Köpa eget flygplan, med lite fart i.

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av stegus70, 10 September 2024.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. stegus70

    stegus70 Ny medlem

    Hej.
    Jag har de senaste 10 åren endast flugit helikopter och inte kännt något sug att hoppa in i en PA 28 och nöta. Men på gamla dar kommit på att det faktiskt finns andra, nyare, och roligare flygplan.

    Så efter en rearsch på nätet och en hel del Youtube så förstår jag nu att det t.o.m. finns en VÄLDIG massa andra flygplan.

    Nu kommer problemet att jag inte kan ett jota om "fixed wings" och inte häller känner flygplansfolk. I helikopterkretsar törs man inte prata om sånt ;D

    Mina krav är "modern" maskin med kapacitet gärna en bra bit över 200 Knop, 4-sits, IFR godkänd och Garmin "glass cocpit"
    Har hittat en maskin som ser helt ok ut och det är Cirrus SR22T från typ 2015-2018. Men tyvärr känns det hedenhös att behöva tanka 100LL bränsle... Men i övrigt ser allt helt ok ut.

    En annan maskin som ser fin ut, dock lite dyrare är Diamond DA50 som man tack och lov kan tanka med Jet A1 (det gillar man). Men tyvärr är det ingen vidare fart i den....

    Den maskin man slutligen vill ha är väl en Lancair Evolution med 750 Hk turbin. Men den är X-klassad och det är nog ingen bra "instegsmaskin".

    Det jag tänkt göra med maskinen är att ta lite helgturer till NordNorge, Kiruna, Visby och sånt.
    Hoppas få till en IR rating med tiden.

    Så nu till syftet med inlägget.
    Finns det någon som kanske har, eller nästan har köpt ett liknande flygplan och har några kloka råd till mig inför detta inköp? Min kunskap är nära noll och det kan t.ex. vara hurvida det finns reparation och service att tillgå i Sverige. Finns det andra lämpliga flygplan att kika på osv.

    Hoppas på klokskap.

    // Stefan
     
  2. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Hej!
    Jag skulle vilja påstå att det inte finns någon instegsmaskin som motsvarar dina krav... SR22 är en av få enmotoriga kolvmotorflygplan som toppar 200 kt vad jag vet, och det är inget för den oerfarna piloten. Hur mycket SEP har du flugit tidigare?
     
  3. stegus70

    stegus70 Ny medlem

    Hej.
    Tack för lite feedback. Det kan ju vara så att det är orimliga önskemål som inte går att hitta.
    Min flyghistoria började med ett litet SeaMax M22 UL sjöflygplan, med en 100Kh Rotax på taket. Den flög jag runt med i några år, men den var väderkänslig och inte så "fru och barn ombord" vänlig... Så i den fick jag väl ihop ca 200 tim eller så. De senaste 10 åren flyger jag helikopter Bell 206L som jag använder flera gånger i veckan och i den har jag nu ca 1000 tim.

    Känner mig väldigt van att flyga i verkligen alla väder och årstider, men det var länge sedan jag flög flygplan SEP.

    Vad är det för egenskaper på en SR22 som gör att den inte är lämplig för en nybörjare?

    Tacksam för all info man kan få.
     
  4. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Nu ska jag erkänna att jag aldrig flugit något SEP med högre prestanda än PA28 Arrow, men flyger en tvåmotorig turboprop i jobbet. Jag reagerade på att du nämnde PA28 och sen gick direkt på SR22, och det jag vet är att Cirrusen är en högprestandamaskin med turbo som måste flygas på ett helt annat sätt en PA28 (ska flygas som en airliner har någon sagt). Men det är ju en attityd- och utbildningsfråga tänker jag, bara man vet vad man gör :) Någon annan som flugit Cirrus får rätta mig om jag har fel!

    Sen blir ju 100LL allt svårare att få tag i, BP t ex slutar sälja det från och med 2025. Då är en diesel-maskin som går på JET-A1 mycket bättre, t ex DA50. Och 175 knop är ju inte så illa för en SEP :)
    Sen finns ju Mooney också som har en del snabba maskiner, men de kommer inte upp i 200kt och vad jag vet kräver även de 100LL. Beechcraft Bonanza finns också i ett antal modeller med likande prestanda som Mooney, kräver 100LL om man inte hittar en modifierad med turbin-motor

    Men om det inte sitter fast i pengar köper du en TBM 750/850 (enmotor TP), är lite större och kräver typerating iofs men då får du ju en riktigt utbildning och den går väl i drygt 300 kt. Sen ringer du mig när du ska flyga för jag vill testa (mitt drömflygplan) ;)

    Kanske blev lite mycket spekulation från min sida då jag inte har någon egentlig erfarenhet av vad du vill ha, men kunde inte låta bli att drömma lite själv :) Lycka till!
     
  5. Fix

    Fix Medlem

    Vad kul att du är sugen på att köpa flygplan :)

    Ska du ha ett flygplan som har en TAS på 200kt eller i närheten och SEP är det typ Cirrus SR22/T, Mooney M20M Bravo/Acclaim, Beech A36 Turbo.
    Alla flygplan med mer än 200hk går på Avgas 100LL, så det kommer du inte ifrån. Förutom några undantag.

    Annars är det någon Turbo Prop med Jet A1, men då pratar vi helt andra pengar.
     
  6. GhostRider

    GhostRider Medlem


    Köp en Blackwing! :)
     
Laddar...

Dela sidan