Larm F17

Diskussion i 'Nyhetstips' startad av Tomcaten, 22 Juni 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=5895654

    Precis samma sak hände mig men jag deklarerade inte nöd. Var nära att uttrycka ett pan, pan, pan men det är så himla sällan det sker i Sverige. Jag förklarade läget och fick helt enkelt en prioritering direkt ned ifrån höjd och raka spåret till landningsbanan.

    Jag tyckte att de här piloterna började trumma på stora trumman för fort. Men jag var inte med de däruppe. Men nödlandningsprocedur med radiofel finns beskrivet i svenska flygfält.
     
  2. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Lite märkligt beskrivet i artikeln, men jag tolkar det som ett vanligt generatorfel...? Hur allvarligt det är beror väl lite på typ av motor. Vid magnetinducerad tändning är det värsta som kan hända att radion och resten av avioniken lägger ner, men motorn fortsätter fungera utan anmärkning. Sitter man på en FADEC-styrd motor är det lite allvarligare, då är man beroende av ström för att motorn ska fungera och måste ner på marken inom en viss tid (30 minuter för en DA40D).
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Du var som sagt inte med där uppe, inte jag heller! I värsta fall satt de i IMC med både gyron och motor som kräver el, i bästa fall i VMC med en motor som skiter fullständigt i extern elektricitet. Med den information som ges i länken går det inte att avgöra om det var rätt eller fel att deklarera nöd så varför tycker du något?
     
  4. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Som alltid så tycker jag att det är bättre att larma en gång för mycket än en gång för lite! Brandmännen brukar dessutom tycka att det är rätt kul att rycka ut...

    Sen framgår det ju inte av artikeln vad piloten ropade. Det är inte alls omöjligt att anropet var av samma slag som trådstartarens exempel, och att flygplatsledningen valde att göra ett pådrag. Som sagt, ingen skadad och brandmännen fick jobba lite - allt bra! :)

    Om piloten i exemplet läser här, skriv gärna en kommentar! Det är alltid lärorikt att få höra om tillbud från "första bänk".
     
  5. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Kort svar.

    För att det är ett forum
     
    • Gillar Gillar x 3
  6. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Det är ju onekligen svettigt om hela avioniken lägger av i närheten av en trafikflygplats. Man kan ju inte meddela via transpondern heller att man saknar radio.
    Står det i SF ett standardförfarande hur man ska göra i ett sådant läge? Eller måste man kolla upp den lokala regeln i AIP innan flygningen sker hur man ska bära sig åt. Men det enda jag har läst är att ställa in transpondern på 7600 och invänta ljussignaler. Frågan är ju hur man gör om den inte fungerar heller?
    Skulle man verkligen våga landa utan tillstånd, om man inte måste förstås?

    Försvinner transpondern så försvinner man ju från radarskärmen också. Det kanske blir värsta pådraget från räddningsstyrkorna.. Huga, hoppas man aldrig hamnar i den situationen, men om man gör det så är det bra att veta hur man ska bära sig åt.
     
  7. control

    control Välkänd medlem

    Jag lyfte i en PA28a från Västerås/Hässlö/ESOW för några år sedan, tornet var öppet och det låg en tre fyra skolkärror i varvet, jag visste att Ryan Air var på ingående.... Jag hade ingen färdplan, körde på sq7000 och hade klart starta och klart golfbanan 1500- . På ungefär 600fot dör hela avionicstacken (Radio/Nav, transponder, GPS. Lös kabel fick jag förklarat för mig senare) Vad göra?

    Jag valde att direkt svänga in på medvinden där jag visste att det fanns en c172, min tanke var att skugga denna och landa antingen bakom eller parallellt på stråket om jag inte fick visuella signaler från tornet. På så sätt var jag säker på att inte få någon 737 eller annat i häcken. Jag kom på och slog på all belysning vid mitten av medvinden. Nu halkade kabeln rätt på slutet av medvinden tillräckligt länge för att jag skulle kunna rapportera och få klart landa/taxa till plattan. Allt dog igen på finalen.

    Gjorde jag rätt? Borde jag gått ut till väntläge och inväntat signaler, borde jag gjort en 180graders och landat i medvind och mot trafiken, annat??? Egentligen oväsentliga frågor enligt mig, det går säkert att resonera sig fram till något bättre förfarande när man sitter bekvämt och har gott om tid på sig, nu kom jag nästan omedelbart på ett tillräckligt säkert förfarande och därefter fokuserade jag på att flyga planet.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Eller så tar man fram sin telefon och ringer till flygledaren, det brukar fungera om man är på trafikvarvshöjd.
    Så hade jag gjort.
     
Laddar...

Dela sidan