LFV eCharts - visualisering av aeronautisk data i AIP Sverige

Diskussion i '060 Navigation' startad av Spacemani, 8 Augusti 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    När jag undersökte LFVs nya drönarkarta stötte jag på denna tjänst som jag inte kan minnas att jag sett förut;
    http://daim.lfv.se/echarts

    Tycks kunna visa det mesta, tyvärr finns ingen planeringsfunktion men trevlig att kunna se all information på detta sättet.
     
    • Gillar Gillar x 4
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för länktipset, @Spacemani!

    Känns som att det finns potential i denna tjänst på sikt. Det borde inte vara så svårt att bygga på med en planeringsfunktion som man även kan länka ihop med AROWeb.

    Det här stod att läsa om tjänsten:
     
  3. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Detta är ju fantastiskt. Vad är det för copyright på informationen - är den public domain eftersom en statlig myndighet tillhandahåller den? I så fall är det här en bra startpunkt för den som vill bygga sin egen webtjänst eller app.

    En liten bugg som jag la märke till är att luftrum mäts i fot, men hinder mäts i meter.
     
  4. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Jag har kollat upp lite närmare och det visar sig att sajten överför datalagren som PNG bild-filer, inte som vektorgrafik, XML eller Json formaterad text. Det är därför sajten är så seg och detta gör dessutom att informationen blir betydligt mindre användbar. Till exempel blir det nu mycket svårare att skriva en app som använder telefonens GPS till att varna om man flyger in i ett Restricted Area eller lämnar en kontrollzon.

    Synd.
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Du kan väl tipsa LFV om att det finns ett bättre sätt att presentera informationen på, om det är som du säger?
     
  6. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Så sagt, så gjort. Vi får se vad svaret blir.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Rent sponant känns inte sajten så användbar för någon flygning. Hoppas de bygger ut den mer o kopplar ihop med sina andra funktioner.

    Linköpings flygklubb har ju en sajt som funkat bra i alla år om man letar något gratis. http://fpl.lfk.se/
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Detta initiativ från myndighetens sida får man väl ändå se som ett "embryo" i sammanhanget som på sikt kan utvecklas till flera olika tjänster baserat på det grunddata som finns tillgängligt.
     
  9. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Ett väldigt bra initiativ tycker jag! Även om jag nog lät lite negativ ;)

     
  10. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Nu har jag fått svar från LFV.

    Summan av konversationen är, kortfattat:
    1. Ja, det finns ett XML-interface. Det använder Web Feature Service (WFS) enligt OGC-standard, och finns här: http://daim.lfv.se/geoserver/mais/wfs
    2. Det går bra att använda informationen.
    3. Skall man använda informationen för kommersiella ändamål måste man betala.
    4. Priset består av en fast del och en rörlig del. Den rörliga delen beror på antalet användare.
    5. Andra faktorer som typ av leverans och användningsområde spelar också en roll - jag har inget konkret exempel på vad priset skulle kunna bli.
    Det är allt jag vet för tillfället.
     
    • Gillar Gillar x 4
  11. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    @Erik Berglund, tack för uppdateringen! Då vet vi lite mer än vi gjorde innan.
     

Dela sidan