Krävs AOC för att utföra rundflyg?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av ABC123, 12 September 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 11 medlemmar.
  1. ABC123

    ABC123 Ny medlem

    Hej,

    Jag har en fråga!! Måste man ha en AOC för att kunna utföra rundflyg runt göteborg???

    Det har hänt flera gånger att folk har frågat mig om de kan flyga med min DA42 runt göteborg (sightseeing) och betala, men jag har tyvärr inte vågat gör det än.

    Jag har kikat på TS hemsida och det verkar som man bara ska ha tillstånd i form av Operativt drifttillstånd.

    Mvh
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Rundflyg/Prova på-flyg får numera bedrivas av klubbar och andra organisationer. Denna verksamhet får tom. gå med viss vinst. Kräver inget tillstånd alls och PPL duger för piloten.

    En person får däremot inte bedriva sådan verksamhet och tjäna pengar på det. Som enskild person är det dela på kostanderna eller max låta pax ta kostnaderna som gäller beroende på vems tolkning du går på.

    Så vad är självkostanden på en DA42... går nog att hävda minst 4000, kanske tom. upp mot 6000 per timme... så du vågar garanterat ta en tusing per person om du har tre pax i en timme, och det är inte omöjligt att det är lagligt att ta 2000 per person...
     
  3. C42

    C42 Medlem

    Bra besked, Control. Var kan man finna detta i bestämmelserna så att jag kan läsa på vad som gäller?
     
  4. control

    control Välkänd medlem

  5. Airborne again

    Airborne again Aktiv medlem

    Det finns två alternativ för att ta betalt av pax utan att ha något speciellt tillstånd och utan att behöva ha kommersiellt certifikat:

    • Piloten kan dela de rörliga kostnaderna för flygningen med passagerarna. (Alltså inte självkostnad som inkluderar fördelade fasta kostnader, men om man hyr flygplanet och betalar efter flugen tid så räknas hela hyran som rörlig kostnad.) Man behöver inte dela lika utan piloten kan betala en krona och paxen resten. Maximalt sex personer (inklusive piloten) får dela.
    • En flygklubb eller flygskola kan utföra "introduktionsflygningar" i syfte att väcka intresse för verksamheten. Flygningarna får göras med vinst, men intäkterna tillfaller klubben eller skolan. Piloten får inte ta emot något. Dessutom måste dessa flygningar vara en "marginell del" av verksamheten.
    Ett utdrag ur Motorflygarna Uppsala FK regelverk för introduktionsflygningar:

    Nedan saxat ur EU-kommisionens förordning 965/2012 (med senaste ändring i förordning 2016/1199).

    DEFINITION
    Artikel 2.9: introduktionsflygning (introductory flight) : alla flygningar som utförs mot ersättning eller annan form av gottgörelse, som består av en flygtur med kort varaktighet och som erbjuds av en godkänd utbildningsorganisation eller en organisation som skapats med målsättningen att främja sport- eller fritidsflygning, i syfte att dra till sig nya elever eller nya medlemmar.

    UNDANTAG från reglerna för kommersiell luftfart:
    Artikel 6.4a: Med avvikelse från vad som sägs i artikel 5.1 och 5.6 får följande verksamhet med andra flygplan och helikoptrar än komplexa motordrivna flygplan och helikoptrar samt ballonger och segelflygplan utföras i enlighet med bilaga VII [dvs. del-NCO]:

    - c: Introduktionsflygning, fallskärmshoppning, bogsering av segelflygplan eller avancerad flygning som utförs antingen av en utbildningsorganisation som har sin huvudsakliga verksamhet i en medlemsstat och som har godkänts i enlighet med förordning (EU) nr 1178/2011, eller av en organisation vars syfte är att främja flygsport eller fritidsflyg, under förutsättning att luftfartyget ägs av organisationen eller hyrs in utan besättning, att flygningen inte genererar vinster som delas ut utanför organisationen och att flygningar där andra än organisationens medlemmar deltar endast utgör en marginell del av organisationens verksamhet.

    DRIFTBESTÄMMELSER:
    NCO.GEN.103 Introduktionsflygningar
    Introduktionsflygningar som avses i artikel 6.4a c i denna förordning ska, när de utförs i enlighet med denna bilaga,

    a) börja och sluta vid samma flygplats eller utelandningsplats.
    b) genomföras enligt visuellflygregler (VFR) under dager,
    c) övervakas av en utsedd person som ansvarar för flygningarnas säkerhet, och
    d) uppfylla alla andra villkor som fastställts av den behöriga myndigheten.
     
    Senast redigerad: 13 September 2017
    • Håller med Håller med x 2
    • Gillar Gillar x 1
  6. Airborne again

    Airborne again Aktiv medlem

    Jag lade till begränsningen på kostnadsdelning till sex personer i inlägget ovan.
     
  7. ABC123

    ABC123 Ny medlem

    Fick svar av TS idag, Yes det krävs ett AOC för rundflyg.:(:(
    Mitt syfte var att det ska vara vinstdrivande!!
     
