Köpa & Äga sitt första Ul-Flygplan?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av mathellius, 19 April 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. mathellius

    mathellius Ny medlem

    Hej!

    Har nyligen tagit mitt UL-B Cert.
    och går nu i små köpartankar.

    Men hur är det att köpa & äga ett UL-Plan skälv?

    Jag har sökt på webben, men hittar inga bra svar.
    Är det någon som har tips på nån bra sida om hur man går till väga vid ett Flygplans köp.

    Först har vi "Val av Plan"
    För och Nackdelar med:
    *spårhjul/noshjul,
    *Hög/låg vingad,
    *2-takt/4-tackt,
    *mm, mm, mm...

    Sen vad man bör tänka på:
    *Vad man bör tänka på och kolla efter när man tittar på olika plan.
    *Vad det är för fasta års kostnader. (olika försäkringar, kontrollavgifter, mm)
    *Finns det engångsavgifter, som Registrering, eller ägarbytes avgifter?
    *Vad ca brukar ett plans underhållskostnad (service, mm) i normala fall ligga på per år? (om man gör det skälv/om man lämnar in det)
    *finns det andra utgifter? (förutom reparationer, som man aldrig kan veta nått om i förväg)
    *Är det mycket pappersarbete/kontorsjobb att äga ett plan?

    Kort sagt:
    Vad ska man tänka på, & hur går det till?
    och vad kostar det att äga att UL-Plan per år?

    Äger du ett Flygplan?
    Skriv gärna:
    -vad du skälv har för Flygplan,
    -antal flygtimmar med det/år.
    -vad du har för utgifter/år på det.
    -ca kr/flygtimme? (om du har räknat ut det)

    Oj, nu blev det mycket frågor, men svara gärna om det är nått du kan/vet om detta.

    Kan till lägga att det planet jag funderar på just nu, är en Akka Tierra ll med en Rotax 582.
    Det är ett "kit" plan från 80-talet.
    Värde ca 50.000:-
    (ej planet på bilden, men likadant)
    [​IMG]
     
  2. mathellius

    mathellius Ny medlem

    Ingen här som äger ett UL-Plan?
    Eller som kan ge mig råd om hur/var jag kan hitta info,
    så jag inte går i nån fälla eller gör bort mig?
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Pröva att posta på sportpilot, där verkar fler ul-piloter hänga?

    Med vänlig hälsning, Jonas
     
  4. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Det enklaste du kan göra är att gå till en flygklubb i närheten där det finns personer som äger egna UL-maskiner. Och så har du ju precis tagit certifikat på UL? Då vet ju klubben där du tog cert vad som gäller. Det är precis samma sak att äga en klubbmaskin som att äga en privat maskin, förutom att kostnaden för försäkring är högre för klubben.

    Kontakta någon av KSAKs besiktningsmän eller inspektörer, de borde ha svar på de flesta av dina frågor.

    /h
     
  5. BSV

    BSV Ny medlem

    Räkna i runda slängar ca 6-7 tusen/år för att ha planet flygvärdigt/inreggat utan kasko försäkring, dvs endast "trafikförsäkring" sedan tillkommer troligen hangar för kanske en 500 kr/månaden. Så ca 1000 kr i månaden.

    Sedan får du räkna in bensin,olja,motorfond, reservdelar i den rörliga delen. Så ca 300-350 kr i timmen.
     
Laddar...

Dela sidan