Intressant hjälpmedel för bedömnings- och nödlandningar

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Fredrik, 4 November 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Som så många gånger tidigare har jag hittat ett intressant klipp på YouTube. Den här gången handlar det om en applikation som hjälper piloten att konstant hålla reda på den mest lämpliga flygplatsen att landa på i händelse av nöd. Tycker det ser riktigt intressant ut.



    Kan det här vara något?
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Mjaaaa... Nödlandningsfunktionen verkar användbar, men jag är tveksam till "flyginstrumenten". GS istället för IAS är i stort sett oanvändbart om man inte har mycket god koll på vinden. GPS-höjd istället för barometrisk höjd är väl rimligt användbart i ett nödläge för att avgöra hur långt man har till marken, å andra sidan är det mycket osannolikt att man förlorar höjdmätaren. Skulle statiska intaget blockeras kan man använda alternativintaget i kabinen. Felvisningen blir säkert mindre än felet med GPS-höjd.

    Men det är lite komiskt hur han berättar på filmen hur det blir strömavbrott och panelen blir helt svart samtidigt som han har tre väl synliga standbyinstrument som ger honom både fart, höjd och attityd!!

    Kort sagt: Flyger man IFR skall flygplanet ha tillräcklig redundans i instrumenteringen och flyger man VFR så skall det inte behövas...

    Men som sagt, nödlandningsfunktionen skulle jag kunna tänka mig att använda.
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan