Kostnad för motoröversyn av en Lycoming O-320 (eller 235)?

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Dahlbäck, 5 Augusti 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. Dahlbäck

    Dahlbäck Medlem

    Är du någon som har en uppfattning om vad man får räkna med för kostnad för overhaul för en Lycoming O-320 eller liknande motor?

    Hur vanligt är det att det för att göra overhaul istället för komplett nu motor? Stor skillnad om det är en 60- eller 90-talsmotor?
     
  2. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det finns ett antal klubbar i Skåne som har gjort overhaul av både motor och flygplan hos Termikas i Litauen, det borde gå att få exakta prisuppgifter av dem. Kostnaden för de två jag känner till ligger på 350000, osäkert hur mycket av detta som är för motorrenovering. Kolla med Eslöv, Kristianstad och Ljungbyheds FK. @Arnaud ?
     
  3. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Det är ofta svårt att få en offert eftersom det kan tillkomma en del grejer under arbetets gång. Jag tror att man får räkna med ca 250 000 kr men det ingen kvalificerad gissning. Det bästa är om man kan få info från 10 st som gjort en likadan motor och ta ett medelvärde där. :p
     
  4. johans

    johans Ny medlem

    Beror ju som sagt på vad som kan användas på den gamla, ex magneter, startmotor. Vi gjorde vår översyn hos Loma i Belgien. Allt gick enligt tidsplan. Tog för oss totalt åtta veckor. Tycker också du ska begära in offerter, i god tid. Krävs lite planering.

    Komplett ny motor är nog inte så vanligt, däremot en factory overhauled. Fördelen är om man vill hålla nere stilleståndstiden. Nackdelen är att du vet väl egentligen in hur gammal motor du får tillbaka? Har den gått 5000 eller 15 000 timmar. Spelar kanske ingen roll då alla slitdelar är bytta. Som dollarn ser ut nu så kan det kanske blir mer fördelaktigt med en factory overhauled från Lycoming.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Dahlbäck

    Dahlbäck Medlem

    Tackar!

    Att begära in offerter är lite tidigt. Jag funderar mest över ekonomin i att köpa ett flygplan med hög motorgångtid. :)
     
  6. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Allt är relativt. En motor som har flugit 10 timmar i månaden i tre år kan vara en betydligt bättre investering än en som flugit 3 timmar på tre år.
    De allra flesta motorer kan man gångtidsförlänga ganska mycket, i synnerhet med nya underhållsregler.

    Ska man äga den privat kan man ju kanske skita i motorfonden helt men har man den i klubbmiljö så måste man nog budgetera för overhaul vid TBO.
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    MUFK har en Lycoming IO-360-L2A som gått drygt 3250 timmar -- alltså mer än 60% gångtidsförlängning. Fast vi skall kanske göra en översyn på den nu i vinter. :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Stjärnan

    Stjärnan Medlem

    Det här är en intressant fråga anser jag. Vad säger regelverket efter 2000 timmar? Jag tänker i första hand vid privatägda flygplan. Har för mig att en tekniker får bedöma dess status och ev gångtidsförlänga den i 100 timmars intervaller.
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ja, det stämmer. (Fast siffran 2000 beror på vilken rekommenderad gångtid motorn har.) Eftersom siffran (för våra vanliga motorer) bara är en rekommendation från motortillverkaren så kan man gångtidsförlänga. Hur mycket beror både på typen av verksamhet och vilket regelverk som används. För EASA-flygplan på ett "vanligt" underhållsprogram så kan man utan vidare förlänga med 20%. Om flygplanet bara används för privatflygning kan man fortsätta till 50% eller max 3000 timmar. Detta beror på Transportstyrelsens regler. Om man har ett ägardeklarerat underhållsprogram så kan man förlänga hur läge som helst för all ickekommersiell verksamhet -- alltså även skolning i klubbregi, dock inte FFK.

    När det gäller Annex II-flygplan som går helt enligt svenska regler är jag inte helt säker men jag tror att det är samma regler som för EASA, med undantaget att man inte kan ha ägardeklarerade underhållsprogram -- absolut max 3000 timmar, alltså.
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  10. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

  11. Stjärnan

    Stjärnan Medlem

    OK, låter bra.
    Får man skola för tex IR i sitt egna plan om motorn har gått under 2000 timmar men är 13 år gammal?
     
  12. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Ja, du kan direkt använda den för att skola 30 timmar mot det kompetensbaserade IRet (KBIR/CBIR). Däremot är det nog svårare att få in den på ett icke-kommersiellt ATO-tillstånd men det kan snarare ha att göra med attityd och oförståelse för regelverket att göra. Dessutom har vi nog bara ett icke-kommersiellt ATO idag och det är i Linköping.
     
  13. wernvik

    wernvik Medlem

    Även Värnamo flygklubb är numera godkänd som ATO.
     
    • Gillar Gillar x 3
  14. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Efter att du och jag "bråkade" med TS ifjol så kom de väl officiellt fram till att klubbägda ATOer inte var "commercial ATO" och att alltså reglerna i del-M för privatflyg skulle gälla. Eller har det hänt något mer?
     
  15. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Helt riktigt och det är inte förändrat men jag menade att man är beroende av mer "god vilja" för att få in sitt flygplan på någon annans tillstånd. :)
     
  16. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Tack för info! Det kände jag inte till, vad roligt att höra!
     
  17. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Jag "overhauled" båda mina IO-540 på Aerostaren. Fick in offerter runt $23,900/st, men i slutändan kostade det dubbla innan dom väl satt på kärran! Folk "glömmer" ofta att overhaul innebär motor, insug, ibland förgasare/insprutning etc, men sen inte mycket mer. Pumpar, tändstift, kablar, startmotorer, generatorer, vakuumpumpar, hydraulik, motorfästen, turbos, wastegates, olja, filter etc är ju inget man sätter på ifrån den gamla motorn. Så såklart, för att ge den nya motorn den bästa starten i livet, så overhaular man eller byter ut allt det också. Det är på dessa småsaker som man inte räknar med eller riktig tänker på, som man dubblar priset (I det räknar jag in arbetet också). T.ex. på min Aerostar så kostade ny oil, hydraulik, fuel och air-lines $7000 per sida! För lite slang!

    Så räkna med att dubbla kvoten prismässigt är mitt tips.
     
  18. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Men det måste ju finnas riktiga siffror på detta för O320 och O360? Flygklubbar gör ju detta hela tiden. Ingen som har något?
     
  19. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    MUFK gjorde ett byte av en IO-360-L2A mot en nyöversedd motor år 2015. Kostnaden för själva bytet, inklusive (de)montering av motorn och frakt slutade på 296.000:- (inkl. moms). Till det kom extra kostnader för sådant som behövde repareras på den gamla motorn och som inte ingick i själva översynskostnaden.

    I fjol bad vi om offerter från två engelska bolag för översyn (inte byte) av en annan IO-360-L2A. Det ena bolaget ville ha GBP 18.000:-, det andra EUR 25.500:-. Med dåvarande valutakurser motsvarar det 215.000:- resp. 239.000:-. Båda priserna inkluderade moms, nya magneter, ny startmotor m.m., men kostnader för (de)montering och frakt tillkommer förstås. Vi valde till slut att fortsätta köra motorn på förlängning istället för att göra översyn, men i vinter är det troligen dags.
     
    • Gillar Gillar x 1
  20. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Tack för bra info! Jag kommer troligtvis att behöva överse en O-320 inom några år och det gäller att börja spara. ;)
     
Laddar...

Dela sidan