1. Den här sidan använder "cookies". Genom att fortsätta att använda den här sidan godkänner du Flygfyrens användning av "cookies". Läs mer.

Krav på bränslereserv enligt NCO.OP.125 (a)(1)(ii)

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 8 April 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej, igår skummade jag igenom ett dokument om det nya regelverket för privatflygning (VFR): https://www.transportstyrelsen.se/g...--och-allmanflyg/kompendium-privatflygare.pdf

    Kunde konstatera att man har sänkt bränslereservkravet från 45 minuter till 30 minuter. Vidare kunde jag läsa följande:
    Är det Sverige som har anpassat sig till övriga länder inom EU gällande bränslereservkravet?

    Och bränslereservkravet för endast 10 minuters flygning var nytt för mig. Har detta tillkommit i samband med det nya regelverket?

    Någon som vet hur "flygplatsens närhet" definieras?
     
    Senast redigerad: 8 April 2018
  2. charliebrown

    charliebrown Ny medlem

    10 minuter låter helt galet ... Några varv i väntläge så är det ju borta.
    Jag tror jag fortsätter att hålla mig till de gamla reglerna (vilket ju är helt ok det med).
     
  3. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Det här ingår i Part-NCO som gäller i alla EASA-länder sedan 2016. Det är inget som Sverige har valt utan något som alla länder måste acceptera om man ska ingå i EU/EASA.
    Jag tycker generellt sett att de nya reglerna är bra, de sänker ribban för en hel del grejer vilket jag gillar. Ibland är det till och med så att det sunda förnuftet inte ens låter en gå ner till regelminimum. 10 minuter bränsle kan vara ett sådant exempel, för att ens kunna mäta det så behöver man en bra fuel flow-mätare och veta exakt vad man hade i tankarna innan flygningen.

    Tänk dig trafikvarvet, ungefär samma som gäller för att flyga med sikt ned till 1,5 km i Speciell VFR.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Anpassat sig och anpassat sig... När det gäller EASA-flygplan så har alla svenska regler upphört att gälla. Endast när det gäller Annex II-flygplan så gäller svenska regler och då är det fortfarande 45 minuter.
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag gissar att denna regel har tillkommit för att öppna för start- och landningsövningar med eldrivna flygplan.
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    (borttaget)
     
  7. charliebrown

    charliebrown Ny medlem

    Inte alls omöjligt.
     
Laddar...

Dela sidan