Klarering över centrala Sthlm för ett par sightseeing-svängar?

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av Flygandetunnan, 15 Augusti 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Flygandetunnan

    Flygandetunnan Ny medlem

    Är det svårt att få klarering att flyga ett par sightseeing-svängar över centrala Sthlm? Ligger väl inom Bromma CTR om jag minns rätt?
     
  2. Lai

    Lai Ny medlem

    Det brukar sällan vara något problem i sig. Flyger relativt ofta över city i (senast igår). Däremot kan man behöva vänta ibland eftersom Brommas avgångar/ankomster sker över Stockholm City.

    På lördag kväll och söndag morgon är Bromma CTR i regel stängt vilket möjliggör flygning över city.

    Observera restriktioner inom kort p.g.a. militärövning (se NOTAM och AIP). Ett tips är att du lär dig alla väntlägen m.m. om du åker dit när tornet är öppet.
     
    Senast redigerad: 15 Augusti 2017
    • Gillar Gillar x 1
  3. Jocke

    Jocke Medlem

    Nej, det är inte ett dugg svårt. Jag gör det några ggr/år. Jag brukar ringa upp Brommatornet innan och höra mig för om det är tjockt i luften. Kommer man utanför rusningstrafiken så brukar det vara lugnt. Då kan man få "Klart City 1500 fot" eller liknande och ligga där och snurra tills det kommer trafik. När det kommer trafikflyg blir man hänvisad till väntläge, oftast Frihamnen, Messan (Älvsjömässan) eller Björnholmen. Sen märker man när de börjar tycka att man är i vägen, då brukar de fråga efter ens avsikt.
    Det är inget krav att du ringer upp innan, men de blir glada om man gör det och jag inbillar mig att de är klart mer toleranta till att man kommer där och "stör" om man förvarnat innan. Telefonnumret till Brommatornet är 08-288722.
     
    • Gillar Gillar x 4
  4. Pontus78

    Pontus78 Ny medlem

    Lite osäker på hur man gör en sådan... (ppl student)

    om jag startar i g-luft och närmar mig ropar jag då om Bromma är öppen.

    bromma ctrl se-abc 1500fot 3 nm nord ost Bosön önskar passera in för ett par fina svängar runt city...?

    och om Bromma är stängt är det då Stockholm ctrl?
     
    Senast redigerad: 17 Mars 2020
Laddar...

Dela sidan