Medlem

    Nu har jag fått svar från Neel Aviation angående packning och transport.

    Om jag kan få flygplanet flugit (eller kanske flyga själv) till Lakeland, FL så kostar transporten till Göteborg $3425, $172 i försäkring och $2200 för isärmontering och packning.

    Totalt $5797 vilket idag motsvarar 47800 kr. Detta är för en 40ft container men de tror egentligen att den går in i en 20ft och då går priset ner med $145.

    Nordrafik (som importerar bilar) tar ca 16000 kr för en bil i en container så jag funderar på att undersöka om det går bra att låta Nee Aviation packa kärran och sen kan man låta Nordtrafik transportera den.

    Neel Aviation undrar också om jag behöver ett "export certificate of airworhtiness". Detta är ett nytt uttryck för mig som jag får undersöka. Någon som vet mer?
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Bra att du fått svar och en ordentlig prisuppgift. De är säkerligen lite dyrare än vanligt men verkar absolut kompetenta inom området så man får säkert vad man betalar för.
    Vore intressant att höra mer om varför det skiljer så mycket i fraktpris mellan Nordfrakt och Neel.

    Export Certificate of Airworthiness(ECA) vill du definitivt ha! Jag vet inte exakt vem det är som utfärdar det, förmodar att man får det genom FAA eller någon mellanhand.
    Det är ditt bevis för Transportstyrelsen att det här flygplanet var luftvärdigt när det lämnade USA. Annars blir det trubbel när du ska få det luftvärdigt i Sverige.

    Här fanns lite mer info från AOPA om ECA: https://www.aopa.org/training-and-s...on/importing-and-exporting-aircraft#exporting
     
  12. Merf

    Merf Aktiv medlem

    https://www.transportstyrelsen.se/s...Innan-du-koper-och-importerar-ett-luftfartyg/

    På ovan länk finns förklarat om exportluftvärdighetsbevis (man vill ha ett). Checklista finns i länkarna till höger under "Relaterad information". Bör väl vara "Checklista - Import av begagnade Annex II luftfartyg" (Direktlänk till pdfen: https://www.transportstyrelsen.se/g..._av_begagnade_luftfartyg_annex_2_sep_2010.pdf ) i ditt fall. Checklistan i sin tur nämner en massa blanketter, men har inte länkar till dem (eftersom just denna checklista i alla fall är en pdf...).

    Mycket kul information här! Länken till Neel Aviation uppskattas. Känns som det kan vara himskans trevligt att sköta sådant här via en mellanhand när man är helt ny på området.
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. control

    control Välkänd medlem

    Nu är väl inte den tilltänkta maskinen en kandidat för det, men när man ser prisuppgifterna så inser man varför egen ferry är ett alternativ :)
     
  14. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Tack! Jag visste att den fanns där nånstans. :)
     
  15. Martenare

    Martenare Medlem

    Ah, så bra! Den cheklistan är precis vad som behövs!
    Ja för en nybörjare vad gäller flygplanssköp så känns det som en mellanhand som sköter det mesta borta i USA är ganska ovärderligt. Man bör i teorin nästan kunna köpa flygplanet helt utan att ha satt sin fot i USA (om man vågar).
     
  16. Martenare

    Martenare Medlem

    Ja det kostar ju helt klart en slant att skicka i en kontainer. Framförallt så blir det ju en väldigt stor del av kostnaden när man letar efter ett så pass billigt flygplan som en BC12D. Alternativet att ferryflyga den är ju som sagt helt otänkbart. Kärran som jag är intresserad av finns i Lafayette. Distansen mellan Lafayette och Malmö är ca 5100nm och en BC12D marchar som bäst i 85kt. Flygtiden hade med andra ord blivit på över 60 timmar vilket hade varit det minsta problemet. Det som gör det helt omöjligt är ju de långa benen över vatten, IMC väder med isbildning och de facto att den inte har elsystem!!
     
    • Gillar Gillar x 1
  17. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Har det hänt något mer här?
     
  18. Martenare

    Martenare Medlem

    Nej det har inte blivit något köp än. Det fina är dock att dollarn har sjunkit en del under tiden vilket ju är väldigt possitivt om det blir import från USA!
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan