Kartor

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Thord, 29 Juli 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Hej alla, jag har nu kommit dit i utbildningen då det är dags att plocka fram kartorna som jag köpte med utbildningspaketet. Igår satt jag med läraren och tittade på kartan och vi hade båda svårt att hitta orterna vi pratade om för att ortsnamn och sjönamnen har ett så klent tryck och ligger även under kraftledningar om det är sådant i närheten. Läraren tog då fram en lite äldre karta som hade ett helt annat tryck där det inte var några som helst problem att läsa ortsnamnen plus att ytan den täckte var helt annorlunda mot min TMA-karta, båda var TMA-kartor. Här i Östersund så har vi oturen att vi är mitt i kartskarven så ska vi norrut så måste vi ha två kartor så fort vi svänger efter start. De kartor som jag då köpt genom pilotshop känns som att jag kommer få problem med om inte ljuset är ordentligt starkt. Mörkerflygning är inte att tänka på med dessa kartor. Så frågan är nu var jag kan hitta ordentliga kartor?
     
  2. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Hmmn, vilket år är kartorna från? Frågar eftersom det låter som att du köpte kartorna tidigare och jag tyckte mig uppleva en skillnad i tryck mellan den karta jag köpte i slutet på förra året och den jag köpte nyligen (Detta för TMA 4. De olika kartorna verkar uppdatera olika ofta och/eller vid olika tidpunkter kalendermässigt så brytpunkten kan vara en annan i ditt fall) så det skulle ju kunna vara så att det blir bättre för dig med "bara" en ny upplaga? Jag skulle eventuellt kunna försöka mig på jämförande bilder om det är av intresse när jag befinner mig i närheten av mina kartor härnäst.

    I övrigt låter det kanske lite som preferenser. Jag föredrar att detaljer som kraftledningar etc skriver "över" ortsnamn. Jag navigerar inte efter namnen trots allt, utan de är mest där för när man behöver rapportera sin position, eller för att det är "kul att veta" (obs, detta gäller för mig så det skall inte tas som något rätt/fel utan ger bara min personliga syn på saken) vad man flög/flyger över så man kan berätta för andra om det. Med det inte sagt att trycket inte kan vara tydligare ändå, men jag menar på att jag föredrar om just ortsnamnen ges lägre prioritet när det råder en konflikt.

    Gällande kartalternativ till TMA-kartorna från ksab/pilotshop så vet jag tyvärr inte mycket. Jag har på tok för liten erfarenhet och inget alternativ nämndes av någon under min utbildning (kände inte heller behovet å andra sidan så jag tog mig inte heller för att fråga efter det).
     
  3. Arnaud

    Arnaud Medlem

    TMA kartor från KSAB tycker jag är bättre som oplastade. Vanliga papperskartor ger inga reflexer, de är lätta att vika, och det är lättare att skriva på dom (förresten de suddbara pennor som KSAB säljer är starkt rekommenderade, de går att köpa i vanlig bokaffär, även refill). De plastade kartor är mer hållbara, men kartor är ju ändå färskvara.
    Nere i Skåne har jag inte haft problem att läsa orts- eller sjönamn. Att veta byns namn är inte livsviktigt då det ser väldigt annorlunda ut från luften än från marken, vi navigerar mest efter kyrktorn elle annat som syns från långt håll, samt den beräknade kursen.
     
  4. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Håller helt med. Dessutom, dessa suddbara pennor suddas ut genom värme (vid suddandet skapat av friktion). Detta betyder att man faktiskt kan köra sina kartor i ugnen för att sudda en större mängd "kladd" på en gång utan massa jobbigt suddande. Jag har testat och det fungerar bra. Tröskeln för att bläcket (snarare gelen) skall bli transparent var strax under 60 grader om jag inte minns fel, vilket ger ganska god marginal till pappers självantändningpunkt. Jag var initialt lite orolig för att värmen skulle sabba trycket på något vis (och testade därför med en gammal TMA-karta), men på så låg temperatur och under kort tid hade jag inga problem med det.
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan