Kort tur med Global Expressen...

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Adam Frisch, 22 April 2025.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. Adam Frisch

Adam Frisch Aktiv medlem

Svenskreggade SE-RGB lever mestadels i USA och idag hade jag ynnesten att få åka med jump seat på en superkort VFR repo flight mellan LAX och hembas på Van Nuys. Tro det eller ej, men kaptenen och jag är urgamla vänner som lärde känna varann när vi körde taxi i Sthlm på 90-talet.

Denna Global Express är en XRS modell och dom har precis köpt en ny 6500 till firman, så denna ska snart säljas. Men den är fortfarande i utmärkt bra skick - inredningen är toppfin och det är en mkt kapabel maskin som lufsar stadigt mellan Bromma och Los Angeles non-stop. Bara 130 millar, för den som är sugen..;)

Vi hade inga passagerare och väldigt lite soppa för den korta flighten till VNY, så ni kan se hur sjukt snabbt den roterar när den är tom. Innan man vet ordet av är man i luften. Hektisk att flyga så kort VFR med all trafik såklart i en sån stor och snabb kärra, men man vänjer sig. Innan vi visste ordet av det var vi på medvind till bana 16R på VNY. I sista sekund blev det cancelled landing clearance eftersom nån såsade runt på banan, men så blev ordningen återställd och vi slapp göra en go around. Banan är kortad på VNY, så det är tight som bara den få ner henne. Full reverse, full braking och positiv plantering/landing. Inte läge försöka mjuklanda, utan man vill plantera den så fort som möjligt efter tröskel. Snabb taxi till Jet Center och avstängning.

Som i en gammal Volvo 242 så måste dom koppla bort batteriet för annars drar avioniken (även när den är avstängd) lite för mkt ström. Sist vi skulle upp och åka och få igång henne, så gick det inte alls eftersom batterierna var helt utarmade och en GPU inte är nog om den interna batteriet är under en viss nivå. Så det blev inget, men idag gick det. Kul att maskiner är desamma oavsett om det är gamla mopeder eller Global Expresses...;)

Vi hade 11000lbs med soppa ombord och den drog dryga 1300lbs för 11 min lång flight. Dvs, drar över 100 pund Jet A1 i minuten...

Jävligt kul att få åka med faktiskt. Jag har fått äran av att flyga med på bizjets förut, men detta är den största jag fått åka med. Och extra kul att få sitta jump seat och se allt på nära håll också.

Hoppas ni gillar filmklippet.

https://www.instagram.com/reel/DIvNGXyx0J1/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

Laddar...

Dela sidan