Klubbar och rutiner vid ”uppdragsflygning”

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredan, 5 November 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Fredan

    Fredan Medlem

    Enligt de nya reglerna är det ju tillåtet att flyga runt kreti & pleti och ta betalt för det (inom rimliga gränser).

    Hur har era klubbar hanterat det? I slutändan är det ju pilotens ansvar, men samtidigt är det ju klubbens flygplan och de kan ju sätta strängare regler än vad regelverket medger. Om jag inte minns fel står det någon skrivelse att en klubb får begära ersättning för flygningar i marknadsföringssyfte. Men vad innebär det i praktiken i relation mellan pilot och klubb.

    Lite flummigt kanske men det jag är intresserad av är en allmän diskussion om hur ni och era klubbar diskuterat dessa nya möjligheter. T.ex krav på flygtrim, pax-briefing, hur aggressivt man bör marknadsföra det, var gränsen går i allmänhet osv...
     
  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Bra fråga! Jag funderade själv på den ganska nyligen, men i klubben har vi ännu inte diskuterat det. Det svåra blir gränsdragningen. Vad är skillnaden om jag tar med några kollegor från jobbet som jag känner ytligt eller om det är helt okända via Wingly? När blir det ett problem för klubben? Om enstaka medlemmar belägger flygplanen med Wingly-flygningar så att övriga medlemmar får svårare att hitta tider så blir det ett problem, men utöver det?

    Jag har inte svaren men ser fram emot diskussionen
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Det första viktiga att komma ihåg, är att det är klubben som får tjäna pengar på flygningarna, inte piloten.

    Sen håller jag inte med om att det är pilotens ansvar, det är klubbens ansvar att dessa intänkter håller sig inom gränserna, inte delas ut, inte står för för stor del av föreningens verksamhet osv.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag undrar om inte BosseB talar om kostnadsdelning medan Fredan talar om "introduktionsflygningar"? Det är olika saker med olika regelverk.

    Men för att svara på Fredans fråga så bifogar jag MUFK regler för detta som exempel.
     

    Bifogade filer:

    • Gillar Gillar x 1
  5. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Det där var ett bra och gediget regelverk! Känns seriöst.
     
  6. Fredan

    Fredan Medlem

    Tack @Airborne again. Precis det jag var ute efter.

    Hur brett kan man töja begreppet introduktionsflygning? De flesta ”uppdragen” hos oss handlar mer om svensexor, födelsedagspresenter och dyl. Det är ju inte direkt personer som står på tröskeln till en pilotkarriär, men ändå kan man ju argumentera för att det är i allmänflygets intresse att så många som möjligt får uppleva det.
     
  7. Fredan

    Fredan Medlem

  8. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Yes, jag missförstod nog :)
     
Laddar...

Dela sidan