Kostnader för amfibie-/sjöflygplan (SEPS)?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av seapeace, 21 April 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. seapeace

    seapeace Ny medlem

    Hej alla flygälskare!

    Jag är ny på flygfyren, härligt att se så mycket engagemang för vårt kära flyg!
    Har en bakgrund inom det kommersiella flyget, senast Citation II.

    Jag står i begrepp att köpa ett amfibieplan i kommersiellt syfte, småskaligt men vill ändå ha möjligheten att kunna fakturera vissa flygningar. Varför inte utnyttja sitt CPL, eller hur ;)
    Jag vore evigt tacksam om någon på forumet med erfarenhet av flygplansägande ville speca de vanligaste fasta kostnaderna per år för att äga en maskin som flygs kommersiellt. Förstår att kostnaderna kan variera ordentligt, men jag är ute efter de vanligaste "standardutgifterna".

    Tack på förhand!
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    När du säger kommersiell flygning, menar du då passagerarflygning på AOC? I så fall är nog AOC-kostnaden den största utgiften du kommer ha och med all bemanning det innebär. Var i landet har du tänkt vara baserad?
     
  3. seapeace

    seapeace Ny medlem

    Utöver bruksflygningar vill jag även kunna flyga passagerare. Basering i Norrland.
    AOC-avgiften grundar sig på MTOW? Vad menar du med bemanning?
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Du behöver nominated post holders i företaget och det är inte alltid så lätt att hitta(eller avlöna). Det enklaste är om du kan köpa in dig på ett befintligt AOC och köra på det. Jag tror att man får betala runt 10-20 000 kr i månaden för att operera på någons tillstånd men det är också svårt att veta. Jag tror att det finns folk som är intresserade av att vara med på en sån här grej, om man kan få ekonomi i det vet man väl i efterhand.
     
  5. wernvik

    wernvik Medlem

    Om man ska ha ett AOC och köra taxiflyg eller Bruksflyg har jag för mig att du kan ha samma folk på flera nominated posts och du kan själv ha ett par av platserna så det kan räcka om man är två stycken.

    Priset för ett AOC beror på MTOW på flygplanet. Har för mig att det börjar på 100 000kr/år.
     
Laddar...

Dela sidan