Kod i en METAR - ?

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av johannareb, 19 Mars 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. johannareb

    johannareb Ny medlem

    Nu behöver jag hjälp igen (skriver MET-prov ikväll!!!): I aktuell METAR för ESSL står:
    ESSL
    190720Z 05013KT 1200 R11/P2000D R29/0900VP2000U SN SCT023 M06/M07 Q1012=


    Vad i all världen betyder /P2000D och samma för R29? Jag har letat men hittar inte vad P står för. D har jag kommit fram till kan vara vindskjuvning och 2000 kan ha med sikt att göra.

    Hjälp?
     
  2. kungen

    kungen Medlem

    R står väll för runway om jag inte mins fel :) p har jag ingen aning om ring metrologen på Arlanda de brukar kunna ge de rätta svaren :)
     
  3. johannareb

    johannareb Ny medlem

    Ja, runway 11 och 29 är jag helt på det klara med, det var just P och U jag inte var riktigt säker på.. kanske ringer min lärare först. Vill inte störa meteorologen i onödan. :) Tack ändå!
     
  4. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

  5. johannareb

    johannareb Ny medlem

    Jag har kollat den pdf:en, men hittar inget svar på just den här koden. Tack ändå :)
     
    • Håller med Håller med x 1
  6. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Tänkte gå in och titta på den.. Men 190750z så var ditt problem borta!!
    Jag tänkte testa den i appen aero weather i min telefon.. Den visar taf och metar som tolkade eller original..
    Det hade ju löst problemet, men nu finns inget P..
     
  7. BoF

    BoF Ny medlem

    P2000D = mer än 2000 m downward, U = upward
     
  8. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Har gått igenom en hel massa metar nu och ingen har ett P... Du kommer absolut inte att få något p på något prov heller...
    Men det är rätt så irriterande att inte veta.!!!!! :mad:
     
  9. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Så där ja!!! Det här är vad Flygfyren handlar om!!!! :cool:
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. BoF

    BoF Ny medlem

    Titta under bansynvidd så har du koderna där.
     
    • Gillar Gillar x 2
  11. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Korta svarstider här idag. Sånt gillar vi! (y)
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  12. LeonL

    LeonL Medlem

    Johodå, RVR-grupperna kommer upp så fort det blir dimma, så förvänta er mycket sånt i METAR under höstsäsongen. Så fort den meteorologiska sikten (den "vanliga sikten") är lägre än 1500 meter så skickas RVR-info i METAR. Har skickat ett antal såna...

    För att förtydliga för dem som inte kikat i PDF:en: det är alltså RVR-sikten (den med lampor osv.) uttryckt i meter som anges i den gruppen och inte den förhärskande sikten. P står för att sikten är "mer än", och D/N/U indikerar om sikten tenderar till att bli sämre, inte förändras alls eller till att bli bättre (downward, no change, upward).
     
    • Gillar Gillar x 2
  13. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Finns det någon logisk förklaring till just bokstaven P för "mer än"?
     
  14. LeonL

    LeonL Medlem

    "Plus" på franska som betyder "mer" skulle jag vilja tro! Allt är ju inte så himla logiskt i METAR-världen. Det finns en hel del förkortningar som också verkar vara från franskan, exempelvis:

    BR står för brume, som är dis på franska.
    GR står för grêle, som är hagel på franska.
    GS står för gresil, som är småhagel på franska.
     
    • Gillar Gillar x 3
  15. johannareb

    johannareb Ny medlem

    åh - vad bra! Franskan behärskar jag om något! NU ska jag nog kunna komma ihåg det här också! Tack! :)
     
Laddar...

Dela sidan