Kartor och flygplatskort?

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av joma, 30 April 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. joma

    joma Medlem

    Håller på med min IR och funderar nu lite på vilka Kartor och "plates" som behövs när man är klar.

    Kör de flesta Jeppesen FD?
    Använder ni Jeppesen IFR-Kartor (papper)?
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag använder Jeppesens elektroniska distribution på platta + dator. Från datorn kan man skriva ut platarna om man vill. Man kan t.o.m. köpa specialpapper som passar i Jeppesens pärmar.

    Tyvärr är Jeppesen j-a dyrt. Det går väl om man klarar sig med den skandinaviska upplagan, men skall man till kontinenten blir det en annan sak.

    Alla platar finns ju gratis från respektive lands AIP och flera planeringsverktyg (t.ex. SkyDemon och Autorouter) kan hämta dem automatiskt. Problemet är att AIP-platarna egentligen inte är lämpliga att använda operativt. De är i A4-format, detaljutformningen varierar mellan olika länder, även om de är baserade på internationell standard m.m., flera uppgifter som man behöver operativt finns inte med på platen utan man får ta fram dem själv, vid stora flygplatser med många platar kan det vara svårt att hitta bland dem (speciellt för SID/STAR). Det går väl an (tycker jag) vid enstaka resor. Jeppesen är som sagt dyrt, men man betalar för kvalitet och deras arbete med standardisering.
     
  3. joma

    joma Medlem

    Jo visst det finns AIP och via SkyDemon osv. Har tittat på dessa och det känns inte som någon perfekt lösning. SkyDemon är underbart för VFR dock.

    Håller med, Jeppesens priser är ju "något" i överkant.
    Själv skulle jag vilja ha/behöva Tyskland m.m. då jag flyger mer där än i Sverige.

    Norra Europa har de ju satt ihop i ett nytt paket...med det går på typ 550 Euro för ett år Single install (vilket jag antar endast är en platta. Skulle vilja ha det på två...och frågan är om datorinstallation ingår?)
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Just pga. kostnaden har jag nöjt mig med Jeppesens enroutkartor och inflygningskort från AIP. Nu kommer dock Garmin med en Aera 660 med möjligheten till enroute- och inflygningskartor för 299$ / år för hela Europa, inte billigt men betydligt bättre än tidigare, jag kommer nog slå till på detta i år eller nästa.
     
  5. joma

    joma Medlem

    Intressant. Kunde dock inte hitta den med europeiska kartor men det kommer väl.
    Dock är jag föredrar jag ipad...
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Är det Jeppsenkartor man får då, alltså?
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Datorinstallation räknas som en separat installation. Jag har ett "vanligt" Jeppesenabonnemang med fyra installationer som jag delar med en annan pilot. Av mina två installationer har jag en på dator och en på platta.
     
  8. control

    control Välkänd medlem


    Europe Database Bundle
    $299.95/yr ($25.00/mo)
    Includes the following 7 databases covering Europe (see details on FlyGarmin), updated as often as you like:
    • Jeppesen Navigation Data (airports, runways, frequencies, approaches)
    • Obstacles (e.g. towers - used to provide obstacle visual and aural alerting including obstacle depiction in synthetic vision)
    • Terrain (used to render synthetic vision and provide terrain alerting)
    • FliteCharts (Geo-referenced IFR approach plates, airport diagrams, arrival and departure procedures)
    • SafeTaxi (airport diagrams integrated into moving map that are displayed and zoomed automatically when you need them for taxi and landing)
    • Airport Directory (FBOs, runways, hours of operation, rental cars, etc)
    • European Basemap Enhancements with additional surface detail
    Från tråden:
    http://www.vansairforce.com/community/showthread.php?t=135203&highlight=Aera+660
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. bluecmd

    bluecmd Medlem

    Om man klarar sig med bara en mobil enhet så är ju JeppFD för hela Europa med VFR+IFR plates runt 600 euro per år. Har du en AirPrint-skrivare så kan du även skriva ut dessa plates.
    Det är den setupen jag kör just nu, men jag är väldigt ung i IR-kretsar också.
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det kan du, men du kan bara skriva ut en plate åt gången. Med en PC-installation kan du skriva ut ett helt paket med flera flygplatser i ett svep.
     
  11. bluecmd

    bluecmd Medlem

    Smidigt! Men det är väl den som kostar 1500 euro per år?
     
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Hur mycket den kostar beror på omfattningen. Jag har Skandinavien och den kostade vid senaste förnyelsen 4264 kronor och då kan man installera på 4 enheter. Det abonnemanget delar jag alltså med en annan pilot.
     
  13. bluecmd

    bluecmd Medlem

    Right. Jag skulle behöva hela europa så för mig går det på 1600 euro när jag snackade med Jeppesen för en stund sedan. Bad om en offert, kan ju alltid testa ett år. Delar man som du säger så blir det ju snabbt samma som jag redan betalade.
     
  14. joma

    joma Medlem

    Skumt jag hittar bara Single install på Jeppesens sida. Hade varit smidigt att även ha det på datorn.
     
  15. bluecmd

    bluecmd Medlem

    Deras sida är väldigt dålig - du måste ladda ner deras katalog och bläddra i för att hitta deras produkter. Just denna heter JeppView och innehåller 4 licenser.
     
  16. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

  17. joma

    joma Medlem

    Ok, trodde det bara var jag som hade svårt att hitta på den sidan :)

    Anledningen kan också vara att jag kollar på Jeppesen FD och ovan nämns Jeppesen JeppView. Antar att det är olika program.

    Nu ska jag djupdyka i katalogen...
     
  18. joma

    joma Medlem

    Jeppview är ju snordyrt...om man inte delar med någon, då blir det mer "rimligt"...
    Får nog bli en single install på Jeppesen FD vad det lider...
     
  19. MikaelH

    MikaelH Ny medlem

    Har du provat med SAS kartor/platar. det använde jag då jag flög några långresor i Europa och de är lika bra men billigare än jeppessen inte lika sladdrigt papper och man kan beställa bara de kartor man behöver. Jag beställde en hel drös över hela europa för en överkomlig summa. Då för 15 år sedan beställde man dem från SAS flight planing centre eller vad det hette.
     
  20. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Vad jag förstår så har SAS knoppat av eller sålt sin platetjänst till något annat bolag. Det går i alla fall inte att hitta SAS-platar via de vanliga pilotshopparna som det gjorde förr i tiden.

    Sedan så hade (har) SAS platar två i mitt tycke rätt stora problem: De fanns inte för alla flygplatser utan bara sådana dit det kunde bli aktuellt för SAS att flyga (eller andra bolag som köpte deras platar) och de hade bara information för inflygningskategori C och D. Jag skulle se det som ett flygsäkerhetsproblem att använda dem med lätta flygplan. I allmänhet är tiderna i base turn/racetrack och kursen för base turn annorlunda för kategori A/B. Med procedurerna för kategori A/B kan se helt annorlunda ut. T.ex. har Västerås/Hässlö VOR-procedurer som inte får användas av kategori A/B-flygplan. Dessutom så kan minima vara onödigt höga, speciellt för cirkling, men det är kanske ett mindre problem.

    Även om SAS-platarna fortfarande finns så skulle jag föredra platar från AIP.
     
Laddar...

Dela sidan