Konsekveser när man bryter mot klarering?

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Snowflake59, 6 Maj 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Snowflake59

    Snowflake59 Ny medlem

    Ja som rubriken lyter råkade jag bryta mot en klarering igår. Fick 1500 ft men råkade stiga till 2000 ft och blev tillsagd av tornet att sjuka ner till 1500 ft. ( var ca 1 km fr att lämna kontrollerad luft) . Tornet svara också med att han var tvungen att rapportera detta.

    Min fråga då är vad det blir för konsekevens för mig i värsta fall? Flög med klubbens plan.

    Tacksam för svar...
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Med största sannolikhet ingen konsekvens annat än din skadade stolthet. Jag gjorde nästan detsamma för några år sedan, min dåvarande elev som kommit en bra bit på vägen varför jag slappnade av för mycket steg in i kontrollerad luft och vi blev uppropade.... Jag skrev en händelserapport om det, som lärare och PIC var det naturligtvis mitt ansvar.

    Så sök redan på blanketten och skriv en ärlig redogörelse för händelsen. I USA är reglerna tydligen sådana att om du skickar in en rapport inom 48h så blir du imun mot straffrättsliga åtgärder, inte så här, men oroa dig inte!
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Rapportera Händelse

    Gå in där och skriv din version av det inträffade. Det är absolut inget som kommer hända dig personligen vad gäller straff eller liknande såvida det inte var mycket tydligt uppsåt och du siktade på att krocka med andra flygplan, men jag antar att så inte var fallet.

    Sånt här händer ofta, alldeles för ofta faktiskt. Jag råkade själv ut för två såna grejer senaste veckan som jag får ta på mig eftersom jag var lärare och befälhavare. Sånt händer, man bryter mot regeln och man blir sur på sig själv. Värre än så är det oftast inte.
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Har hänt mig med under brandflygrutt. Tappade orienteringen när vi sett en brand. Flög in i Arlanda CTR, ropade skamset upp snarast.... De sa över radion att det blir rapporterat. Fick sen lämna skriftlig redogörelse och även ett samtal. De var väldigt vänliga och det kändes snarast säkerhetshöjande än någon form av rättegång med påföljder....Men skäms gör man...
    Där klev jag ur garderoben ;)
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Jag har gjort det i USA. Komplext luftrum och jag svajade in i ett utan att vara klarerad (förstod jag i efterhand). ATC bad mig att ringa ett nummer när jag var på marken och gjorde det. Det visade sig att jag kom direkt till någon ATC-central där en ytterst vänlig herre tog mina uppgifter, frågade om jag var medveten om vad som skett (vilket jag inte var, jag hade bara blivit ombedd att ringa numret, fick inte ens en tillrättavisning i luften) och sedan kunde spela upp sekvensen på en monitor och samtidigt då förklara vad som skett. Fick en slap on the wrist "gör inte om det" och sedan ett stort tack för att jag ringt ("many people don´t").

    All in all är allt det här till för att vi ska lära oss av misstag, inte utdela straff och skambelägga.
     
    • Gillar Gillar x 3
  6. Paby

    Paby Ny medlem

    I Sverige tror jag att det där stämmer nästan oavsett vad man ställer till med men USA kan vara betydligt hårdare beroende på vilken typ av intrång man gjort sig skyldig till och typ av luftrum. En amerikansk pilot som flög in i class B airspace i Kalifornien fick certet indraget i sex månader.
     

Dela sidan