  8. LeifsHobby

    LeifsHobby Medlem

    Men...eller och: jag kan som UL-flygare sätta upp en hemsida och erbjuda flygturer på privat basis? En sväng över stan för XXXX:- "Välkommen att ringa" Typ. Eller?
     
  9. Airborne again

    Airborne again Aktiv medlem

    För UL gäller svenska regler och inte EU-regler. Men jag kan inte tänka mig att reglerna skulle vara mera generösa, så svaret är med all sannolikhet NEJ.
     
  10. Treetop

    Treetop Ny medlem

    Intressant tråd! Det blir första inlägget för min del, men jag har läst ett tag.

    Bara för att förtydliga. Kan man alltså som privatflygare annonsera att man erbjuder flygturer och att man delar på kostnaden? Jag tänker att man kraftigt kan reducera kostnaden för timebuilding på det viset utan att för den skull gå med vinst. Eller måste man ha någon anknytning till den man flyger med eller gemensamt syfte? Jag hittar inte riktigt svar på det i regelverket, men jag vet kanske inte var jag ska leta.
     
  11. Airborne again

    Airborne again Aktiv medlem

    Ja, det kan man (så länge du flyger EASA-flygplan och inte Annex II) och något gemensamt syfte krävs inte. Just detta med annonseringen har varit en känslig fråga. Det finns inget förbud mot det, utan frågan är var man drar gränslinjen mot kommersiell luftfart. Det finns webbplatser som organiserar sådan annonsering, t.ex. Wingly. Wingly och några andra annonsplatser har haft en diskussion med EASA och de har kommit överens om former för verksamheten som skall placera den på rätt sida om den kommersiella gränslinjen. Detta är alltså, kan man säga, sanktionerat på högsta ort. (Det finns en "charter" om detta, jag skall försöka leta fram den när jag får bättre tid.)
     
  12. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Lite intressant att vi här då verkar ha aningen generösare regler än i USA. Där verkar det ju vara en regel om att man inte får annonsera för sådant, och sidor liknande Wingly har fått lägga ned där, eftersom USA räcknar det som att man just saluför en tjänst och därmed räknas som kommersiell operation.
     
  13. Airborne again

    Airborne again Aktiv medlem

    Senast redigerad: 15 September 2017
  14. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

  15. Airborne again

    Airborne again Aktiv medlem

    Slarvigt av mig... Rätt länk skall vara https://en.wingly.io/media/doc/en/EASA_140316.pdf. Jag har också ändrat mitt inlägg ovan.
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. ABC123

    ABC123 Ny medlem

    Det här låter väldigt intressent.
     
  17. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Det ska bli intressant att se hur det här påverkar klubbflyget. Hot eller möjlighet?
     
  18. Airborne again

    Airborne again Aktiv medlem

    Kostnadsdelning genom webbplatser som Wingly ger en fantastisk ny möjlighet att både sprida kunskap och intresse bland allmänheten för privat/allmänflyg och hjälper till att hålla nere kostnaderna för flygning. Jag kan inte se det som något annat än i klubbarnas eget intresse.

    Fast alla verkar inte hålla med. På KSAKs årsmöte i våras gjorde försäkringsbolaget Hannover en genomgång av regelverket i syfte att ingen skulle behöva hamna i en situation där de havererar under en flygning på fel sida av regelverket så att försäkringen vore ogiltig. Deras genomgång var helt korrekt och de gjorde inga försök att skrämmas. Däremot var det flera klubbrepresentanter (äldre herrar...) som öppet sade att detta skulle de aldrig tillåta i sina klubbar. Jag tycker att det är en märklig inställning -- ibland är faktiskt allmänflyget sin egen värsta fiende.

    Möjligheten till "introduktionsflygning" är en annan fantastisk möjlighet. Motorflygarna Uppsala FK utnyttjar detta på öppet hus och liknande arrangemang för att göra rundflygningar över Uppsala med betalande passagerare. Fullständigt lagligt och ger både ett tillskott till klubbkassan och flygtid för medlemmarna. Vi har som jag skrev ovan ett internt regelverk för detta, en utsedd ansvarig person och alla piloter måste också vara godkända av klubben.

    Men observera igen att allt detta gäller EASA-flygplan och inte Annex II eller UL. För den senare kategorin gäller fortfarande de svenska reglerna vilka, om jag minns rätt, innebär att kostnader måste delas lika och att alla ombord skall ha ett gemensamt syfte med flygningarna.
     
    • Gillar Gillar x 2
  19. control

    control Välkänd medlem

    Njae, detta med kostnadsdelning är egentligen inga nya regler utan "bara" förtydliganden av vad som alltid gällt.
     
  20. Airborne again

    Airborne again Aktiv medlem

    Nej faktiskt inte. Dels är EU-reglerna samtidigt mer generösa (t.ex. att man inte behöver dela lika) och mer restriktiva (t.ex. att max 6 personer får dela) jämfört med de tidigare svenska, dels är EU-reglerna lag medan de svenska reglerna är praxis.
     
    • Håller inte med Håller inte med x 1
Laddar...

Dela sidan