Landning på Johannisberg (ESSX)

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Dimme, 14 September 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Jag har en fråga ang landning på ESSX.

    Enligt AIP ENR 2.2-1 är Johannisberg ATZ luftrum klass G. Å andra sidan ligger Johannisberg ATZ inom Västerås CTR som är luftrum klass C. Hur fungerar det vid start och landning? Måste man ha klarering från Västerås TWR om man kommer in under 1000 fot? Eller räcker det med radioanrop på Johannisberg Radio frekvens?

    Jag har bara en gång innan landat/startat i en ATZ inom CTR (LGTS) och där krävdes klarering, men ATZ i LGTS klassificerades som klass C.
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Håll dig under 1000 fot (och inom ATZ delen naturligtvis) så är det endast Johannisberg radio du behöver prata på :)
     
    • Håller med Håller med x 2
    • Gillar Gillar x 1
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Detsamma gäller vid start. Lätt hänt att stiga till 1500 ft efter start av gammal vana men då finns risken att man inte hinner tillräckligt långt bort från CTR och bustar Västerås luftrum. Har själv gjort det trots att jag är väldigt van i området.
     
  4. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Tack för alla svar!
     
  5. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Samma som på ESSE (Skå Edeby) som är det andra av totalt två TIZ i Sverige (som jag känner till)
     
    • Håller med Håller med x 1
  6. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Normal inpasseringspunkt -om du inte kommer från öster- är Dingtunda. Undvik gärna att flyga över de små bebyggda områdena väster om banan och sydost om fältet vid strandlinjen.
    De har egentligen PN på Jo-berg men vet inte hur pass extremt det följs.
     
    • Håller med Håller med x 1
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    ATZ är ett väldigt oklart begrepp. I de internationella reglerna står bara att ATZ kan upprättas för att "skydda" flygplatstrafik, men vad det egentligen betyder varierar från land till land. I Sverige betyder ett ATZ att man bara får flyga där i samband med start och landning.

    I t.ex. Storbritannien har ATZ en helt annan funktion. Där är det vanligt med kontrollerade flygplatser i klass G-luft, något som inte förekommer i Sverige. Då är det flygplan i trafikvarvet som är kontrollerade och deras ATZ anger trafikvarvets utsträckning. Ungefär...
     
Laddar...

Dela sidan