Kostnad för PPL-utbildning

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Dejan Inic, 13 Oktober 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. Dejan Inic

    Dejan Inic Ny medlem

    Hej på er alla nyfikna.

    I lördags blev jag godkänd på uppflygningen och är numera en stolt nybörjar pilot :woot: .
    Det som jag vet är att alla undrar är hur mycket det kostar och vilken klubb man ska välja.

    Jag kollade runt en hel del och undrade och frågade och alla svarade att det kostar mellan 115.000:- och 130.000:-. Vad det gäller klubb som man ska göra utbildningen igenom så sa alla att jag skulle välja den klubb där allt känns bra.

    Så jag valde ÖSFK för det kändes bra och jag började min utbildning. Nu ca: 1 år efter är jag färdig och när jag räknat ihop allt så har kostnaden landat på ca: 90.000:- inklusive all studie material, medical, ansökan till TS plus att jag köpte Svenska Flygfält och ett par begagnade Bose A20 headset för 4.500:- som är inräknade i summan på 90.000:- .

    Jag skriver detta för att jag förstår inte hur det kommer sig att alla som har sagt att utbildningen går på 115.000:- till 130.000:- . ÖSFK är en bra klubb och jag har blivit bra behandlad av de och det har känts bra under hela utbildningen. Så till alla er som funderar på att ta PPL så rekommenderar jag er att prata med någon av instruktörerna på ÖSFK. Och en sista gång. Det kostar inte 115.000:- eller 130.000:-, utan det kostade mig ca:90.000:- och inte mer.

    http://www.osfk.se/
     
  2. tobiasa

    tobiasa Medlem

    Hej,

    Jag tog mitt flygcert på Bromma och det gick på 110.000.
    Anledningen till att det kostade mer än för dig är pga att Bromma tog ut en startavgift på 313:- för varje landning som man gjorde. Nu finns ju inte möjligheten till att skola på Bromma längre ändå, men ville ändå påvisa varför priset kan variera mycket beroende på om flygplatsen du startar från vid skolning tar landningsavgift eller ej.
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Billig medlemsavgift och jämförelsevis bra timpris på kärrorna hos ÖSFK förklarar varför de klarar 100k gränsen :D
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Hur mycket flygtid hade du vid uppflygningen? Långt ifrån alla elever blir klara på minimitiden och en seriös skola räknar med rimlig extratid i kostnadsuppskattningen.
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Det kan knappast anses oseriöst att inte räkna med extratid i den kostnadskalkylen. Däremot kan det vara värt att nämna. Det är oftast upp till eleven om hen vill göra det på 45 h eller inte. De flesta kan klara 45 h utan problem om de bara flyger regelbundet, ofta går det för lång tid mellan flygningarna och det gör att det drar ut på tid och pengar.
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om majoriteten av eleverna inte blir klara på 45 h (och så har jag förstått att det är) så bör man ange kostnad baserad på genomsnittstid, eller ett kostnadsspann ifrån minimitid till en tid som de flesta blir klara på.
     
    • Håller med Håller med x 1
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Man kan också skriva en disclaimer av något slag där man nämner att de flesta klarar det på X många timmar.
    Jag vet inte hur statistiken ser ut med flygtid vid uppflygning.
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Har inga siffror för Sverige. Men i USA så är det många som annonserar ut priset baserat på minimikravet 40h (inkl NQ), trots att nationella snittet i USA är mycket högre, 60-70h. Blir jobbigt för plånboken när glädjekalkylen inte går ihop :(
     
  9. Mimoid

    Mimoid Ny medlem

    Jag ser en tydlig risk med att fokusera på antal flygtimmar inför uppflygning. Nu flyger jag visserligen UL, men i grund och botten är kalkylen liknande. När jag skulle påbörja skolningen beslutade jag mig för att inte gå igenom lektionerna så fort som möjligt, utan ta vara på möjligheten att ha en lärare till hands.

    Vid varje debriefing diskuterade vi vad jag kunde göra bättre till nästa gång, och ofta föreslog jag själv att vi nästa gång repeterar samma lektion tills det sitter perfekt. Särskilt gällde det de lite "jobbigare" övningarna, som bedömningslandningar från knepiga utgångslägen, landningar i byig sidvind, kortfältsövningar på halvtaskiga gräsfält, studsar med övertäckt höjdmätare och navflygningar mot annalkande lågtryck.

    Jag hamnade på runt 35 timmar totalt till uppflygningen (minimikravet är 20 timmar). Men jag hade hur kul som helst, och tack vare dessa extratimmar känner jag mig idag mycket tryggare i min flygning än om jag bara hade stirrat mig blind på kostnaden för certet.

    //Tompa
     
    • Gillar Gillar x 2
  10. Poeman

    Poeman Ny medlem

    90.000:- måste anses som ovanligt billigt för ett PPL idag. Precis som nämnts tidigare i tråden är det många faktorer som påverkar priset. För egen del var det längre uppehåll mellan flygningarna under vinterhalvåret (dåligt väder) som gjorde att det kändes som att "börja om" flera gånger. När jag sedan kunde köra två flygpass per dag under våren kom resultatet snabbt. Totalt tror jag att jag landade på ca 51 timmar vilket också är det ungefärliga rikssnittet enligt en lärare i klubben. Mitt PPL hamnade på runt 105-110.000:- beroende på vad man räknar in i priset.
     
  11. bobo

    bobo Ny medlem

    southsweden.se på Sturup annonserar PPL för 75,000.- plus medical, Transportstyrelsens avgifter och tårta, så 90,000.- totalt låter inte overkligt under förutsättning att man inte har stora uppehåll och därför kräver extra timmar.
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Poeman

    Poeman Ny medlem

    Jag tror inte att någon här påstår att 90.000:- är "overkligt", snarare ovanligt och att många klubbars totalpriser ofta omfattar lite extra flygtid för att ta höjd för ev. flygtimmar utöver minimikraven.
     
  13. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Vet inte vad du har fått 115 k - 130 k för ett komplett PPL men det är inte så i folkmun iallafall. Det vanligaste är att man säger strax över 100 K, kort sagt.
     
Laddar...

Dela sidan